תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עבודה מהבית בתקופת הקורונה וביום שאחרי - ואיך היא תשפיע על שוק ההון?

יתרונות העבודה מרחוק לעובדים ולחברות ברורים, ונראה כי היא כאן כדי להישאר, לפחות באופן היברידי • אילו סקטורים בשוק ההון ייהנו מהמעבר למודל העבודה החדש?

 

 

עבודה מהבית. אימוץ טכנולוגיות חדשות בא לידי ביטוי בשוק ההון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
עבודה מהבית. אימוץ טכנולוגיות חדשות בא לידי ביטוי בשוק ההון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בית ההשקעות פסטרנק שהם 

בשנת 2013 שלחה מנכ"לית יאהו באותה עת, מריסה מאייר, מייל לעובדי החברה ובו הכריזה כי תם עידן העבודה מרחוק בחברה וכי על כל עובדיה להתייצב במשרדים או להתפטר. מקורבים למנכ"לית טענו אז כי רבים מהעובדים מרחוק אינם פרודוקטיביים וכי רעיונות טובים מגיעים בין השאר משיחות מסדרון בין העובדים. לאחר ההחלטה של יאהו חברות נוספות הלכו בעקבותיה וביטלו את העבודה מרחוק, כאשר בשנת 2017 הודיעה גם חברת IBM, אחת מחלוצות העבודה מרחוק, על החזרת העובדים למשרדים. ההכרזה של IBM הייתה רעידת אדמה עבור עובדיה, שכן כ-40% מכוח העבודה שלה באותה תקופה עבד מהבית. החברה גם הציגה לאורך השנים מחקרים המצביעים על כך שהעובדים מהבית מרוצים יותר. בשנים האחרונות כל חברה וחברה אימצה לעצמה את מדיניות העבודה מהבית שלה.

ואז הגיעה הקורונה והחל הניסוי הגדול ביותר בעולם של עבודה מרחוק.

כבר בשלבים המוקדמים של התפרצות הקורונה הכריזו חברות ההייטק הגדולות על מעבר לעבודה מרחוק, כאשר חלקן מצהירות על הכוונות שלהן לימים שלאחר הקורונה. פייסבוק לדוגמה, הכריזה כי תוך עשור חצי מכוח העבודה שלה יעבוד מרחוק, טוויטר הודיעה כי תאפשר לעובדיה לעבוד מהבית ללא הגבלה, אמזון פרסמה משרות לעבודה מהבית בלבד וגם חברות ישראליות כמו לייבפרסון ומטריקס הכריזו על בחינת מודל העבודה מהבית.

מחקרים לא מעטים מצביעים על יתרונות גדולים לעבודה מהבית: עובדים מרוצים יותר, חיסכון בעלויות דלק וחיסכון בזמן עמידה בפקקים אשר מגדיל את זמן המשפחה. לא רק העובדים מרוויחים מהמגמה, החברות נהנות מצמצום בתחלופת עובדים, הפחתת היעדרויות וחיסכון בהוצאות נדל"ן, דלק וחשמל.

לסקירות ומאמרים נוספים מבית ההשקעות פסטרנק שהם הקליקו כאן>>

התחומים והחברות שמרוויחים מהמעבר לעבודה מרחוק

1. תחום התקשורת - הכולל חברות המספקות פתרונות לתקשורת חיצונית ופנימית. הכוכבת הבלתי מעורערת של משבר הקורונה היא כמובן חברת זום, שמנייתה הוסיפה מעל 650% (!) מתחילת השנה לשווי שוק של 145 מיליארד דולר. הביטוי Zooming הפך לפועל ברחבי העולם, כאשר מאות מיליוני אנשים משתמשים כיום בשירותי החברה. זום אינה לבד בשוק. היא צפויה להיתקל בתחרות מצד חברות עם כיסים עמוקים משלה שהשיקו מוצרים דומים לשיחות ומפגשי אונליין - דוגמת מיקרוסופט (Teams) וגוגל (Meet). שתי החברות משלבות את מוצריהן בחבילות העסקיות ללא תוספת תשלום. חברות נוספות הנהנות מהמגמה הן Salesforce בתחום קשרי הלקוחות, Slack בתחום התקשורת הפנים ארגונית ו-Docusign בתחום הטפסים המקוונים.

2. תחום תשתיות התקשורת - בתחילת משבר הקורונה פנו רגולטורים מהאיחוד האירופאי לנטפליקס ויוטיוב בבקשה לצמצם את רוחב הפס שהן צורכות על מנת לאפשר עבודה מרחוק. סביר להניח כי נראה עלייה בהשקעה בתשתיות אלו בשנים הקרובות. גם המעבר לדור 5 צפוי לתמוך בהשקעות בתחום עקב הצורך להקים מספר גדול יותר של אתרי תקשורת.

3. תחום אבטחת המידע - המתמטיקה פשוטה: יותר מחשבים מחוברים מרחוק = יותר מכשירים להגן עליהם מחוץ לחומת האש של הארגון. האקרים פועלים כיום כחברות עם מודל עסקי לכל דבר ומתקפות הכופר מספקות להן הכנסה נאה בסיכון נמוך. מי שייהנו מהמגמה הן חברות הסייבר המספקות הגנה בענן לכל מחשבי הארגון, ללא קשר למיקום הפיזי של נקודת הקצה.

4. תחום השיווק - אמנם לא מדובר כאן על עבודה מהבית, אבל כל עסק שלא הפעיל אתר מקוון המאפשר לקבל מידע ולבצע פעולות או רכישות נשאר מאחור בתקופת הקורונה. WIX הישראלית ו-Shopify הקנדית (המציעות פלטפורמות להקמה ולניהול אתרי סחר מקוון) הן דוגמאות לחברות שיותר מהכפילו את שוויין עקב הגידול בצורך במוצרים שלהן. הביקוש לאתרי סחר צפוי לגדול גם לאחר היציאה ממשבר הקורונה. זאת מכיוון שגם אנשים שלא רכשו בצורה מקוונת בעבר נאלצו ללמוד לעשות זאת ואין סיבה שלא ימשיכו בכך גם לאחר המשבר.

מרבית החברות שהזכרנו פועלות במודל SaaS - Software as a Service. המודל מאפשר לעסקים לשכור את השירות תמורת תשלום חודשי, הוא מחליף השקעות גבוהות בפיתוח ומעניק גמישות חשובה במספר המשתמשים.

ויש גם מפסידים

בכל מקום שיש מרוויחים יש גם מפסידים והמקרה של עבודה מרחוק אינו שונה. המפסידות העיקריות הן חברות המשרדים. אם ניקח את ישראל כדוגמה ניתן לראות כי העלייה בשכ"ד באזורי ביקוש נעצרה וכי הכוח עבר לשוכרים. המגמה של ירידה בביקוש בצירוף ההיצע העולה בגוש דן עלולה לפגוע במחירי המשרדים.

ומה יקרה ביום שלאחר הקורונה? אנו מניחים כי העבודה מהבית כאן כדי להישאר, אך בעוצמה נמוכה יותר. המשרדים לא ייעלמו מחיינו בתקופה הקרובה והחברות יציעו מודל עבודה היברידי - משולב בית-משרד. שטחי הנדל"ן המשרדי יצומצמו והגמישות של החברות תשתפר. המגמה הזאת צפויה להשפיע על מחירי הנדל"ן למגורים באזורי ביקוש ברחבי העולם, שכן היתרון לגור בקרבת מקום העבודה הצטמצם. בטווח הארוך יתכן ונראה שינוי מהותי בהרכב האנושי בחברות מכיוון שהעסקת עובדים הגרים באזורים מרוחקים (או במדינות מרוחקות) נעשתה פשוטה יותר.

לשלב מדדים למיתון תנודתיות

תמחור החברות שהזכרנו מעלה וחברות נוספות, המשגשגות בעקבות המעבר לעבודה מהבית, אינו זול ומביא בחשבון שנים של צמיחה משמעותית בהכנסות. חלק מהחברות בתחום הפסדיות מיום הקמתן, אך המשקיעים צופים שהעלייה בהכנסותיהן תהיה משמעותית יותר מאשר ההוצאות ומוכנים לרכוש אותן במחירים גבוהים.

בהשקעה בתחום אנו סבורים כי יש עדיפות לשילוב מדדים ואכן בתקופה האחרונה התרבו מכשירי ההשקעה על תחום העבודה מהבית ומחשוב ענן. ההשקעה במדדים תמתן את התנודתיות הגבוהה ברמת המנייה הבודדת, המאפיינת חברות שמחירן מגלם ציפיות צמיחה משמעותיות.

בשורה התחתונה, השינוי המהותי בתקופת הקורונה אינו מתבטא בהמצאות וחידושים מהפכניים, אלא באימוץ טכנולוגיות קיימות והאצת תהליכים שאלמלא המגפה היו נמשכים שנים רבות. בניגוד לתחומים שסביר להניח שיחזרו לקדמותם לאחר סיום המשבר, כמו תחום התיירות, לעבודה מהבית יש סיכוי להישאר איתנו גם בטווח הארוך. היתרונות ברורים בכל המישורים - גמישות לעובדים, רווח לחברות, פתרון בעיות התחבורה, פתרון בעיות דיור וצמצום פערים חברתיים. כעת הכדור בידיים של החברות - ועליהן להחליט האם לאמץ מדיניות המשלבת עבודה במשרד ומהבית.

לסקירות ומאמרים נוספים מבית ההשקעות פסטרנק שהם הקליקו כאן>>

* פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.