פישר העלה הריבית ב-0.25% ל-1.75% בגלל בועת הנדל"ן: "היקף המשכנתאות זינק 52% במחצית השנה"

זאת לאחר 4 חודשים בהם נותרה הריבית ללא שינוי ■ ההעלאה באה בהפתעה גמורה לציפיות בשוק ■ בנק ישראל: "מחירי הדירות ושכר הדירה ממשיכים לעלות בקצב מהיר לצד המשך התרחבות מהירה באשראי לדיור" ■ מחירי הדירות זינקו ב-21% בשנה האחרונה

בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, החליט היום (ב') להעלות את הריבית במשק לחודש אוגוסט ב-0.25% לרמה של 1.75%, לאחר 4 חודשים בהם נותרה הריבית ללא שינוי. המהלך של בנק ישראל הגיע בהפתעה גמורה שכן ההערכה הרווחת בשוק הייתה כי הריבית תיוותר על כנה.

קונצנזוס תחזיות האנליסטים בשוק ההון ערב פרסום ההחלטה הראה כי פישר צפוי להותיר את הריבית על כנה. לפי סקר בלומברג בקרב 16 גופים פיננסיים מובילים, רק 5 חזאים ציפו כי הנגיד יעלה את הריבית ל-1.75%, ואילו היתר העריכו כי הריבית תיוותר ללא שינוי.

בבנק ישראל נוהגים לפרסם בסמוך להחלטת הריבית את הודעת הריבית החשובה, אשר באמצעותה ניתן לבדוק את הסיבות שהביאו להחלטת הריבית. עם זאת, הפעם פורסמה ההודעה באיחור.

בנק ישראל מנמק את העלאת הריבית בעלייה הניכרת בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה (ל-3.2% באמצע יולי מ-2.6% ביוני) וכן בשל העלייה במחירי הדירות. מחירי הדירות זינקו ב-21% בשנה האחרונה. גל העליות במחירי הדירות החל בקיץ 2007, ובבנק ישראל ציינו בתחילת השנה כי במידה והמחירים ימשיכו לעלות ב-2010, יווצרו תנאי בועה בשוק.

"מחירי הדירות ומדד הדיור (שכר הדירה) ממשיכים לעלות בקצב מהיר לצד המשך התרחבות מהירה באשראי לדיור", נכתב בהודעת הבנק. "תחזיות האינפלציה של בנק ישראל ושל החזאים והצפיות משוק ההון לשנה קדימה נמצאות בסביבת הגבול העליון של יעד האינפלציה. הערכת בנק ישראל לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים עודכנה כלפי מעלה בעקבות החלשות השקל (במונחים של שער החליפין האפקטיבי) בחודש האחרון, המשך עלית מחירי הדיור וההעלאה המתוכננת של המיסים העקיפים".

זינוק של 52% בהיקפי המשכנתאות

ומה באשר למשבר החוב באירופה שמאיים על הצמיחה במשק? ובכן, בנק ישראל מציין כי האינדיקטורים הכלכליים האחרונים שפורסמו מעידים על תמונה מעורבת, אולם "ניתוח של מכלול הנתונים מוביל להערכה לפיה תימשך הצמיחה החיובית בהתאם לתחזיות המוקדמות של בנק ישראל תוך צמצום הדרגתי של פער התוצר".

כזכור, לאחרונה נקט המפקח על הבנקים בבנק ישראל בצעדים שנועדו לקרר את שוק המשכנתאות. בהודעת הבנק ניכר החשש מהגידול במהיר בקצב נטילת המשכנתאות.

"קצב נטילת המשכנתאות החדשות במהלך 12 החודשים האחרונים ממשיך לגדול", נכתב בהודעה. "סך המשכנתאות שניתנו במחצית הראשונה של 2010 גבוה ב-52% מסך המשכנתאות שניתנו בתקופה המקבילה בשנת 2009, גידול המוסבר, בין היתר, בעליית מחירי הדירות".

לא כולם מרוצים מהצעד של פישר. אורי יהודאי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים, ביקר את המהלך ואמר כי היה ראוי להמתין להתבהרות המצב הכלכלי, בטרם תעלה שוב הריבית.

"לנוכח ריבוי סימני ההאטה בקצב צמיחת המשק הישראלי, לצד הירידה הממשית ביצוא ואי הודאות הגבוהה לגבי מצב הכלכלה העולמית, עדיף היה אילו בנק ישראל היה ממתין עם העלאת הריבית עד להתבהרות המצב הכלכלי, בדומה לבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב", אמר יהודאי. "העלאת ריבית בעת הזו מגבירה את הלחצים להתחזקותו של השקל, בשל הגידול בפערי הריבית מול ארה"ב ואירופה, ולכן מביאה לפגיעה נוספת בכושר התחרות של הכלכלה הישראלית בכלל והייצוא בפרט".