חברות הטקסטיל הישראליות שואפות לאחד כוחות בעיקר מול איום מסין

כלל תעשיות מנהלת מגעים למיזוג כיתן עם אופיס טקסטיל שבשליטת אליעזר פישמן. כך נודע ל"גלובס". העיסקה מתוכננת להתבצע באמצעות החלפת מניות של שתי החברות ולא כעיסקת מזומן.

כוונת הצדדים היא, כי אופיס טקסטיל תוביל את החברה הממוזגת, אם אמנם תתממש העיסקה. כלל תעשיות, בעלת השליטה בכיתן, תקבל בה מניות ותהפוך לגורם פחות מעורב בניהול תעשייה מסורתית, תחום ממנו מבקשת כלל לצאת מזה זמן.

בשלב הבא של המיזוג, מתכונן מיזוג מפעל אופיס טקסטיל הפועל כיום באוזור, במפעל כיתן בדימונה. גורמים בכירים המעורבים בעיסקה אישרו את הידיעה. בהנהלת כלל תעשיות ובהנהלת אופיס טקסטיל הכחישו.

גורם בכיר בכלל תעשיות אמר ל"גלובס", כי יתרונות הסינרגיה האפשרית ינבעו מחיסכון בעלויות התפעול באמצעות מיזוג אתרי הייצור, דבר שיגדיל את הרווח הגולמי של החברות.

אופיס אינה יכולה להתרחב באתר הייצור הנוכחי באזור, הנמצא בקרבת איזור מגורים, ואילו מפעל הייצור של כיתן בדימונה הוא כבר היום בעל כושר ייצור גבוה מהתפוקות הנוכחיות של הייצור המתקיים בו.

עם זאת, העברת המפעל לדימונה תהיה כרוכה בעלויות גבוהות, כולל השקעה בתשתיות והמעבר עצמו ימשך, להערכות המעורבים, שנה עד שנתיים. מכל מקום, הפעלת החברה כממוזגת תוזיל עלויות ותשפר את הרווחיות.

מבחינת הסינרגיה בערוצי השיווק, אופיס אינה פעולת באמצעות מותגים, כפי שכיתן פועלת, אלא בייצור למותגים פרטיים, בעיקר לשוקי הייצוא. לכן יתרון הסינרגיה בערוצי השיווק יתמקד בהעמקת ערוצים קיימים וחדירה לשווקים ולקוחות ייצוא רבים מאלה שעומדים בפני כל אחת מהחברות כיום.

גורם מרכזי נוסף שמהווה אינטרס למיזוג, הוא מיזוג כוחות בתעשיית הטקסטיל בישראל מול האיום של ייבוא הטקסטיל מסין. כבר אשתקד הביעו תעשייני הטקסטיל דאגה מגידול חד בייבוא הטקסטיל מסין, שגדל ב-26% והסתכם ב-1.4 מיליארד שקל, במקביל לצמצום של כ-50% בהזמנות משרד הביטחון מתעשיית הטקסטיל בארץ.

בינואר השנה ביטלה ארה"ב את מכסות הייבוא של טקסטיל מסין לתחומה, דבר המונע מיצואני הטקסטיל הישראלים להעלות מחירים, למרות העליות במחירי חומרי הגלם. איום זה צפוי להתגבר בטווח הקצר והבינוני.

בחודשים האחרונים פיטרו החברות תפרון ודלתא 800 עובדים ומצבה של תעשיית הטקסטיל ממשיך להיות בעייתי, בתחרות מול עלויות ייצור זולות ביותר במזרח הרחוק.

בעבר ניהלה כלל תעשיות, שבשליטת אי.די.בי, מגעים למכירת מפעל כיתן בדימונה. אולם, מנכ"ל כלל תעשיות ומבעלי השליטה, צבי לבנת, ביקש למנוע את האפשרות של סגירת המפעל עקב העברת ייצור לחו"ל, צעד שהיה עלול לכלול פיטורים המוניים בדימונה, על המשמעות הציבורית של צעד כזה והפגיעה בתדמיתה של החברה.

כלל תעשיות כבר מכרה את פולגת לעופר גלבוע וצביקה בירנבוים, שכן היא אינה רואה בתחום התעשייה המסורתית בכלל, ובתחום הטסקטיל בפרט, אחזקה אסטרטגית עבורה. כיתן מעסיקה במפעל בדימונה 370 עובדים, מתוך 550 עובדי החברה, וכן מתפרה בנצרת שבה 110 עובדים ועוד 70 עובדי מינהלה ושיווק.

אשתקד הגדילה כיתן את המכירות ב-20% לערך, מגמה המסתמנת גם השנה. אשתקד הגיעה למכירות של 308 מיליון שקל באיזון, לעומת הפסד של 20 מיליון שקל ב-2003, על מכירות בהיקף 250 מיליון שקל. כיום מכהן כיו"ר כיתן רון גוטמן, לשעבר מנכ"ל יוניליבר (תמ"י) ישראל.

בשנת 2004 רשמה אופיס טקסטיל, הנמצאת בשליטת פישמן (85%), מכירות של 210 מיליון שקל ורווח נקי של 15 מיליון שקל. ברבעון הראשון השנה רשמה החברה מכירות של 55 מיליון שקל ורווח נקי של 3.5 מיליון שקל.

אופיס טקסטיל עוסקת באשפרה, צביעה והדפסה של בדים ומצעים. החברה מעסיקה 220 עובדים.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".