נענע10 על המדף - מי יקנה? "גלובס" מנתח 4 תסריטים

האתר הישראלי הרביעי בגודלו עומד למכירה: ynet של "ידיעות" ו-mako מבית קשת מתמודדים על הרכישה, אך ייתכן כי אחד מבעלי המניות הנוכחיים - ערוץ 10 או אי.די.בי - יעדיף לשמור על האתר לעצמו ■ שווי האתר מוערך ב-15-18 מיליון שקל

קבוצת "ידיעות אחרונות" וזכיינית ערוץ 2 קשת נמצאות במגעים לרכישת אתר נענע10, שבו מחזיקים אי.די.בי באמצעות חברת נטוויז'ן-סלקום (50%) וערוץ 10 (50%).

כפי שנחשף אמש (ד') באתר "גלובס", המשא-ומתן מתנהל באמצעות השלוחות האינטרנטיות של שני הגופים - ynet ו-mako - שניים מ-3 האתרים הישראלים הפופולריים ביותר (אחרי וואלה, שניצב במקום הראשון).

אתר נענע10, שהוקם ב-1999 תחת "נענע" וב-2007 שונה שמו ל"nana10" בעקבות כניסת ערוץ 10, מדורג במקום הרביעי בטבלת מדרוג האתרים הישראליים בעלי תעבורת הגולשים הגבוהה ביותר.

ב-5 השנים שעברו מאז עסקת נטוויז'ן-ערוץ 10, שווי האתר ירד, ועל-פי ההערכות בשוק, שוויו עומד היום על כ-15-18 מיליון שקל.

על אף התעניינות ynet ו-mako, קיימת אפשרות כי אחד מבעלי האתר הנוכחיים יעדיף לשמור על נענע10 לעצמו, כשבכל מקרה נראה כי חבילת השותפות לא תחזיק מעמד יותר מדי זמן.

אז מי ישים את ידיו על נענע10? "גלובס" מנתח 4 תסריטים אפשריים:

תרחיש 1: אתר ynet רוכש

אתר ynet הוא השני במדד הפופולריות שלו ברשימת האתרים הישראליים עם 2.33 מיליון גולשים בפועל בחודש מארס. שיעור החפיפה של גולשיו מול אלה של נענע10 עומד על כ-26%, אך למרות זאת רואים בכירי ynet פוטנציאל רב בנכס האינטרנטי.

המדור הפופולרי ביותר בנענע10 הוא עמודי החדשות, שנשענים ברובם על התוכן של מחלקת החדשות של ערוץ 10, שככל הנראה תפסיק להיות ספק תכנים, במקרה שהאתר יעבור לידי אבי בן-טל ויון פדר מ-ynet.

עם זאת, החדשות הן לא הסיבה שבגינה ynet מגלים עניין בנענע10. אתר הבלוגים ישראבלוג הוא מקור חשוב לטראפיק, ובנוסף ynet יכולים ליהנות מקהל צעיר יותר.

העובדה שנענע10 חזקה בקבוצת הגילאים 7-17 היא חשובה ל-ynet, שדווקא חלשה יותר בסגמנט הזה. חשוב לציין כי באחרונה נכנס ynet כשותף לאתר "כיכר השבת", מה שעשוי להעיד על כך שהאתר מבית "ידיעות" מעוניין בפנייה לקהלי נישה חדשים. יתרה מזאת, צירוף של גולשי נענע יכול להקפיץ את ynet מעל וואלה ולהפוך אותו לאתר הישראלי המוביל.

תרחיש 2: אתר mako רוכש

בראש ובראשונה, רכישה של קשת את אתר נענע10 תשאיר את ערוץ 10 מחוץ לסיפור באופן ודאי. הדבר עשוי לפגוע בחלק החדשותי של נענע, שהוא הפופולרי ביותר באתר, אך חדשות ערוץ 2 ישמחו כנראה למלא את החלל.

גם במישור של אובדן תוכניות ערוץ 10 אין ל-mako סיבה אמיתית לדאוג, מכיוון שאלה לא מנפקות יותר מדי טראפיק. למעשה, mako יוכל ליהנות מפופולריות של תחומים כמו בידור, משחקים, אוכל וטכנולוגיה, שחזקים יותר באופן יחסי בנענע10 מאשר באתר מבית קשת.

גם פלטפורמת הבלוגים של נענע10 - ישראבלוג - יכולה לסייע ל-mako שלא מצליח להרים את תחום הבלוגים שלו.

כמו במקרה של ynet, גם מבחינת mako קיימת חפיפה בזהות הגולשים בשיעור דומה (27%), כשכאן קבוצות הגילאים יחסית דומות - לפחות בקרב הצעירים. mako מחזיק בשורה של אתרים חיצוניים, שמקבלים במה ודחיפה דרך האתר הראשי, אך רובם ככולם הם אתרי נישה שפונים לקהלים ייעודים, לעומת נענע10 שפונה לקהל הרחב.

אם העסקה תצא לפועל, יהיה מעניין לעקוב מקרוב מה יחליטו אבי ניר, מנכ"ל קשת, ויובל נתן, מנכ"ל mako, לעשות עם האתר.

תרחיש 3: ערוץ 10 הופך לבעלים בלעדי

העובדה ש-mako ו-ynet מתחרים על נכסיו של נענע10 באופן שכנראה ישאיר את ערוץ 10 נטול פלטפורמה אינטרנטית, מחייבת את בעלי הערוץ למחשבה מחודשת על האסטרטגיה שלהם.

5 שנים אחרי שנכנסו לשותפות עם נטוויז'ן מבית אי.די.בי תמורת 3 מיליון דולר, חבילת קידום בזמן פרסום על מסך הטלוויזיה (עם התחייבות קיימת של 3.8 מיליון שקל נכון לאמצע מארס) וזכויות שימוש בלעדיות בתכני הערוץ, החודשים האחרונים הראו שדי קשה להמשיך ביחד.

שני השותפים מושכים כל אחד לכיוון אחר, ונראה שלא ניתן יהיה להמשיך במצב הנוכחי. סיטואציה של תמחור אגרסיבי על אתר נענע עלולה להשאיר את ערוץ 10 מחוץ לתמונה לאור מחסור קשה במזומנים, אך מנגד ייתכן שהוא יכול להתנגד למכירה כאחד משני הבעלים, ואז לגרור למצב שבו הוא זה שישתלט על האתר לבדו.

האם זה יעזור לו? מחלקת החדשות אמנם נהנית באתר נענע מפידבק מוצלח במיוחד, אך התוכניות עצמן לא מהוות גורם משיכה מרכזי מספיק.

אם ערוץ 10 יאבד את אחיזתו בנענע, הוא עלול למצוא את עצמו בבעיה מבחינה אינטרנטית. בפניו עומדת אפשרות להקים אתר משלו, לחלק את תוכניותיו בין האתרים השונים או אולי לחבור לוואלה, עמו שיתף פעולה בשנה החולפת במסגרת תוכנית הריאליטי "הדור הבא 24/7".

בעבר התבטא מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, במגזין "פירמה" ואמר כי היה שמח להפוך את ערוץ 10 לזרוע תוכן מרכזית. אם הדבר יקרה, הוא צריך להיעשות מבלי לפגוע בספקית התוכן הנוכחית של וואלה - חברת yes.

תרחיש 4: אי.די.בי חוזרת להיות הבעלים הבלעדי

עד כניסת ערוץ 10 לתמונה, אי.די.בי של נוחי דנקנר הייתה הבעלים היחיד של אתר נענע באמצעות ספקית האינטרנט נטוויז'ן. כניסת ערוץ 10 הייתה אמורה להרים את נענע10 קדימה ולהפוך אותו למתחרה ישיר בוואלה וב-ynet, אך המציאות השתנתה מאז, והמיקוד עבר לתחומים מעט אחרים, כמו גם העובדה כי כשנה וחצי מאוחר יותר נכנס לתמונה אתר mako ששינה מעט את מאזן הכוחות.

ובכל זאת, אי.די.בי יכולה להרשות לעצמה לרכוש את אחזקותיו של ערוץ 10 בחזרה ולהישאר הבעלים היחיד, לאחר שנראה שהשותפות בין השניים לא ממש מחזיקה מעמד. השאלה הגדולה היא מה הדבר ייתן לאי.די.בי.

מצד אחד, המיזוג בין נטוויז'ן לסלקום (אף היא של אי.ד.בי) יכול להעניק לחברת הסלולר פלטפורמה אינטרנטית לתכנים - במיוחד לאור רצונה להיכנס לתחום הטלוויזיה באינטרנט (IPTV).

מנגד, אי.די.בי רכשה ביוני אשתקד את "מעריב", ואחזקת שני אתרי תוכן זה לצד זה - נענע10 ו-nrg - נראית מיותרת בענף שבקושי מצליח להשאיר את עוגת הפרסום שלו על כנה.

מיזוג בין נענע10 ו-nrg יכול גם הוא להיות אופציה, אך סביר כי הדבר יגרור צעדי התייעלות ופיטורים של בעלי תפקידים ותחומים חופפים.

22
 22