צניחה של 50% בעסקאות הנדל"ן

מדובר בירידה של 15% באוקטובר בהשוואה לספטמבר "מספר העסקאות קרוב לרמת השפל ההיסטורית של אוקטובר 2008"

"באוקטובר נמשכה ההתקררות בשוק הנדל"ן. נרשמה ירידה במספר העסקאות לרמה הגבוהה במעט מרמת השפל ההיסטורית שנרשמה באוקטובר 2008, עם פרוץ המשבר העולמי, נרשמה ירידה ברכישת דירות להשקעה, ומחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בשיעור של 1.3% לעומת ספטמבר". כך עולה מהסקירה החודשית "אורות אדומים" של משרד האוצר.

4,600 עסקאות

על פי נתוני מינהל הכנסות המדינה ואגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר הסתכם מספר העסקאות באוקטובר בכ-4,600 בלבד. מדובר בירידה בשיעור של 15% בהשוואה לחודש שעבר, וצניחה של לא פחות מ-50% בהשוואה לאוקטובר 2010. במשרד האוצר מסבירים ששיעור היחידה החד הושפע בין היתר גם מחגי תשרי שחלו אשתקד בספטמבר ולא באוקטובר כפי שחלו השנה.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור תל אביב עם שיעורי ירידה חדים במספר העסקאות, לאחר שברבעון השלישי היה זה האזור היחידי שהצליח לשמור על יציבות במספר הדירות שנרכשו הודות לגידול במספר העסקאות בדירות יד שנייה. באוקטובר נרשמה ירידה של 40% בפלח שוק זה באזור תל אביב וירידה של 50% ברכישת דירות חדשות.

גם מחירי הדירות מוסיפים לרדת. לעומת ספטמבר ירדו מחירי הדירות בשיעור של 1.3%. באזור השפלה ובאזור המרכז נרשמה ירידה בשיעור של כ-2% ואילו באזור השרון התמתן שיעור הירידה לשיעור של 0.7% וזאת לאחר ירידה של 2.3% בחודש הקודם. באזור ירושלים נרשמה יציבות לאחר ירידה בשיעור של 2% בחודש הקודם.

ירידה נרשמה גם בפעילות המשקיעים כאשר היקף רכישת דירות להשקעה ירד בשיעור של כ-21% בהשוואה לחודש הקודם ובכ-57% בהשוואה לאותו החודש בשנה שעברה. באזור באר שבע, שבו נרשמה פעילות מאסיבית של משקיעים בשנים האחרונות, נרשמה ירידה בשיעור של 30% במספר הדירות שנרכשו להשקעה בהשוואה לספטמבר, וירידה של 70% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.

בעוד רכישת דירות על ידי משקיעים צונחת, משקל המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה נותר על רמתו מהחודש הקודם. "בממוצע מהווים המשקיעים כחמישית מבין מוכרי דירות יד שנייה", מספרים באוצר, "ובאזור באר שבע מגיע משקלם לכ-30%".

"הנתונים מלמדים על כך שמשרד האוצר ממשיך להתבשם בהישגים לא לו", תוקף יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס את משרד האוצר בעקבות פרסום הסקירה. "14 ימי עסקים בלבד בחודש אוקטובר", מסביר דנוס, "הם האחראי העיקרי לשפל בכמות העסקאות מאז 2008 והם גם ההסבר לכך שכמות העסקאות נמוכה כל כך". עוד ממשיך ואומר דנוס: "המשך מסע יחסי הציבור שנערך כנגד שוק הנדל"ן למגורים בישראל בחסות ממשלת ישראל עשוי להביא, בסופו של יום, להאטה משמעותית במשק מאחר שהנדל"ן מהווה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בכלכלה הישראלית. בהיעדר טיפול הולם בנושא ההיצע באזורי הביקוש בעיקר, ייכנס השוק לקיפאון ולירידות מחירים מינוריות הנובעות ממכירות בלחץ".

"מחירי השכירות עוד יעלו"

דנוס מתייחס במקביל גם לנתון של האוצר המתייחס למשקיעים: "מדובר בנתון מדאיג. הנתון מצביע על כך שעוד פחות דירות עושות את דרכן מבעלות הקבלנים אל שוק הדירות להשכרה המשווע, גם הוא, לנכסים נוספים. המשך המגמה הזו, מזהיר דנוס, יכול להביא בעתיד לעלייה נוספת במחירי השכירות".