אמבלייז רוכשת את ויקון בעסקה של החלפת מניות

בעקבות הרכישה תוקם חברה בת בשליטת קבוצת אמבלייז שתכיל את עסקי ויקון ואמבלייז-סיסטמס * אמבלייז תחזיק ב-70% מהחברה הבת

קבוצת אמבלייז מבצעת מיזוג שלישי בתוך כשנה. הבוקר (ד') הודיעה אמבלייז כי רכשה את חברת Vcon הישראלית בעסקה של החלפת מניות, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". בעקבות הרכישה תוקם חברה בת בשם אמבלייז-ויקון שתעסיק כ-70 עובדים. בחברה הבת ימוזגו עסקיה של ויקון עם עסקי יחידת אמבלייז סיסטמס שעד עתה הייתה חלק מהחברה הבת אמבלייז מובייל. החברה הבת תשלט על ידי קבוצת אמבלייז, שתחזיק בכ-70% מהבעלות עליה.

בעקבות העסקה תסגר חברת ויקון והמשקיעים המקוריים שלה לא יקבלו כל תמורה. במקביל, קמה קבוצת משקיעים חדשה (שלא קשורה לויקון) שמעוניינת להגיע לאחזקה של כ-30% באמבלייז-ויקון. לשם כך יזרימו משקיעים אלה לאמבלייז-ויקון סכום כסף שלעת עתה נותר חסוי. יתכן שבשלב מאוחר יצטרפו אליהם משקיעים קיימים של ויקון.

מתוך הסכום שיוזרם תעביר אמבלייז-ויקון כ-1.6 מיליון דולר (כ-1.3 מיליון אירו) לחברת ויקון, כדי לאפשר לה להסגר תוך הסדר עם בעלי החוב שלה. אם סכום זה לא יספיק, תספק לה אמבלייז-ויקון קו אשראי נוסף של עד 250 אלף דולר. בנוסף, לקחה על עצמה אמבלייז-ויקון כמה התחייבויות של ויקון שנוגעות לעובדים. מדובר בסכום שלא ישולם במזומן, אלא ייוחס לזכויות העובדים כפי שהן מתבטאות בדוחות הכספיים של החברה.

זהו, כאמור, הספין-אוף השלישי של אמבלייז בשנה האחרונה. בספטמבר הוקמה החברה הבת אדמיינד כתוצאה ממיזוג MP4NET עם אמבלייז-טראנסקודינג ובינואר הוקמה ויז'ואל-דיפנס על ידי מיזוג החברות גירית פרוג'קטס ו-AVLogic עם אמבלייז-דיפנס. כעת נותר להמתין ולראות האם ומתי תונפק החברה הבת אמבלייז-ויקון בבורסה המשנית של לונדון, בדומה לאדמיינד ולויז'ואל דיפנס.

אמבלייז סיסטמס מספקת פתרונות ווידאו סטרימינג, ופתרונות ניהול והעברת ווידיאו על גבי רשתות IPאלחוטיות. ויקון מספקת לארגונים מערכות חומרה ותוכנה מתקדמות לשיחות ועידה בווידאו ואודיאו על גבי תשתיות IP. הפתרון כולל מערכות ניהול ויחידות קצה.

על פי תנאי העסקה תרכוש אמבלייז את הנכסים, הטכנולוגיות, המוצרים, הקניין הרוחני, קשרי ההפצה של ויקון וכמה מהתחייבויותיה לעובדים. הפעילויות של ויקון מול לקוחותיה ושותפיה ימשכו כמקודם ויורחב מגוון המוצרים והטכנולוגיות שלה. בסיס הלקוחות המשולב כולל את רנו צרפת, ממשלת איטליה, מפעיל התקשורת האיטלקי ווינד, ענקית התקשורת האוסטרלית טלסטרה, מפעיל התקשורת הפורטוגלי אופטימוס, אורנג' שוייץ, אורנג' ישראל, טלקום אוסטריה ואחרים.

עוד נמסר מאמבלייז, כי למרות שהעסקה התבצעה במניות היא לא תגרום לדילול האחזקות של בעלי המניות של אמבלייז. בין הפעילויות של שתי החברות קיימת סינרגיה בתחום יישומי הווידיאו והאודיו של הדור הבא על גבי רשתות IP ורשתות דור הסלולר השלישי. המיזוג יאפשר לחברה לספק מערכות משולבות של סטרימינג ושיחות ועידת וידאו.

בהודעה נאמר, כי רכישת ויקון תאפשר לאמבלייז סיסטמס להרחיב את עסקיה בשוק תקשורת הווידיאו על גבי רשתות IP ולהכפיל את בסיס הלקוחות הקיים שלה. איחוד המוצרים, הטכנולוגיות, היישומים ורשתות ההפצה המשלימים של שתי החברות יספקו לחברה הבת החדשה יתרון בשוק התקשורת ובשוק הארגונים.

כפי שכתבנו כאן בתחילת יולי, בחודשים האחרונים ניהלה אמבלייז משא ומתן עם ויקון למיזוגה עם אמבלייז סיסטמס על ידי הקמת חברה בת ממוזגת שתכיל את עסקי שתי היחידות. הסינרגיה נובעת מכך ששני היישומים המרכזיים בתחום הווידאו והאודיו על גבי רשתות IP הם שיחות ועידת וידאו, וסטרימינג-וידאו שמאפשר, למשל, צפייה בסרטוני וידאו.

בעוד שבסטרימינג וידאו ניתן להעביר את הווידאו והאודיאו באופן חד כיווני בלבד, (מהרשת אל מכשיר הקצה, או ממכשיר הקצה אל הרשת). בשיחות ועידה בווידאו מתבצעת העברת הווידאו והאודיו באופן דו כיווני בעת ובעונה אחת.

בכל הטלפונים הסלולרים מהדור השלישי ומעלה, ישולבו שתי הטכנולוגיות הללו כמערכת אחת. בעקבות המיזוג יכולה כעת אמבלייז-ויקון לספק מערכת משולבת של סטרימינג וידאו ושיחות ועידת וידאו. כתוצאה מכך צפוי לגדול פוטנציאל המכירות שלה, שכן עם המיזוג היא תהפוך ל-one-stop-shop למפעילי סלולר ולארגונים.

ההזדמנות שנראית כיום לצמיחת החברה הממוזגת נובעת מהציפייה לצמיחה בתחום הווידאו על גבי רשתות IP. עם זאת, רוב פוטנציאל הצמיחה יוכל להתממש רק בשנים הבאות, עם התגברות השימוש ברשתות הסלולר מהדור השלישי.

ויקון, שהוקמה ב-1994 ובעבר נחשבה לחלוצת שוק שיחות ועידת הווידאו על רשתות IP, נפגעה קשות מהמשבר בשוק התקשורת. בשלב מסוים היא ביצעה תפנית למגזר הארגונים שאפשרה לה לשמור את הראש מעט מעל המים, אבל רק מעט. בסופו של דבר המשבר הכריע אותה.

גם אמבלייז סיסטמס, שבעבר נחשבה לספינת הדגל של קבוצת אמבלייז, נפגעה מאוד מהמשבר ומהקפאון שאפיין את תחום הווידאו. היא הלכה והתכווצה וכיום היא תורמת נתח קטן מאוד לעסקי הקבוצה. כלומר, מדובר בשתי חברות שהגיעו לשוק מוקדם מדי ונמצאות במצב פיננסי מאוד לא קל.

בסיכום שנת 2004 רשמה ויקון הכנסות של כ-16.1 מיליון דולר והפסד של כ-10.45 מיליון דולר. אמבלייז לא מדווחת מהו היקף ההכנסות של אמבלייז סיסטמס אבל בשוק מעריכים שהכנסות החטיבה מגיעות לכ-6-7 ממיליון דולר בשנה, והיא לא מרוויחה. מנכ"ל ויקון הוא דיוויד אופק. אמבלייז סיסטמס מנוהלת על ידי איתי בן דור. כרגע נמצאת החברה הבת בשלב ההתארגנות הראשוני לכן עדיין לא ידוע איזה תפקיד ימלא כל אחד מהם בחברה הממוזגת.

ולמרות שויקון עמדה לפני סגירה, בחודשים האחרונים נערך עליה מאבק זוטא. קבוצת אמבלייז שניהלה משא ומתן לרכישת החברה הקפיאה בשלב מסוים את המגעים, בגלל משא ומתן מקביל שניהלה ויקון עם קרן פייט. זו האחרונה בחנה את האפשרות לרכוש את השליטה בחברה בעסקת מזומן, כשקרן ההון סיכון פיטנגו, שבעבר השקיעה בויקון, היתה אמורה להצטרף להשקעה.

פייט החלה לבחון את אפשרות רכישת השליטה בויקון כמה חודשים לפני שאמבלייז נכנסה לתמונה. אבל מכיוון שהמשא ומתן לא התקדם במהירות הרצויה לויקון, ולאור הקשיים הכלכליים המהותיים שהחברה הייתה נתונה בהם, היא רצתה לסגור עסקה במהירות ולכן פנתה לקבוצת אמבלייז. סיבה נוספת לפנייתה לאמבלייז היא העובדה שאמבלייז היא משקיעה אסטרטגית.

עוד כתבנו כאן, כי בסוף יולי פיטרה ויקון עובדים, בהם כמה מחברי הנהלה. בשוק העריכו שסבב הפיטורים התבצע בעקבות תוכנית אסטרטגית שנועדה לאפשר לויקון להתארגן מחדש, וכי אחת הסיבות לכך היתה היערכות לקראת הרכישה.

נזכיר, כי באפריל כתבנו כאן לראשונה כי "קבוצת אמבלייז מקיימת מגעים עם כמה שותפים פוטנציאליים לצורך ביצוע ספין-אוף לעסקי יחידת אמבלייז סיסטמס. הספין-אוף צפוי להתבצע על ידי מיזוג עסקי אמבלייז סיסטמס עם חברה אחרת או עם חטיבה של חברה אחרת. ככל הנראה מתכננת אמבלייז להקים חברה ממוזגת שתכיל את עסקי שתי היחידות. כזכור, עד יוני האחרון פעלה אמבלייז סיסטמס כחטיבה נפרדת בקבוצת אמבלייז ונחשבה לחטיבה הגדולה של הקבוצה. ביוני אשתקד, במסגרת ארגון מחדש מוזגה אמבלייז סיסטמס לתוך אמבלייז מובייל, חטיבת הטלפונים הסלולריים של הקבוצה".