האוצר הודיע כי המדינה תישא ביותר מ-50% מעלות ימי הבידוד

מדובר רק בעסקים המעסיקים עד 10 עובדים ארגוני העצמאים אינם מרוצים כלל מההודעה של האוצר על השיפוי הנוסף, ודורשים כי המדינה תישא בעלות ימי הבידוד במלואם • מחר יקיימו בעלי עסקים קטנים הפגנת מחאה מול הכנסת נגד הטלת חלק מעלויות ימי הבידוד של העובדים על בעלי העסקים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בעקבות מחאת ארגוני העצמאים נגד הטלת עלות ימי הבידוד על גב המעסיקים הודיע שר האוצר הערב (ג') כי המדינה מוכנה לשלוח יד קצת יותר עמוק לקופתה, ולשאת בעלויות נוספות של ימי הבידוד מעבר ל-50% מהעלות (החל מיום הבידוד השלישי) במקרים של עסקים המעסיקים עד 10 עובדים.

שר האוצר ישראל כ"ץ צייץ הערב בטוויטר, כי "בהמשך לדיונים שקוימו עם חה"כ קרן ברק, יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים בכנסת, וח"כים נוספים, סוכם כי יועלה אחוז השתתפות המדינה במימון ימי הבידוד לעסקים קטנים עד 10 עובדים ולעובדים בהם, גם מעבר להסכם שנחתם בנושא עם ההסתדרות ונשיאות התעשיינים" השר סיכם את הציוץ במשפט: "בתקופה זו נעשה הכול כדי לסייע".

חה"כ קרן ברק צייצה בטוויטר אף היא, כי "לאחר שבועיים של משא ומתן אינטנסיבי, הצלחתי להגיע לסיכום עם שר האוצר על מתווה משופר לתשלום בגין ימי הבידוד לעסקים קטנים . מחר בבוקר תגיע הצעת החוק שלי (מתווה התשלום בגין ימי הבידוד) לדיון בוועדת העבודה והרווחה. תודה רבה על שיתוף הפעולה של לשר האוצר ישראל כ"ץ, שמבין את חשיבות הסיוע לעסקים הקטנים בעת הנוכחית".

ארגוני העצמאים אינם מרוצים: דורשים שהמדינה תישא בעלות כל ימי הבידוד

מאחורי ההודעות החגיגיות עומד מאבק ממושך של רוב ארגוני המעסיקים במשק נגד המתווה שגיבש האוצר, והתגבש להצעת חוק שעברה הבוקר בקריאה ראשונה, לפיה ניתן יהיה להשתמש בימי מחלה לצורך היעדרות מהעבודה בשל בידוד והעלות תחולק בין המדינה ובין המעסיקים שווה בשווה. מחר אמורה הצעת החוק לעלות לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

הגם שנראה כי האוצר נענה או נכנע לחלק מדרישותיהם, ארגוני העצמאים אינם מרוצים כלל מההודעה של האוצר על השיפוי הנוסף, ודורשים כי המדינה תישא בעלות ימי הבידוד במלואם. מחר בבוקר (ד'), יקיימו בעלי עסקים קטנים הפגנת מחאה מול הכנסת נגד כוונת האוצר להשית חלק מעלויות ימי הבידוד של העובדים על בעלי העסקים. בעלי העסקים מתכוונים להציג בהפגנה מיצד של עמוד עם חבל תלייה, המסמל את האיום על חיי העסקים הקטנים, שרבים מהם עדיין סגורים וחוששים לקיומם.

להצעת החוק הממשלתית שאושרה הבוקר במליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הוצמדו הצעות פרטיות של ח"כ משה ארבל, של חברי הכנסת אוסאמה סעדי, אחמד טיבי וסונדוס סאלח, ושל ח"כ קרן ברק. חברת הכנסת קרן ברק תומכת בהצעת החוק הפרטית שלה בהטלת העלות המלאה של ימי הבידוד על המדינה, אך בשלב זה של הדיונים הצליחה לשכנע את האוצר להעלות את השתתפותו בעלויות ימי הבידוד רק במקרים של עסקים שמעסיקים עד עשרה עובדים.

הרקע לחקיקה: פסיקת בג"ץ

על פי הצעת החוק של משרד האוצר, החל מיום פרסום הוראת השעה ועד ל-30 ביוני 2021, עובד שנעדר מעבודתו עקב היותו בבידוד לפי צו בריאות העם, יהיה זכאי להשתמש בימי המחלה שצבורים לטובתו אצל המעסיק.

עוד נקבע בתזכיר החוק כי התשלום בעבור ימי המחלה יהיה בהתאם לקבוע בחוק: תשלום של 0% מערך יום מחלה על היום הראשון, 50% מערך יום מחלה על היום השני, 50% מערך יום מחלה על היום השלישי ו-100% החל מהיום הרביעי לבידוד. המדינה והמעסיקים יחלקו את עלות ימי הבידוד שווה בשווה.

כמענה לעובדים שאין ברשותם מכסת ימי מחלה - כלומר: עובדים שניצלו את מלוא ימי המחלה שלהם השנה - נקבע בהצעת החוק, כי עובדים אלו יקבלו תשלום עבור ימי הבידוד בהתאם לחלוקה הבאה: 0% מהשכר על היום הראשון, 50% מהשכר על היום השני, 50% מהשכר על היום השלישי, ו-70% החל מהיום הרביעי והלאה. העלות במקרה זה תמומן במלואה על-ידי המדינה. כך, לעמדת האוצר, יימנע התמריץ השלילי בדבר הימנעות מבידוד ויוסר החשש כי עובדים יגיעו לעבודה למרות שהיו חייבים לשהות בבידוד.

הרקע לחקיקה הנה פסיקת בג"ץ מיולי האחרון לפיה "בידוד אינו מחלה", ולכן לא ניתן להמשיך להשית על המעסיקים במשק את התשלום הגורף עבור ימי הבידוד. בג"ץ ביטל את תעודות המחלה הגורפות שהוציא משרד הבריאות לעובדים שנאלצים לשהות בבידוד, ושלח את המדינה למצוא תשובה לשאלה מי יישא בעלות ימי הבידוד. הביטול של תעודות המחלה היה אמור להיכנס לתוקף ב-30 לספטמבר, אך המדינה הגישה בקשה לדחיית המועד בכחודש לצורך חקיקה ההסכמות שהושגו בינה לבין המעסיקים לכאורה - וקיבלה.

ההסכם, שעומד בבסיס החקיקה ונחתם בין משרד האוצר, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, עורר סערה בקרב ארגוני מעסיקים רבים, שטענו כי מדובר בהסכם שפוגע בזכויות המעסיקים במשק. במקביל, גם ארגוני עובדים מתחו ביקורת על ההסכם אשר לטענתם פוגע גם בזכויות העובדים. כל המתנגדים דרשו שהמדינה תיקח אחריות מלאה ותישא בעצמה בעלות כל ימי הבידוד.

הזעם נמשך גם כעת על רקע הודעת האוצר כי המדינה תסייע "קצת יותר" לעסקים הקטנים. בארגוני המעסיקים זועמים כעת על ההתעלמות מדרישותם כי העלות תושת על המדינה בלבד, ללא הטלת כל עלות על גב המעסיקים, ואף על גב העובדים.

מנשיאות המעסיקים והעסקים נמסר בתגובה להודעת האוצר על הקלה לעסקים הקונים במימון ימי הבידוד: מדובר בהחלטה חשובה של השר והכנסת ואנו שמחים שלאחר תהליך הדברות מקצועי הגיעה הבנה זו אשר תסייע למעסיקים הקטנים במשק, כפי שדרשנו בעת החתימה על ההסכם.