אופק חדש בבת ים

"מוזיאון אורבני פתוח" בתערוכת חוצות מיוחדת במינה, שאצרה מעין אמיר

בטיילת של בת ים תיפתח במוצ"ש תערוכת חוצות מיוחדת במינה, שאצרה מעין אמיר, אמנית ואוצרת צעירה. אמיר מתייחסת למרחב הציבורי כאל "מוזיאון אורבני פתוח", שדופן אחת שלו היא העיר בת ים והדופן האחרת היא הים. "את מכירה את ההרגשה שאת באה למוזיאון והסביבה יותר מעניינת מהאמנות? הטיילת מדהימה ועיריית בת ים הציבה במרחב מסגרות המאפשרות הצגת אמנות באופן מוצלח במיוחד", היא מתייחסת להזדמנות להפגיש קהל רחב של עוברים ושבים, גם כאלה שלא תכננו זאת, עם אמנות במיטבה.

"ההזמנה לאמנים הייתה לייצר התערבויות אל מול האופק. הטיילת פונה ומשקיפה אל הים והמסגרות כולן מקבילות לים, כך שהן מייצרות אופק חדש. עבודות האמנות מתערבות באופק הטבעי או חוסמות את האופק".

בגישתה של אמיר, העיסוק באופק כנקודת מגוז של המבט אינו דומה לבהייה רומנטית בשקיעות על חוף הים. היא מתייחסת הן להיבט הפיזי של התבוננות והן למושגים הנגזרים מהמבט אל האופק, ולאלה נוספים, כמובן, הערכים והמטפורות המקושרות ל"אופקים חדשים" כאלה ואחרים.

בין העבודות יש כאלה המתייחסות לארכיטקטורה, שחוסמת את המבט או מייצרת את קו האופק. עבודה של רועי מנחם מרקוביץ, למשל, צולמה בטיילת בבת ים והיא מציגה, לדבריו, אילי נדל"ן שמגיעים אל העיר ומתכננים את צמיחתה ושגשוגה, ובתוך כך מחבלים למעשה בנוף העיר. עבודתה של הצלמת אניה קרופיאקוב מציגה הכלאה בין נופים של ארכיטקטורה בולשביקית מבריה"מ לשעבר ונופים מקומיים. העבודה נקראת "פרסטרויקה" - מילה שפירושה "בנייה מחדש" והיא שימשה, כזכור, כותרת הרפורמות שהנהיג גורבצ'וב, שהובילו לפירוק טוטאלי של ברית המועצות.

בסך הכול יוצגו בטיילת 9 עבודות, של האמנים שרון בלבן, רענן חרלפ, גיל יפמן, רועי מנחם מרקוביץ', שי-לי עוזיאל, אוריאל מירון, שאול צמח, אניה קרופיאקוב ואנג'לה קליין, כולן נעשו במיוחד למקום. מלבדן יוצגו גם שתי עבודות משוחזרות: האחת של מוטי מזרחי, שהוצגה במוזיאון ישראל בשנת 1980, ובה אותיות המילה PEACE. העבודה תוצב על עמדת ירי שהפכה לאנדרטה למגיני העיר בת ים. השנייה היא עבודתה המפורסמת של מיכל נאמן מ-1974, "העיניים של המדינה". עבודה זו, מציינת אמיר, מצביעה אף היא העל הקשר ההדוק בין המבט לבין יצירת גבול ומשמעויותיו.

בערב הפתיחה יתקיים אירוע ראשון מסוגו, שבמסגרתו הוזמנו יוצרים צעירים להציג עבודות וידאו-ארט שיוקרנו לכל אורך הערב.

"הבעיה עם האופק", פתיחה 7.8, מ-20:00. טיילת בת ים בין רחובות יוספטל לשדרות העצמאות. ללא תשלום.