חרף ההצהרות: הממשלה מקדמת הפרטת הרכבת

משרד התחבורה: אין כוונה להפריט קווים ■ לפני כחודש רמז השר כי ישקול סגירת החברה

הממשלה ממשיכה לקדם את הפרטת קווי הרכבת בישראל, בניגוד להצהרותיו הפומביות של שר התחבורה ישראל כץ. ל"גלובס" נודע כי בימים הקרובים תונח על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת הצעת חוק לתיקון פקודת מסילות הברזל לקראת הגשתה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. על-פי הנוסח הנוכחי מסמיכה הצעת החוק את שר התחבורה להעניק זיכיונות "לבנייה הפעלה ולניהול של רכבת מקומית" לחברות "שאינן ממשלתיות".

לפני שנה חשף "גלובס" כי במשרד התחבורה מכינים חוק שיביא להפרטת מערך הרכבות בישראל על-פי המודל שהונהג בבריטניה. באותה עת היה מדובר על תזכיר "חוק התעבורה המסילתית" שהופץ על-ידי היועצת המשפטית של המשרד להערות משרדי הממשלה. בעקבות הפרסום ב"גלובס" הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי הורה לגנוז את הטיוטה, והכריז כי קווי הרכבת בישראל לא יופרטו. כץ דבק בגרסה זו גם בשבועות האחרונים במהלך העימות מול עובדי הרכבת בנושא הבטיחות ברכבת.

"העבודה על החוק טרם הסתיימה"

כץ חזר וטען כי הרכבת תמשיך להחזיק במונופול להפעלת הקווים וכי כל כוונתו היא לפעול לשיפור הבטיחות ברכבת. במסיבת עיתונאים שערך לפני כחודש להצגת תוכנית הבטיחות החדשה רמז כץ, בפעם הראשונה, כי ישקול לסגור את חברת הרכבת לצמיתות (ולפתוח חברה או חברות אחרות במקומה - ע.ב) - זאת אם העובדים יסרבו לקבל את תוכנית הבטיחות המוצעת עד לדד-ליין שקבע, החל באוגוסט.

ואולם מבדיקת "גלובס" עולה, כי הממשלה ממשיכה לקדם במקביל את הצעת החוק הממשלתית וכי הצעה זו עדיין כוללת שינויים שמשמעותם הפרטת קווי הרכבת בישראל. נוסח הצעת החוק העדכני מתפרסם באתר משרד המשפטים. בנוסח נאמר, למשל, בדברי ההסבר לסעיף 29 של ההצעה, כי "השר רשאי להעניק זיכיון ובו "סמכויות לבנייה, להפעלה ולניהול של רכבת מקומית לחברה הרשומה בישראל...נוכח ביטולה של הרשות (רשות הנמלים והרכבות - ע.ב) מוצע לקבוע, כי זיכיון כאמור יכול שיינתן לחברה הרשומה בישראל שאינה חברה ממשלתית. כמו כן מוצע להבהיר כי זיכיון כאמור יכול שיינתן לעניין כל אחת מהפעולות האמורות (בנייה, הפעלה או ניהול של מסילת ברזל מקומית)".

ממשרד התחבורה נמסר כי הדברים המצוטטים מובאים מנוסח ישן של ההצעה וכי בהצעת החוק החדשה אין כוונה להוציא קווי רכבת למפעילים פרטיים. דובר המשרד הבהיר כי העבודה על הכנת הצעת החוק טרם הסתיימה.