קצב הטיל על אולמרט להרכיב ממשלה: אולמרט: "קואליציה רחבה תוך זמן קצר"

קצב: אם העבודה המליצה על פרץ, בעת שהוא ניהל מגעים חשאיים עם אולמרט - הדבר חמור

נשיא המדינה, משה קצב, הטיל היום (ה') רשמית על מ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, להרכיב את הממשלה הבאה. קצב ציין, כי 78 מחברי הכנסת הבאה תמכו במועמדותו של אולמרט בסבב ההתייעצויות, שקיים עם הסיעות וזאת ללא התנגדות, או המלצה על מועמד אחר. קצב הבהיר, כי יו"ר העבודה, עמיר פרץ הודיע לו טלפונית שלשום בערב, כי גם סיעת העבודה מעבירה את תמיכתה לאולמרט.

פער בין הדרישות למציאות

אולמרט חזר ואמר לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה, כי ישתדל להודיע לנשיא בהקדם האפשרי שהוא עמד במשימה וכוונתו להשלים את הרכבת הממשלה בתוך זמן קצר ביותר. אולמרט גם חזר והודיע כי מפלגתו לא תפסול אף מפלגה שנבחרה בצורה דמוקרטית מלהצטרף לממשלה בתנאי שתקבל את קווי היסוד שלה. הוא הבהיר, כי בכוונתו להקים קואליציה רחבה ככל האפשר.

אולמרט ציין, כי מניסיונו במגעים קואליציוניים דומים בעבר, יש פער בין דרישות המועמדים בראשית המו"מ, לבין הסיכומים שנעשים בסופו וגם הפעם תפקידו יהיה לגשר על פני הניגודים, כפי שהם נראים כיום במצעי המפלגות השונות וכוונותיהן.

קצב התבקש להגיב על האפשרות שעמיר פרץ קיים החל את המגעים החשאיים שלו עם אולמרט בראשית השבוע, בעת שנציגי סיעתו ישבו בבית הנשיא ודיברו על הקמת ממשלת חירום חברתית בראשותו של פרץ. קצב הגיב, כי אם אכן כך היה - הוא רואה את הדבר בחומרה. כאן התערב אולמרט ואמר וגילה שהמגעים החשאיים החלו קצת לפני חצות הלילה שבין יום ראשון לשני ואם נציגי העבודה היו באותה שעה בבית הנשיא (כאשר בפועל זה קרה 12 שעות קודם לכן) נראה שיש מקום לדאגה. אולמרט הוסיף בחיוך.

אולמרט הבטיח להשלים את מעשה המרכבה מהר ככל האפשר, אפילו בזמן הקרוב, למרות שמדובר בעסק מורכב. על-פי הניסיון גם לא פשוט להקים קואליציה יציבה עד סוף כהונת הכנסת. עם זאת, הוא ישתדל שהתהליך יהיה רגוע ולא יחריף, אלא יצמצם את הניגודים ויביא לאחדות, ככל שהשותפות יעמדו בתנאי הסף של קדימה.

אולמרט אומנם לא פוסל מראש כל מפלגה שנבחרה באורח דמוקרטי, אבל הוא הבהיר, שהמפלגות צריכות להפנים, כי "הממשלה איננה גוף שנועד לדיונים תיאורטיים, אלא לביצוע משימות חשובות. לכן נדרשת מסגרת של הסכמה המאפשרת שיתוף פעולה, כך שתפקידי למצוא את הבסיס המשותף והרחב שיאפשר לממשלה להגשים את ההתחייבויות שנתנו".

בהופעה לפני התקשורת, נשאל אולמרט אם תכנית ה"התכנסות" תופיע במפורש בקווי היסוד. הוא לא השיב ב"הן" חד וחלק, אלא אמר, כי התוכניות ידועות למערכת הפוליטית, למועמדות הפוטנציאליות, לציבור ולעולם ו"בהחלט יהיו הבסיס לפעולת הממשלה ואין ספק שכך ננהג".

"התכנסות" בספק

אולמרט חזר ונשאל האם המונח "התכנסות" יוגדר בקווי היסוד במדויק או בעמימות. הוא ביקש מהשואל שלא להעסיק את הנשיא בפרטי ניהול המו"מ בטרם החל, ופסק: "נעשה זאת בדרך הראויה. העמדות המדיניות יבוטאו בצורה מדויקת בקווי היסוד".

בתשובה לשאלה בעניין התביעות הכספיות והאחרות של המועמדות הוא הגיב בתודה צינית לעיתונים אשר מקדימים ללמד אותו מי תובע מה וכמה וגם מגלה מה שלא ידוע לו, מי יהיו השרים שלו ואיזה תיק יקבל כל אחד. לעצם העניין הוא השיב שידון בתביעות כפי שיוצגו לפני צוות המו"מ, גם בהיבטים התקציביים, ועל פי ניסיונו ממגעים קואליציוניים קודמים "התביעות בראשית התהליך הן לא בהכרח זהות עם מה שמוסכם בסופו".