יד2 מציגה: שווי של 156 מיליון ש' תוך 5 שנים מההקמה

וואלה רכשה 75% מחברת "קורל תל", המחזיקה באתר הלוחות המוביל בישראל, תמורת 117.5 מ' ש' * המייסד שון תל יקבל מהעסקה כ-41 מ' ש' * חברת ההשקעות האמריקנית, טייגר הולדינגס, שרכשה ב-2008 49% מאתר הלוחות המקוונים, הרוויחה 80% תוך שנתיים

עסקת האינטרנט של השנה יוצאת לדרך: פורטל וואלה, בבעלות קבוצת בזק של שאול אלוביץ', הודיע היום (א') לבורסה כי הוא ירכוש 75% מחברת "קורל תל", המחזיקה באתר יד2, תמורת סכום של 117.5 מיליון שקל. על-פי הסכם הרכישה, המעניק ליד2 שווי של כ-156 מיליון שקל, וואלה תרכוש את השליטה באתר הלוחות המוביל בישראל, כמו גם 42.5% מאתר Kama, המפתח מנוע להשוואת מחירים באינטרנט.

במסגרת המהלך תמכור קרן ההשקעות האמריקנית טייגר הולדינגס את חלקה (49%) בחברת "קורל תל" לוואלה. את יתרת המניות (26%) תרכוש וואלה מידי מייסד ויו"ר יד2, שון תל, וחברת Waldemar, שמחזיקים 51% בקורל תל, ולמעשה ירדו כעת לאחזקות של 26% מהמניות. הסכם הרכישה כולל גם את מחירון הרכב של יד2 ולוח הדרושים ג'וב סיטי, אותו הקימו במשותף וואלה ויד2 בשנה האחרונה.

מעסקת המכירה לוואלה תקבל טייגר הולדינגס כ-76 מיליון שקל, ובקיזוז ההשקעה שלה ב-2008 ברכישת 49% מיד2 תמורת 42 מיליון שקל, הסיבוב שעשתה חברת ההשקעות ביד2 מסתכם בכ-34 מיליון שקל - תשואה של 80%. במקביל, שון תל וחברת Waldemar יקבלו כ-41 מיליון שקל עבור מכירת אחזקות של 26%. סכום זה מצטרף לכ-42 מיליון שקל, אותם קיבלו ממכירת 49% מהאתר לטייגר עצמה.

את השלמת רכישת המניות מתכוונת וואלה לממן, לפי הודעתה, "הן באמצעות מקורותיה הכספיים העצמיים הזמינים של החברה והן באמצעות מימון בנקאי". העסקה לוותה על-ידי עו"ד חנן חביב ועו"ד שמחה קובארי מהרצוג-פוקס-נאמן ועו"ד דיויד שוורץ מיגנס, גסר, שוורץ ושות'.

37 מיליון שקל הכנסות ב-2009

העסקה הגדולה חושפת לראשונה את הנתונים הפיננסים של יד2, שנוסדה בשנת 2005. על-פי ההודעה לבורסה, ההכנסות של אתר יד2 ב-2009 הסתכמו ב-37.4 מיליון שקל, הרווח התפעולי עמד על 15.2 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 9.4 מיליון שקל. על-פי הדו"חות הפיננסיים של יד2, ההכנסות (הלא מאוחדות) גדלו ב-2009 בלמעלה מ-40% והרווח התפעולי צמח ב-39%. ברבעון הראשון של 2010 הסתכמו ההכנסות ב-11.5 מיליון שקל, הרווח התפעולי עמד על כ-4 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-1.1 מיליון שקל.

יש לציין כי אם המגמה המשתקפת מהדו"חות תימשך, הרווח הנקי של יד2 ב-2010 יהיה נמוך בכ-50% מהרווח הנקי ב-2009. אולם, תל אמר ל"גלובס" כי הירידה ברווח הנקי ברבעון הראשון נבעה מהשקעות שנעשו באתר "Kama" ובמחירון הרכב של יד2. "נתוני הרבעון הראשון לא מאפיינים את הרווחיות האמיתית. הרווח הגולמי כבר מעיד על קצב גדול יותר מאשר ב-2009, ואני מעריך שאת 2010 נסיים עם רווח הגבוה בכ-20% מהרווח ב-2009".

תקופה ארוכה של שיתוף פעולה

עם הרכישה תמשיך יד2 להתנהל כעסק עצמאי, כשתל ימשיך לכהן כיו"ר פעיל של החברה למשך שלוש שנים לפחות, בשיתוף פעולה עם יבין גיל-מור, שמונה לאחרונה לתפקיד מנכ"ל יד2. השלמת העסקה כפופה לקיום מספר תנאים, בהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

העסקה מגיעה לאחר תקופה ארוכה מאוד שבה וואלה ויד2 נמצאות בשיתוף פעולה אסטרטגי ונרחב. כך, בשנה האחרונה הקימו השתיים את לוח הדרושים ג'וב סיטי, בבעלות משותפת, לאחר שיד2 רכשה 50% מהון המניות של אתר הדרושים, תמורת סכום של 4 מיליון שקל.

כן הפעילו השתיים שיתוף פעולה לקידום הדדי של האתרים כשלוח יד2 קודם מעמוד הבית של וואלה, וממשק החיפוש של יד2 שולב במגוון ערוצי תוכן, ואילו תכני וואלה שולבו באתר יד2. כמו כן, פלטפורמת הקניות "וואלה שופס" שולבה אף היא באתר יד2 כאלטרנטיבה לרכישת מוצרים חדשים.

ישועה הוסיף ל"גלובס" כי "בשנה וחצי האחרונות קיימנו שיתוף פעולה אסטרטגי ועמוק עם יד2, שאפשר לנו לבחון היטב את החוסן של החברה ואת הסינרגיה בין הצדדים. המהלך הזה הוא חלק מאסטרטגיית הצמיחה של האתר, שכולל מהלכים לא אורגניים, כגון רכישות, ומהלכים אורגניים של פיתוח עסקי והשקעה עצמית".

עוד הוסיף ישועה כי "יד2 היא חברה צומחת הפועלת בתחום צומח עם שיעורי רווח גבוהים. לצד התועלת והערך שמביא האתר לגולשים, הוא נחשב לאחד האתרים היעילים והממוקדים ביותר עבור מפרסמים. הסינרגיה בין קבוצת וואלה לקבוצת אתרי יד2 רבה ונוגעת לכל הרבדים: מכירות, טראפיק ויעילות תפעולית".

ישועה: "נגוון את תמהיל ההכנסות"

אתר יד2 הוקם ב-2005 ובמהרה הפך לאתר הלוחות המוביל בישראל, כשעל-פי סקר TIM לחודש מאי מדורג האתר במקום ה-7, עם שיעור חשיפה שבועי של 34.6%. לדברי יד2, למעלה מ-2.5 מיליון גולשים מבקרים באתר מדי חודש, ולאתר יש כ-250 מיליון דפים נצפים מדי חודש. יד2 כולל לוחות בתחום הנדל"ן, רכב ומוצרי יד שנייה, לצד מחירון רכב.

ב-2007 התעניינה נטוויז'ן, המחזיקה ב-50% מנענע10, ברכישת 25% מיד2, תמורת שווי מוערך של 74 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, רכשה קרן ההשקעות האמריקנית טייגר הולדינגס 49% ממניות "קורל תל", שהקימה את יד2. סכום הרכישה לא פורסם בזמנו אך ההערכות דיברו על שווי של 80-90 מיליון שקל לאתר יד2. היום, כאמור, שווי החברה מוערך כבר בכ-156 מיליון שקל. מכפיל הרווח בהתייחס לרווח התפעולי של יד2 ב-2009, עומד על כ-10-11, הנחשב למכפיל גבוה בכל הנוגע לחברת אינטרנט ישראלית.

ישועה התייחס לסוגיית המכפילים ואמר ל"גלובס" כי "התוצאות של 2009 מצביעות על רווח תפעולי של כ-15 מיליון שקל. במידה וזה יישאר הרווח התפעולי גם בשנים הקרובות אז ברור שזה לא המכפילים שאנחנו רוצים, אבל אם החברה תצמח בשיעורים משמעותיים כפי שאנו צופים לה, אז המכפיל בפועל יהיה יותר נמוך. את המכפילים האמיתיים יש לבחון כמה שנים אחרי רכישת העסקה".

מהן הסיבות האסטרטגיות שבגינן אתם רוכשים את השליטה ב"קורל תל"?

ישועה: "הסיבה הראשונה היא כי מדובר באתר שיכול להביא לוואלה תוספת רייטינג משמעותית - הן מבחינת גולשים שונים ביום או בשבוע, והן מבחינת דפים נצפים. מדובר בגולשים שלא נמצאים בחפיפה מלאה לגולשים של וואלה, שכן בניגוד לגולשי וואלה, שבאים לאתר בכל יום כדי לצפות במייל או לקרוא חדשות, גולשי יד2 הם משתמשים מתחלפים".

"לכך, יש להוסיף את העובדה שמדובר באתר עם הכנסות משמעותיות ורווח, ובחברה שממשיכה לצמוח בשיעורים מאוד גבוהים. חיפשנו אחר הדרך שתאפשר לנו לגוון את תמהיל ההכנסות שלנו לסוג של עסקים ששונה משלנו. ליד2 יש עדיין פוטנציאל עצום וסינרגיה עצומה עם וואלה".

ישועה מציין גם את היתרון הפרסומי הטמון ביד2. "שוק פרסום הבאנרים לא צומח באופן משמעותי, ובמידה רבה מדובר בכמה אתרים שמתגוששים על אותם באנרים. יד2, לעומת זאת, מתבסס על מתווכים ומפרסמים שמשלמים כספי פרימיום קבועים בכל חודש, והרכישה הזו מאפשרת לנו להביא הכנסות שמגיעות מהזנב הארוך של המפרסמים ומעסקים קטנים ובינוניים שלא בהכרח מפרסמים באתרי האינטרנט".

תל: "עתיד גדול של צמיחה לפנינו"

תל הוסיף ואמר כי שווי האתר הוכפל מאז העסקה עם טייגר הולדינגס, וזה משקף את הגידול המהותי שבהכנסות וברווחיות האתר.

"האסטרטגיה שמאחורי העסקה הזו היא להקים את קבוצת האינטרנט הגדולה ביותר בישראל, וזה היתרון בחבירה לגוף מוביל כמו וואלה. מדובר במגמה שהיא לא רק מקומית אלא עולמית. אני נשאר עם חבילת מניות משמעותית, ואני מאמין שבזכות וואלה והפוטנציאל של החברה, אני אממש את 25% הנותרים בשווי כפול. ימים יגידו, אבל אני מאמין גדול בחברה".

לדברי תל, יש למה לצפות מהשילוב בין שני האתרים. "שורה ארוכה של מיזמים המשלימים את פעילותו של אתר יד2 בכל החזיתות עומדת עכשיו על הפרק ואנחנו מבטיחים כי הפתעות רבות ונעימות עוד מחכות לציבור הגולשים מחד ולקהל המפרסמים מאידך. החיבור הבין-אישי והחיבור המקצועי עם וואלה, הוכח כיעיל כבר בשיתופי הפעולה הקיימים בין הגופים. אני בטוח שעתיד גדול של צמיחה עוד לפנינו".