סיורי "לילות רמדאן": הזדמנות להציץ איך זה אצל השכנים

סיורי "לילות רמדאן" המתקיימים ברחבי הארץ בימים אלה מספקים הזדמנות להתוודע למנהגי החג, למאכליו ולאווירתו המיוחדת, ולחוות את הדופק הלא מוכר של הרחוב המוסלמי

פנים מסגד / צילום: יותם יעקבסון

לקראת שקיעה התעורר מנמנומו העייף הרחוב הראשי של באקה אל-גרבייה, שרוב חנויותיו סגורות. החום פינה את מקומו למשב רוח נעים, שכמו חיזק את המאמינים ברגעי הצום האחרונים. בטאבוני המאפיות רחשו הגחלים תחת פיתות שנאפו בחיפזון. בשולי הרחובות הראשיים, שבהם השתרכו טורי מכוניות, צבאו המונים על דוכנים לממכר חמוצים ופלאפל שטוגן בשמן רוחש. כולם מיהרו הביתה, כדי להימצא עם המשפחה כשהמואזין יכריז על סופו של עוד יום צום. ואז, בבת אחת שב והשתרר השקט.

בתום האיפטאר, הארוחה השוברת את הצום, נהרו גברים ונשים לתפילת הערב במסגדים הנקראת תראוויח, ואחריה כמו ניעור הרחוב לחיים מחדש. נפתחו החנויות, חלקן מקושטות באורות מנצנצים, וחנויות הממתקים שבהן נמכרו קטאיף ושאר תופיני חג המו אדם. דוכני החמוצים והפלאפל התחלפו בדוכנים לממכר כנאפה, עששיות ומעין נרות מעופפים - אטרקציה לילדים. בבתי הקפה ישבו ועישנו נרגילות תוך צפייה במסכי הטלוויזיות שבהן הוקרנו סדרות טלוויזיה מסורתיות שנהוג להשיק דווקא ברמדאן.

את החוויה המיוחדת הזו, הדופק הלא מוכר של הרחוב המוסלמי, הלך הרוח המאפיין את הרמדאן כמו גם את המקורות והמשמעויות של כל אלה, אפשר לחוות בסיורי "לילות רמדאן" שנערכים בימים אלה ביישובים ערביים ברחבי הארץ.

הרמדאן, שיסתיים השנה ב-5.7 (חג עיד אל פיטר) הוא החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי, והצום שבמהלכו מהווה את אחת מחמש מצוות היסוד באסלאם. לוח השנה המוסלמי הוא ירחי, אולם בניגוד ליהדות הוא נטול עיבור. מטעם זה, מדי שנה מוקדמים תחילת השנה ובהתאמה הרמדאן ב-11 ימים. כך קורה שהרמדאן נודד לאיטו בין עונות השנה. לפעמים קורה שהוא בקיץ ולפעמים בשיא החורף.

מועד ההתחלה המדויק שנוי לעתים במחלוקת. החודש מתחיל רשמית עם זיהוי מולד הירח. כעיקרון, די שמוסלמי אמין מעיד על כך שראה את מולד הירח לפני קאדי מוסמך כדי להכריז על התחלת הצום, אולם לעתים יש מי שלא מקבל זאת. בארץ נהוג לקבל את פסיקת ערב הסעודית, אבל בבאקה אומרים שכאשר בארץ מזוהה הירח, קורה שמכריזים כאן על הרמדאן יום לפני ערב הסעודית.

הראשונה לערוך סיורי רמדאן הייתה עמותת התיירות מרבד ירוק ואדי עארה, החוקקת על דגלה קידום פרויקטים חינוכיים וסביבתיים משותפים על בסיס תיירותי, במטרה לכונן קשר אמיתי וחזק בין כל תושבי ואדי עארה. לפני כמה שנים חברה לעמותת סיכוי, שמטרתה לקדם שוויון מלא בין האזרחים הערבים-פלסטינים לאזרחים היהודים בישראל. כיום מהווה מרבד ירוק חלק מפורום דרכים שלובות, המאגד קבוצות תיירות מקומיות ערביות-יהודיות במימון USAID (הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי). השנה נערכים סיורי רמדאן במסגרת "דרכים שלובות" בגליל (נצרת, שפרעם, סחנין, דיר חנא) ובוואדי עארה והמשולש (ברטעה, אום אל-פחם, כפר קרע, באקה אל-גרבייה, כפר קאסם, טירה וטייבה). חלק מהסיורים כוללים טעימות ואחרים ארוחה שלמה (מחיר הסיורים: 50-165 שקל. לפרטים נוספים ולהרשמה: אתר דרכים שלובות www.shared-tourism.org.il. לכל הסיורים יש להגיע בלבוש צנוע).

הסיור בבאקה אל-גרבייה נפתח במכללת אל-קאסמי, שהחלה דרכה כמוסד להכשרת מורים והפכה למכללה לכל דבר ובה כ-3,000 סטודנטים. מעניין שכ-90% מהתלמידים ומהסגל הן נשים. מראש המבנה המטופח והנקי, שבו מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים ואתנוגרפיים, נשקף נוף על כל הסביבה: משיפולי שומרון ועד הים. הסיור חולף על פני ציור ענק שצויר על בריכת אגירה גדולה ומחיה את המסורת הכפרית, עוצר בבאר עמוקה שבה ניתן כיום להרוות את הצימאון רק בסיפורים הקבורים בתוכה, וחומת ההפרדה הקורעת בין באקה אל-גרבייה לשכנתה המזרחית, שרקייה, כמו שמה קץ לחלומות.

בבית המשפחה שבו התארחתי לאיפטאר ניכרו ההכנות הבהולות לערוך את השולחן ועליו שפע מאכלים. בני המשפחה שברו את הצום בשתיית כוס מים, תוך שנשאו תפילה חרישית. במהלך הארוחה ואחריה, בגינה, על כוס קפה שחור ואבטיח קר, שוחחנו על מעלותיו של הרמדאן ועל המשפחתיות שמתחזקת במהלכו. הם סיפרו לי על האחווה הנוצרת בארוחות המשותפות, על שיחות ארוכות אל תוך הלילה ועל היקיצות המוקדמות לקראת הסחור - הארוחה המקדימה את הזריחה; על המנהג לבקר את בנות המשפחה הנשואות ולהביא להן מתנות ובכלל - על המנהג לארח ולתת צדקה כנגד כל אחד מבני המשפחה (כולל עוברים). בני המשפחה הפתיעו בעברית הצחה שלהם והפתיעו עוד יותר כשידעו לספר לי שהרמב"ם פסק הלכה, שלפיה מותר ליהודי להתפלל במסגד, אך לא בכנסייה.

השנה ייערכו לראשונה סיורי רמדאן גם ברהט - העיר הבדואית הגדולה בישראל (ערבי חמישי ושבת, בתאריכים 16.6, 18.6, 23.6, 25.6, בין השעות 17:30-21:30 (מחיר: 100 שקל לאדם, 50 שקל לילד מעל גיל שנתיים ועד 12. לפרטים נוספים ולהרשמה: www.ramadan-nights.co.il, או בטל' נאוה - 08-6655060, שלוחה 0) וכן בכפר אבו גוש, בשבת 25.6 בשעה 19:00 (מחיר: 230 שקל, לפרטים ולהרשמה, בית שמואל: 02-6203461).

פסטיבל כדורים פורחים

כ-16 כדורים פורחים ייחודיים יכסו את שמי הגלבוע וצפון הנגב בהפקה משותפת של שתי המועצות האזוריות. בנוסף יתקיימו גם פעילויות ומופעים לכל המשפחה. הפסטיבל יתארח בגן הלאומי מעיין חרוד בגלבוע ב-4-15.7 וב-21-22.7 בפארק הבשור. הכרטיס כולל לינת שטח בפארק, צפייה במופעים והשתתפות בכל הפעילויות, למעט טיסה בכדור. לאדם מעל גיל 3: 139 שקל. חבילה משפחתית: 449 שקל gobalon.co.il