לקראת כניסת חברת החשמל לשוק: בזק מציעה: גלישה ב-30 מגה ב-200 שקל

המחיר: במקום 400 שקל מחירי חבילות הגלישה במהירויות של 15 מגה ומעלה יוזלו בשיעורים של 20%-50%

האם התחרות בשוק התקשורת מתחילה לתת אותותיה? בזק הודיעה היום על הפחתת מחירי הגלישה באינטרנט בחבילות הגבוהות (15 מגה ומעלה), בשיעורים שבין 20% ל-50%. המהלך של בזק, בראשותו של המנכ"ל אבי גבאי, והעניין שהחברה מנסה לעורר בחבילות הגלישה המהירה הם חלק מהיערכותה האסטרטגית לאפשרות של כניסת חברת החשמל לשוק התשתיות בשנה הבאה.

הרשת החדשה שמקימה החברה, רשת NGN |, תספק מהירויות גלישה של עד 50 מגה, אם כי בזק תוכל לספק גם מהירויות גבוהות יותר. עם זאת, ראוי לציין כי כיום החברה אינה משווקת מהירויות גבוהות מ-30 מגה מאחר שלטענתה אין להן ביקוש. לשם השוואה, חבילות הגלישה במהירות גבוהה של הוט הן 12 מגה ו-100 מגה בלבד. כלומר, היא ויתרה על מהירויות הביניים. לדברי החברה, יש ביקוש גבוה למהירות של 12 מגה, הנכללת בחבילת הטריפל שלה, ואילו הביקוש למהירויות הביניים מועט.

גולשים מהר יותר

המהלך של בזק עשוי להביא את הציבור להתעניין בחבילות הביניים, ובכל מקרה יש לחברה אינטרס לעודד מעבר למהירויות גבוהות משום שברשת החדשה עלות התעבורה נמוכה יותר.

על פי דיווחי החברה, בחודשים האחרונים רוב לקוחות בזק ששדרגו את מהירות הגלישה שלהם, עשו זאת למהירות של 10 מגה, ובקרוב תחצה בזק את רף 100,000 הלקוחות במהירות זו. כלומר, קצב ההצטרפות למהירות 10 מגה הוא הגבוה ביותר בחודשים האחרונים ביחס לשאר מהירויות הגלישה. הדבר נובע ככל הנראה מההחלטה למכור חבילות של 5 מגה במחיר של 10 מגה.

לדברי רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של בזק, "במהלך זה בזק מקדמת את קצבי ה-VDSL הגבוהים, כפי שהתחייבנו בזמן השקת רשת ה-NGN. עם הבשלת טכנולוגיית ה-VDSL, מחירי מהירויות הגלישה בקצבים הגבוהים יורדים באופן משמעותי ואנו עדים לעלייה משמעותית ביותר בקצב הגלישה הממוצע של לקוחות בזק. אין לי ספק כי עם הורדת המחירים, נראה קפיצה משמעותית יותר במספר המצטרפים למהירויות ה-NGN".

בזק והוט חוששות מחברת החשמל

על פי הערכות, הוט ובזק יאיצו את קצב פריסת הרשתות החדשות שלהן בחודשים הקרובים. הוט צפויה לסיים לפרוס את רשת ה-UFI שלה בכל הארץ עד סוף השנה, ורק שלשום דיווחה על כך שהשלימה פריסה בקרב 75% מבתי האב בארץ. בזק תסיים את הפריסה שלה ב-2011 בקרב 80% מהאוכלוסייה.

הרשת שבזק פורסת מצמצמת את הטווחים לבית הלקוח, כלומר מקרבת לבתים את ארונות התקשורת החדשים המחוברים בסיבים אופטיים, וזאת במטרה להתגבר על הנחתת האותות שעוברים בקווי הנחושת (ככל שהמרחק מארון התקשורת לבית המנוי גדול יותר, כך יורדת המהירות שניתן לספק לו). בהוט, בעיית הטווחים אינה קיימת משום שהרשת שונה, ולכן תהליך השדרוג של רשת הכבלים מהיר הרבה יותר ומחייב בעיקר החלפת כרטיסים במרכזיות (CMTS). הבדלי המורכבות של הפרויקטים באים לידי ביטוי גם בעלותם: בבזק, עלות הפרויקט מוערכת ב-1.5-2 מיליארד שקל, ובהוט - פחות מ-100 מיליון שקל.

עם זאת, בשתי הרשתות יש בעיה גדולה משותפת, והיא ערוץ חוזר מוגבל. בניגוד לתשתיות סיבים אופטיים, שמהירות התעבורה בה אינה מוגבלת, ברשתות של בזק ושל הוט, יש בעיה בכל הנוגע למהירויות הערוץ החוזר (אפסטרים). בהוט הבעיה סבוכה יותר מאשר בבזק, אך שתי החברות חוששות מטכנולוגיית הסיבים החדשה, ובעיקר מנוכחות חברת החשמל באמצעות חברה בת - הוט ובזק חוששות שחברת החשמל תנצל את כוחה המונופוליסטי כדי לשלוט דה-פקטו בחברה הבת שתקום לצורך הקמת התשתית.