הישג למשטרה ולפרקליטות: 13 שנות מאסר לאסי אבוטבול על ניהול ארגון פשע

אבוטבול - שארגון הפשע שלו סחט בכוח ובאיומים אנשי עסקים, קבלנים ובעלי ממון - נדון גם לשנתיים מאסר על-תנאי וקנס בסך חצי מיליון שקל ■ ביהמ"ש: העבירות בתיק מעוררות חלחלה ■ אבוטבול: אערער לעליון

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ב') עונש של 13 שנות מאסר בפועל על העבריין אסי אבוטבול, שהורשע בעמידה בראש ארגון פשיעה ובשורת עבירות חמורות. על אבוטבול נגזרו גם שנתיים מאסר על-תנאי וקנס בסך חצי מיליון שקל.

בצאתו מהאולם הסתפק אבוטבול במילה אחת: "עליון", כשכוונתו שיערער לעליון. גם הפרקליטות עשויה לערער על קולת העונשים.

"עבירות הסחיטה באיומים שנגלו בתיק זה הינן חמורות וקשות", כתבו השופטים ברכה אופיר-תום, מרים סוקולוב ודוד רוזן. "האירועים שנגלו לעינינו מעוררי חלחלה. מצב הדברים שנגלה מבליט את חובת בית המשפט להביא סוף להפקרות העבריינית שפשתה בחברתנו. שומה על בית המשפט לומר את דברו בפני אלה המשבשים אורחות חיים ופוגעים בסדרי מינהל וחוק".

אבוטבול הורשע בניהול והפעלה של ארגון פשיעה, סחיטה בכוח ובאיומים, הצתה, כליאת-ווא, הלבנת הון ומתן שוחד לד"ר ג'קי סרוב. במשך תקופה ארוכה נהג ארגונו לסחוט בכוח ובאיומים אנשי עסקים, קבלנים ובעלי ממון ישראלים וזרים. הוא "גבה" מהם מאות אלפי שקלים ולעיתים מיליונים, בטענה כי מדובר בחוב או בדמי חסות. נגד מי שלא שילם הופעלו סנקציות. רוב הכספים שולשלו לכיסו של אבוטבול, וחלקם חולקו למנהלי הארגון ולחבריו.

"זה היה שטן"

התביעה דרשה לגזור על אבוטבול 25 שנות מאסר בפועל, כפי שקיבל ראש ארגון הפשיעה "שורפי" לפני מספר חודשים.

אבוטבול ניצל את זכות המילה האחרונה כדי למסור לשופטים מכתב, בו ביקש את רחמיהם והסביר כי שמו נוצל לרעה על-ידי אחרים: "זו היתה הטעות הראשונה והאחרונה שלי. זה לא הייתי אני אלא זה היה שטן... כולם ניצלו אותי, ואני לא נהניתי מכלום".

גם אימו, בתו ורעייתו של אבוטבול העידו או מסרו מכתבי אופי. "מדובר בראש למשפחה מסורתית, שומרת שבת, המקדיש את עצמו למשפחתו", כתבה אשתו.

הסניגורים כולם התמקדו בטענה כי הנאשמים לא הפעילו אלימות כלשהי, לא גרפו סכומי כסף לכיסיהם ולא השתמשו בנשק חם או קר. לטענתם, עיקר הצרה היא שהנאשמים רק דיברו והתבטאו בצורה בלתי ראויה.

עבירות מסוכנות

באופן אירוני אולי, השיקול המרכזי לעונשים הקלים (יחסית לאלה שקיבלו ראשי ארגוני פשיעה אחרים), היה העובדה שבניגוד לארגונים האחרים, הארגון של אבוטבול לא נדרש להפעיל אלימות בביצוע העבירות. די היה ל"חיילים" להשתמש בשם "אסי אבוטבול" כדי להטיל אימה. "'ארגון הפשיעה' זרה פחד והצמית אנשים למקומם, כשהם אחוזי פחד וחרדה עמוקה. הנאשמים השתמשו בשם הארגון ו'מעמדו' ככלי נשק משוכלל ומשונן", כתבו השופטים.

השופטים ציינו כי העונשים החמורים לראשי ארגון "שורפי" ניתנו בגין עבירות סמים חמורות שלא היו כאן, ואילו בפרשת ארגון הפשיעה של מרואן נאצר (שם העונש החמור היה 15 שנות מאסר) בוצעו מעשי אלימות קשים, תוך שימוש בנשק וירי לעבר רכוש ובני אדם, ובוצעו עבירות מס תוך שימוש בחשבוניות פיקטיביות בסך מאות מיליוני שקלים.

"עבירות אלה, מעבר לכיעורן, הינן קשות ומסוכנות", פסקו השופטים. "הסתייעות בפושעים לגביית חובות ו'יישוב' מחלוקות עסקיות - יש בה כדי להצמית ולהלך אימים על העומדים מולם. יש בעבירות אלה כדי לכרסם בסדרי חברה ומדינה ולשבש אורחות חיים. מדובר בעבירות המבוצעות על-ידי הציבור הנורמטיבי, ה'שכן בדלת שממול', שלא שבע נחת ממהלך עסקי או חברתי ותמורת תשלום הולם, שוכר שירותי פושעים להשגת חפצו מאזרח כמותו. פתרון מחלוקות בדרך זו הינו מהיר ונגיש. אין להשלים עם כך. על בתי המשפט להעניש בעונשים כבדים (את) אלה הפונים לעבריינים, ובוודאי לארגוני פשיעה, כדי לקדם עניינם ולהשיג חפצם".

אלברט סיטבון, ממנהלי הארגון, נידון ל-11 שנות מאסר בפועל; המנהלים גבריאל עשור ודוד זוארץ נידונו ל-8 ול-7 שנות מאסר בפועל בהתאמה; עו"ד ברק בופמן (בופי), שהורשע בסיוע לארגון על-ידי ייעוץ משפטי ובהנעת פעולות סחיטה נגד אנשי עסקים אליהם נקרה במהלך עבודתו, נידון ל-5 שנות מאסר בפועל. יתר הנאשמים נידונו לתקופות מאסר שונות, חלקם ירצו אותן בעבודות שירות. בקשת 3 נאשמים בפרשה לבטל את הרשעתם נדחתה. (תפ"ח 1049/07).