"מדינת ישראל עשתה הכל כדי להרוג את ההתחדשות העירונית"

"התמ"א היא אויבת ההתחדשות העירונית", טען היום ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, בפאנל בוועידת ישראל לעסקים • אפרת טולקובסקי, מנכ"לית מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן, הוסיפה: "הממשלה הנוכחית שמה רגל על הגז ורגל על הברקס. היא לא עושה שום דבר חדש"

פאנל ''המגדלים והמחירים מזנקים והדרך לדירה מתרחקת'' / צילום: יוסי כהן
פאנל ''המגדלים והמחירים מזנקים והדרך לדירה מתרחקת'' / צילום: יוסי כהן

בפאנל "המגדלים והמחירים מזנקים והדרך לדירה מתרחקת", שנערך היום (ג') בוועידת ישראל לעסקים בשאלה מה ניתן לעשות כדי להפוך את שוק הדיור ליציב יותר. מנכ"ל אזורים, רון אבידן, טען כי "להסיט מגמה בנדל"ן לוקח הרבה זמן. אולי לא בטווחי הזמן שפוליטיקאים צריכים כדי לייצר תוצאות. אני חושב ששר האוצר, שרת הפנים ושר השיכון משדרים שהם עובדים קשים כדי לשנות. זו הפעם הראשונה שרוצים להקשיב לנו. אנחנו כבר לא 'היזמים החזירים'. מזמינים אותנו ולא חושבים שכל מילה שלנו מונעת מאינטרס".

"ברור שיש עוד הרבה מה לעשות, הוסיף אבידן. "תחום הפינוי-בינוי - היכולת שלו להשפיע גדולה. מצד אחד כולם מבינים שהעתיד טמון בו, אבל יש עוד הרבה פעולות לעשות כדי לבנות ברמה משקית על התופעה הזאת כדי להגדיל את ההיצע. הביקושים מאוד חזקים ועכשיו את כל תשומת הלב צריך להקדיש כדי להגדיל את ההיצע. שיווקנו השנה 70,000 יח"ד. מי שעוסק ביזמות יודע שעד שזה לא יחלחל למטה, זה לא שווה כלום. רק לשווק קרקעות לא שווה כלום".

"הממשלה הנוכחית לא עושה שום דבר חדש"

לדברי אפרת טולקובסקי, מנכ"לית מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן, "זה לא שוק, אלא תחום מנוהל. הדבר היחידי שיכול לזוז בשוק הזה זה המחיר. ולכן אנחנו רואים שמנהלים שוק כזה ברמת תיחכום לא גבוהה. מחיר למשתכן ניסתה לכפות איפה אנשים יגורו וכך עיוותו את הביקושים. הממשלה הנוכחית שמה רגל על הגז ורגל על הברקס. תמ"א 38 מג'עג'עת. בחמש השנים האחרונות התחילו תוכניות לפי סעיף 23, והנה חלופת שקד לא מתייחסת לזה. משאירה גם כאן אי ודאות. הממשלה הנוכחית לא עושה שום דבר חדש".

אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב, טען כי "יש היום חולשה מובנית בכל מה שקשור לניהול משאב הקרקע. אני אומר קודם כל תכנון, תכנון תכנון, דבר שני וודאות, ודבר שלישי תשתיות. לא יהיה תחליף לתכנון איכותי".

"הראיה לפיה תכנון מהיר, כדוגמת הותמ"ל, יפתור את הבעיה, לא נכונה. יש יותר מדי אנשים חכמים וכולם צודקים וכל אקט תיכנוני מסתבך. אין אחד שאומר 'רוצו', אמר כרמלי.

"אם לא יהיה מרחב עירוני איכותי, לא יבואו אנשים. ברוב השכונות החדשות שקמו בעשורים האחרונים, היה חלק גדול של משקיעים. לצערי, יש היום הרבה חלקים בארץ שבהם זורקים אנשים בשכונות חדשות בלי פארק וגן ילדים. אנשים רוצים לבוא לערים שבהן יש מרכזים שוקקים. אני לא מקנא ביזמים שנכנסים למערכת התכנון. יודעים איך מתחילים ולא יודעים איך גומרים. התכנון צריך להיות ברור, חדש ופשוט. אני מאוד תומך ברישוי עצמי - לקבל חתימה של אנשי מקצוע ולהמשיך הלאה".

ליאת פלד, סמנכ"ל מנהל התכנון, אמרה: "אנחנו מקפידים על אספקת ייעודי קרקע שיאפשרו פה את החיים לטווח ארוך. יחידות הדיור שאנחנו מתכננים מפוזרות בכל הארץ. יחד עם התוכנית האסטרטגית לדיור אנחנו מציעים תשתיות, תעסוקה ועוד. בחמש השנים האחרונות אישרנו חצי מיליון יח"ד. אנחנו יכולים להוכיח את אישור יחידות הדיור בפריסה ארצית. אספקת יחידות הדיור היא וודאית. אין משבר בתכנון. כשמנהל התכנון זיהה שיש בעיה ברישוי, אמרה דלית זילבר שהיא רוצה להפסיק את ההקלות. בנוסף, אנחנו מקדמים את הרישוי העצמי".

"מדינת ישראל עשתה הכל כדי להרוג את ההתחדשות העירונית"

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מתח ביקורת חריפה על הממשלה: "אני חושב שראשי הערים הם לא הבעיה, אלא הפיתרון. אי אפשר להגיד 'תמ"א' ו'התחדשות עירונית' כאילו הם אחד. התמ"א היא אויבת ההתחדשות העירונית. מדינת ישראל רק עכשיו הבינה את זה. מדינת ישראל עשתה הכל, מתוך חוסר הבנה או שיקולים פוליטיים, כדי להרוג את ההתחדשות העירונית".

"ברגע שאתה קובע תוכנית של תמ"א שאמורה להתאים לכל מדינת ישראל זה טימטום", תקף קוניק. "ברגע שאתה לא נותן לתושב לעשות התחדשות בניינית והאלטרנטיבה היא מתחם של 10 בניינים שיקח לממש אותו 15 שנה, אתה לא משאיר לו ברירה. הפיתרון הוא ראשי הערים: העירייה היא זו שחותמת על ההיתר. מי שמנהל את המדינה בפועל זה ראשי הערים. אנחנו אלה שחותמים וצריכים לתת את הפתרונות לתושבים. כל עוד ילכו מעל הראש שלנו ויקחו לנו סמכויות זה לא ילך. אנחנו מתעסקים היום בהכל, בחיסונים נגד קורונה, אבל אנחנו לא יכולים לקדם תוכניות. שיתנו החזר הוצאות לחברי הוועדות לתכנון ובנייה, שיתנו תוספת משמעותית לבודקי תוכניות. שיתנו תמריצים, מסלולים ירוקים, להתחדשות עירונית.

עו"ד רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל, הוסיפה: "דובר כאן רבות על המשחק בין הביקוש וההיצע. רמ"י היא שחקנית עיקרית בתחום ההיצע. למספרים יש חשיבות. אנחנו נגיע ל-60,000 עסקאות עד סוף השנה. לצד מחיר מטרה, ששם אנחנו קובעים את מחיר הדירה, במכרזים הרגילים שבהם אנחנו מתמודדים על מחירי השוק, אנחנו יכולים לראות את הפער בין מחיר המגרש והמחירים הסופים. אני לא חושבת שיש יזם שיהיה מוכן לחתום שאם נוריד לו ממחיר הזכיה הוא יוריד את מחיר הדירה. באזורי יוקרה, המחיר הוא של שוק חופשי. שינוי שיטת המכרז לא ישנה את מחיר הדירה. בסופו של דבר, היזמים מקבלים מימון בנקאי. שינוי שיטת המכרז לא ישנה את מחיר הדירה. מצד שני, אנחנו משכללים כל הזמן את מוצרי המדף שלנו".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות