פיגוע קשה בחיפה: מחבלת מתאבדת פוצצה עצמה במסעדת מקסים; 19 הרוגים ו-56 פצועים

(עדכון) - בין ההרוגים גם ילדים * הערכות: הקבינט לא יתכנס לדיון דחוף בגירוש ערפאת

19 בני אדם נרצחו ולפחות 56 נפצעו, כמה מהם פצעים קשים, בפיגוע התאבדות במסעדת "מקסים" במבואותיה הדרומיים של חיפה. בין ההרוגים גם ילדים.

את הפיגוע ביצעה במסעדת "מקסים" מחבלת מתאבדת שנכנסה למסעדה זמן קצר לאחר השעה 14:00 ופוצצה עצמה במרכז המסעדה, שהמתה אדם. למקום הגיע זמן קצר אחר כך ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "כנראה שהמפגע ידע בדיוק לאן הוא הולך ומה הוא עומד לעשות. ההרס פה הוא נורא והמראות הם קשים מאוד. מי שרואה את המסעדה הזאת מתפלל לאלוהים כשהוא יודע שאין הרבה סיכויים למי שישב בפנים".

אהרונישקי: "לא הייתה לנו התרעה ממוקדת לא על המסעדה ולא על העיר חיפה" מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב יעקב בורובסקי, אמר בגלי צה"ל כי עדיין לא ברור אם המחבל נבדק או עוכב בידי המאבטח בכניסה למסעדה. מהחקירה עד כה עולה כי בניגוד להשערות קודמות לא היה מחבל נוסף במקום. ניצב בורובסקי אמר כי המשטרה וכוחות הביטחון יבדקו כיצד הצליח מחבל עם מטען נפץ להגיע לחיפה אף שעל השטחים מוטל סגר כללי לקראת יום הכיפורים.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, אומר כי לא היתה התראה ממוקדת על כוונות לבצע פיגוע במסעדת "מקסים". הוא ציין כי כוחות המשטרה והביטחון נמצאים בכוננות והערכות מוגברת לקראת יום הכיפורים והחגים בכלל: "לא הייתה לנו התרעה ממוקדת, לא על המסעדה ולא על העיר חיפה, אבל אנחנו בתקופת חגים ולכן ההערכות של המשטרה היא גדולה גם היום, גם אתמול וגם בימים הקרובים".

הערכה: הקבינט לא יתכנס לדיון דחוף בגירוש ערפאת

גורמים מדיניים מעריכים כי על אף הפיגוע הקשה לא צפוי בשעות הקרובות כינוס של הקבינט לדון באפשרות גירוש ערפאת בעקבות הפיגוע הקשה. בלשכת ראש הממשלה מאשימים את הרשות הפלסטינית באחריות לפיגוע מפני שהרשות לא פירקה את ארגוני הטרור.

השר דני נווה: "המסקנות בעיניי, בעיקר לנצל את ההזדמנות, גם להיפטר מערפאת וגם להאיץ את בניית גדר ההפרדה".

השר מודי זנדברג: "אני חושב שהגיע הרגע לטפל בערפאת. ערפאת הוא מכשול לשלום וצריכים לטפל בו, או לגרש אותו, או לחסל אותו, או להעמיד אותו למשפט כפושע מלחמה". השר ישראל כץ מהליכוד תובע, בתגובה לפיגוע לסלק עוד היום את יאסר ערפאת ולחדש את ההתקפות על הנהגת החמאס: "אם ישראל לא תגיב עוד היום בצורה נחרצת, תאבד את אמינותה ואת יכולת ההרתעה שלה".

דיווחים על הפיגוע ועל תוצאותיו ממשיכים לזרום לגורמים המדיניים והביטחוניים, ובשעות הקרובות צפוי דיון ביטחוני בדרג בכיר. בסוף השבוע היו בידי מערכת הביטחון התרעות ל-35 פיגועים.

"הכל היה כרגיל ופתאום נשמע פיצוץ מהמסעדה והכל עף"

מסעדת "מקסים" אהודה על חובבי הכדורגל בחיפה ובפיגוע נפצעו קל גם אנשי קבוצת "מכבי חיפה", שסעדו במקום בזמן הפיגוע. הפצועים הם מאמן הקבוצה, רוני לוי, מנכ"ל הקבוצה, איתמר צ'יזיק, ומנהל הקבוצה, אריה ברונשטיין, שעדיין מאושפז בבית החולים. הנהלת הקבוצה מבקשת למסור שלמרות השמועות שנפוצו, אף אחד משחקני הקבוצה לא נפגע בפיגוע. מנכ"ל הקבוצה סיפר בגלי צה"ל על שהוא וחבריו חוו במסעדה: "היה פיצוץ בתוך המסעדה, כמו כל הפיגועים המוכרים לנו. כיוון הישיבה שלנו היה כך שלא הבטנו כלפי הכניסה ולכן רק הועפנו מהפיצוץ ולא יותר מזה".

תושב חיפה, אליעז ברומר, היה מחוץ למסעדה בעת הפיגוע: "שמעתי את הפיצוץ מבחוץ ורצתי ראשון אל הארוע להתחיל לטפל בפצועים. הכל היה כרגיל ופתאום נשמע פיצוץ מהמסעדה והכל עף, כל החלונות וכל הדלתות. עזבתי את הכל התקשרתי למד"א לדווח על הפיגוע. בפנים היה קטסטרופה, גופות וחלקי גופות ודם וכל המסעדה הרוסה לגמרי".

"פיגוע הוא תמיד מחליא ויותר מכך כאשר ילדים נפגעים"

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הביע זעזוע על מתקפת הטרור בחיפה. "פיגוע הוא תמיד מחליא ויותר מכך כאשר ילדים נפגעים". בלייר לא התייחס לרשות הפלסטינית ואמר כי פיגועים כאלה אינם משרתים את האינטרסים של הפלסטינים.

מספרי החירום בבתי החולים:

רמב"ם: 1255144

כרמל: 1255142

בני-ציון: 1255145