נועם לניר, משפחה הודית ועסקת בעלי עניין שלא יצאה לפועל

בטח קרה לכם פעם שפספסתם איזה אקזיט, איזו השקעה מוצלחת, ואז תפסתם את הראש ואמרתם "אוף, איזו באסה! הייתי ככה קרוב!". ובכן, לנועם לניר, מנכ"ל ובעל השליטה בליוורמור השקעות, זה קרה בשבוע שעבר.

מעשה שהיה כך היה (הישארו איתנו כי ההסבר קצת מורכב). בתחילת השנה השקיעה ליוורמור 20 מיליון דולר בקירוב בקרן ייעודית ששמה SRS charminar, ומטרתה הייתה להשקיע בחברת נדל"ן הודית ששמה לא ננקב. ליוורמור נמנתה על קונסורציום של משקיעים - שבראשם עמדה קרן JM Real Estate - שהשקיע סכום כולל של 150 מיליון דולר בקרן הייעודית, וזו השקיעה בחברה האלמונית דרך אג"ח להמרה.

מנגנון ההשקעה קבע כי אם אותה חברת נדל"ן תונפק תוך שלוש שנים מיום ההשקעה, קונסורציום המשקיעים יקבל דיסקאונט של 12.5% על מחיר ההנפקה. בנוסף, מחזיק הקונסורציום באופציית Put שנכנסת לתוקפה ברגע שההנפקה לא יוצאת לפועל בלוח הזמנים שנקבע, ולפיה הוא זכאי למינימום IRR (שיעור תשואה פנימי) של 27.5%, שמובטח בשווי של 1.3 מיליארד דולר לאותה חברת נדל"ן.

ליוורמור, כאמור, לא נקבה מעולם בשמה של חברת הנדל"ן, ורק ציינה כי מדובר "בשחקנית נדל"ן מובילה בהודו". ל"גלובס" נודע כי מדובר בחברה ששמה Maytas Properties, חברה פרטית שנמצאת בבעלות משפחת Raju, אחת המשפחות היותר אמידות בהודו. Maytas Properties, כפי שאפשר להבין מאתר הבית של החברה, היא חברת נדל"ן ענפה יחסית, שהוקמה רק לפני כשלוש שנים וכבר מנהלת נכסי נדל"ן למגורים, החל מיח"ד, דרך בונגלו וכלה בווילות, שחלק ניכר מהן כבר נמכרו.

וכאן מתחיל החלק השני של הסיפור שלנו. למשפחת Raju יש חברה ציבורית ששמה Satyam computers, שמעניקה שירותי IT ונסחרת בבורסת הלאומית של הודו לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. בשבוע שעבר ניסתה משפחת Raju לעשות משהו שבישראל נעשה כמעט מדי יום - עסקת בעלי עניין - שבמסגרתה תרכוש Satyam את Maytas Properties וחברה נוספת הנמצאת בבעלות המשפחה, Maytas Infra, תמורת 1.6 מיליארד דולר, מהם 1.3 מיליארד דולר עבור הראשונה והיתר עבור השנייה.

בהודו, להבדיל מישראל, ניתן לבצע עסקאות בעלי עניין בלי אישור של אסיפת בעלי מניות, אך העסקה שניסתה Satyam להוציא לפועל יצרה תרעומת ציבורית, עוררה את חמתם של בעלי מניות המיעוט, וגרמה ליו"ר החברה, רמלינגה ראג'ו (Ramalinga Raju), לסגת ממנה, כמעט באותה מהירות שבה החליט עליה.

כך פספסה ליוורמור אקזיט קטן, שלפי ההערכות היה מניב לה רווח של 8 מיליון דולר, סכום לא מבוטל בימים קשים אלו. *