תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה עוברים המים רגע לפני שהם מגיעים לברז שלכם?

איכות מי השתייה בישראל טובה, על כך אין עוררין. אבל צריך לתת את הדעת גם על הקילומטר האחרון שהם עוברים בצנרת הביתית, זו שמובילה אותם לברז שלנו • צנרת ישנה וחלודה עלולה לפגוע בטיב המים שאנו שותים • כיצד ניתן להתגבר על הבעיה?

לתקינות הצנרת ולתחזוקתה יש השפעה גדולה מאוד על איכותם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
לתקינות הצנרת ולתחזוקתה יש השפעה גדולה מאוד על איכותם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף שטראוס מים

מי השתייה המסופקים לנו נחשבים איכותיים וטובים ומנוטרים בקביעות על ידי משרד הבריאות. אנשי המשרד מבצעים מדי שנה יותר מ־170 אלף בדיקות מדגמיות באלפי נקודות בכל רחבי הארץ. הם בוחנים בקביעות את כל 1,100 מקורות מי השתייה שעליהם מתבסס משק המים הישראלי. אם מתגלה בבדיקות חריגה מהקריטריון שנקבע (ריכוז גבוה של חומרים מזהמים), מושבתת מיד אספקת המים מאותו מקור עד לתיקון התקלה. כך נשמרת איכות המים בישראל ברמה נאותה.

אך מתברר שאיכות מי השתייה המוזרמים אל בתינו עשויה בכל זאת להיפגע בגלל "הקילומטר האחרון" שעוברים המים בצינורות בדרך אלינו. מדובר במושג חדש יחסית, המחייב אותנו לשים לב לעניין נוסף, אשר נמצא ממש מתחת לאפנו: הצנרת הביתית של כולנו.

מרכיבים מזיקים שלא זוכים להתייחסות

הצנרת ש"מתחבאת" בין קירות ביתנו נקראת היום בפי אנשי המקצוע "המַייל האחרון" (Last mile) או "הקילומטר האחרון": אותו שלב אחרון שעוברים המים עד לפתח הברזים בבית. חיים וילדר, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת שטראוס מים, מסביר כי החלק הזה מקבל את תשומת הלב המועטה ביותר בכל הנוגע לאיכות מי השתייה שלנו, וחשוב להבין שאיכות האמצעים שדרכם עוברים המים אלינו, במילים אחרות - איכות הצנרת - היא בעלת משקל רב בנוגע לאיכות המים עצמם. אם אותה צנרת נחשבת ישנה, לא מתוחזקת או שאינה עומדת בתקנים הנדרשים, יש סיכוי שאל המים שלנו יחדרו מרכיבים מזיקים.

אילו חלקיקים עלולים לחדור אל המים באמצעות צנרת ישנה? מתכות כבדות, חול, משקעים שונים ובמקרים חמורים של צנרת קרקעית פגומה אף שאריות של חומרי חיטוי ושל תרופות. כל אלו עשויים לאורך זמן לפגוע בבריאותנו. אולם הם זוכים לתשומת לב מועטה, בייחוד בהשוואה לבדיקות, לניטור ולתחזוקה שנעשים במקורות המים עצמם, ובמערכות ההולכה הארציות.

"הרשות המקומית אחראית לצינורות המים המגיעים עד הבית, אבל מהרגע שהמים מגיעים אל הבית - אלינו, אל השכנים - האחריות היא עלינו", אומר וילדר. "בהרבה מקרים, אם אנשים יפרקו את הצנרת הקרובה לברז הם פשוט יידהמו ממה שיראו: חלודה שנושרת, עופרת רעילה שנכנסת למים ומשם לגוף ועוד שלל תגליות לא נעימות".

האבסורד הוא שדווקא בסביבה הקרובה ביותר אלינו, בתוך קירות הבית, מתפתחת לעיתים בעיה חמורה שאיננו מודעים לה בכלל - ושיש לה השפעה קריטית על איכות המים שאנחנו שותים. וילדר מרחיב: "אנשים ערים למה שהם רואים בעיניים, ומה שמסתתר בקירות וברצפה נשאר בגדר נעלם. הרבה פעמים בבתי מגורים אנשים ישקיעו בניקיון, באסתטיקה ובמראה של הלובי ובהוספת מעלית חדשה או בשיפוץ, אך יזניחו לחלוטין את הצנרת. אנשים לא מודעים למה שקורה בתוך הצנרת, וזה בסוף מה שהם מכניסים לגוף שלהם ושל ילדיהם. מבחינתם המים מהברז תקינים לחלוטין, והם אכן כאלה - עד שהם מגיעים לצנרת הביתית. לתקינות הצנרת ולתחזוקתה יש השפעה גדולה מאוד על איכות המים, עד כדי כך שאפשר לקבוע בקלות מהי איכות המים בברז, על פי גיל הבניין".

MAZE של שטראוס מים תמי4 - משדרג לכם את המים>>

אפשר להחליף צנרת או להתקין "מחסום" לפני הגעת המים לברז

המצב שמתאר וילדר לפיו הנעשה בתוך הבית שלנו עשוי לגרום לפגיעה בנו - הוא בעייתי. השאלה היא כיצד ניתן לפתור זאת ולהבטיח שגם בצנרת הביתית שלנו, באותו "קילומטר אחרון", תישמר איכות המים.

האפשרות המתבקשת הראשונה שבוודאי תעלה בראשו של כל אדם, היא תחזוקה קבועה ותכופה של הצנרת הביתית. תחזוקה זו כוללת ניקוי ושמירה על מצב הצנרת בידי איש מקצוע, ומעל לכול - תחלופה של צינורות המים בבית אחת לתקופה, כדי למנוע הצטברות חלודה ומשקעים אחרים בהם. הפתרון הזה בוודאי יסייע לשמירה על איכות המים המגיעים לברז, אך הוא מסורבל, דורש עבודה מורכבת וכמובן יקר מאוד. גם החלפה של חלק מהצנרת הביתית תגיע לעלויות של אלפי שקלים.

אולם בשנים האחרונות נוצר פתרון נוסף, שמפשט את הנושא משמעותית ומוזיל עלויות: מסננים ומטהרים ביתיים, אשר משפרים את איכות מי השתייה שלנו. אותם מסננים ומטהרים מותקנים בתוך הבית, בסופו של "הקילומטר האחרון", וכך מבטיחים מים איכותיים יותר, כמעין גורמים אשר שומרים עלינו ועל בריאותנו.

אחד האמצעים הפופולאריים ביותר כיום בהקשר זה הם ברי המים הביתיים, אותם מתקנים מתקדמים, אשר מחוברים אל הצינור המוביל מים לברז, ומספקים מים חמים או קרים מסוננים בלחיצת כפתור. ברי המים הללו מונחים על השיש, בקרבת הברז, ומאפשרים לכל המשפחה לשתות מים איכותיים.

שטראוס מים תמי4 קפצה לאחרונה מדרגה ופיתחה עבור ברי המים תמי4 שלה מטהר מים העונה לשם MAZE, שהוכתר על ידי החברה כמתקדם בעולם. "ה־Maze מטהר את כל המזהמים שעשויים להצטבר במים, פשוטו כמשמעו, גם אם מדובר בבניין עם צנרת בת יותר מ־100 שנה", אומר וילדר. "בנוסף, יש לו השפעה גם על הטעם של המים. בבדיקות עולה כי המים שעברו דרכו טעימים יותר, לאחר שה־Maze מתקן את החומציות בהם. לכן בעלי ברי המים תמי4 יכולים לישון בשקט, ה־Maze מטהר את כל הרע ומשמר את הטוב. מדובר בפתרון האולטימטיבי לבעיית 'הקילומטר האחרון'".

למעשה, ה־Maze מטהר את המים מחיידקים מזיקים, מחול, מחלודה ומחלקיקים קטנים; הוא גם סופח כלור, טעמי לוואי וריחות מהמים. כמו כן, הוא מטפל בעופרת וכספית, שנחשבות למזהמים מסוכנים אשר מצטברים לא פעם במי השתייה; הוא מפחית אבנית; וגם שומר על הרכב המינרלים במים.

כל אלו, לדברי וילדר, מבטיחים טיפול מיטבי כולל בסכנות הנשקפות למי השתייה ב"קילומטר האחרון", בצורה הפשוטה והמשתלמת ביותר, בלי להידרש לתחזוקה מתמשכת ויקרה מאוד של הצנרת הביתית.

MAZE של שטראוס מים תמי4 - הפתרון למי שתייה איכותיים>>