שטרית: יש צורך ביצירת מאגר נתונים פיננסים ממוחשב על כלל ההכנסות של כל האזרחים

"המדינה רשאית לקבל הסברים איך זה שעל שם הסבתא שאין לה רשיון נהיגה, רשומה מרצדס יקרה"

שר התחבורה, מאיר שטרית, מציע ליצור מאגר נתונים פיננסים ממוחשב על כלל ההכנסות מעבודה, מרכוש, משכר דירה ומהנכסים הפיננסים של כל האזרחים, ברמת הפרט ומשק הבית. זאת, במסגרת פרויקט "ממשל זמין", הפרויקט למחשוב משרדי הממשלה.

בכינוס של הפורום הכלכלי בירושלים, בראשות אייזקס, הבהיר שטרית, כי זוהי הדרך היחידה להילחם בהעלמות מס, בהונאות כלכליות ובהוצאת הכספים שלא כדין מהביטוח הלאומי.

"המדינה רשאית לקבל הסברים, בין השאר ממקבלי קצבאות, איך זה שעל שם האמא או הסבתא, שאין להן רישיון נהיגה, רשומה מרצדס יוקרתית בשווי של מעל 250 אלף שקל", אמר שטרית. לדבריו, כאשר מאגר הנתונים הפיננסי הממוחשב יוקם, ניתן יהיה להנהיג חובת דיווח כללי לכלל האזרחים, וכך לחסוך מיליארדים של שקלים בתשלומים מיותרים ובקצבאות בפרט.

שטרית טען, כי משרדי הממשלה ויחידות הסמך יצרו במהלך השנים "מגדל בבל דיגיטלי", כאשר כל יחידה, כל משרד ממשלתי, ואף אגפים בתוכם, הקימו מערכת ממוחשבת נפרדת, תוך כפילויות ובעלויות גבוהות מיותרות. לדעתו, אפשר לפרק את כל מערכות המחשוב הנפרדות ולהקים מערך ממוחשב מרכזי לממשלה, בעשירית מההוצאה הממשלתית עד כה. "צריך לבטל כפילויות ואפשר וחובה לחסוך מאות מיליוני שקלים בשנה על-ידי הקמת מערכת ממוחשבת אינטראקטיבית", אמר.

שטרית אמר, כי גדר הביטחון הוקמה בתוואי הארוך והיקר ביותר. שטרית היה השר היחיד שהצביע בממשלה נגד התוואי הנוכחי של הגדר. לדבריו, צריך היה להקים את גדר הביטחון הכי קרוב או אף בצמוד לקו הירוק, בשליש מעלותה.

על חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי בהאג אמר שטרית, שמדובר בבית דין אנטי ישראלי וכי חוות דעתו מעוותת, ולכן ישראל תתעלם ממנה. שטרית העריך עם זאת, כי יהיה צורך להכניס תיקונים בתוואי הגדר, ואף להזיזה, אך לא בגלל בית הדין בהאג - אלא בגלל הבג"ץ.

שטרית העריך, כי המשק הישראלי הפסיד ב-3 שנות האינתיפאדה ומלחמת הטרור כ-45 מיליארד שקל, וניתן היה לחסוך כסף רב אם גדר הביטחון היתה נבנית במהירות גדולה ובתוואי הקצר ביותר.