בעוד שרוב הנשואים הטריים חולמים על עתיד משותף, שכולל בית, ילדים, וחצר מוריקה, אצל בני הזוג יניב ורחלי פרטוש-תמיר, בעלי פרת"ם, עסק להדרכות ולאירועים קולינריים, המצב היה שונה. החלום שלהם כלל עסק משותף. "בשנת 99' היינו זוג צעיר, שגר אצל ההורים ושכל כספו הסתכם ב-9,000 שקל בערך", משחזר פרטוש. "יכולנו להצטרף לעסק המשפחתי או להמשיך לעבוד כשכירים, אבל רצינו ליצור משהו חדש, עצמאי ומיוחד".
עד מהרה עלה הרעיון: "חשבנו, כיצד לשלב את כישורי הניהול של רחלי יחד עם ניסיוני כשף ומדריך. בסופו של דבר, העלנו את הרעיון להגיע לכל מקום עם מטבח נייד מאובזר, ולבשל מול עיני הקהל תוך שיחה קלילה, הסברים ומענה על שאלות. כמו תוכנית בישול, שרואים בטלוויזיה רק בשידור ישיר ועם הרבה הומור".
פרטוש, 34, החל את דרכו כשף בקייטרינג 'שישקו'. לאחר מכן, עבד במלון 'קראון פלזה' בים המלח וגם בתדמור.
ליאת רשף, מנהלת השיווק של קייטרינג 'שישקו', זוכרת אותו היטב. "פרטוש עבד אצלנו כשף בשנים 97' ו-98'. הוא אדם מוכשר מאוד עם רעיונות מקוריים ויפים, וכושר התבטאות מרשים".
הרעיון להקמת העסק לא גרר עימו בדיקת כדאיות כלכלית, מודה פרטוש, אלא התבסס בעיקר על תחושות בטן: "הייתי בחור צעיר ותמים, עם ברק בעיניים ועם הרבה אמונה".
פרטוש-תמיר השקיעו בהקמת העסק את כל הונם האישי, ובחרו להתמקצע בנישה של אנשי עסקים: "רצינו, שקהל היעד יהיה קהל עסקי מחתך סוציו-אקונומי בינוני ומעלה", אומר פרטוש. "היה לנו ברור, שכך נמכור במחירים סבירים ונרוויח יותר".
עד מהרה התגלה העסק כהצלחה: "העסק הכניס כסף במהירות, בלי כל פעולת שיווק מצידנו. עד לפני שנה לא היו לנו יחסי-ציבור, אתר אינטרנט ולא פרסמנו דבר. המידע עבר בין החברות מפה לאוזן, והכול התנהל בשיטת 'חבר מביא חבר'".
בשנת 2000, כאשר בועת ההיי-טק התפוצצה, חששו פרטוש-תמיר לעתידם הכלכלי, אבל דווקא אז העסק נסק: "מנהלי חברות מצאו עצמם בבעיה", מסביר פרטוש. "מצד אחד, הם לא יכלו לאפשר לעובדים נופשים בחו"ל ואקסטרות אחרות, כפי שנהגו בעבר, ומצד שני עובדים הפכו לממורמרים יותר ויותר. אנחנו היינו הפתרון. בתקציב נמוך יחסית, סיפקנו צ'ופר טוב".
בעקבות הביקוש שהתעורר, שכרו השניים משרד, לקחו עובדים, והרחיבו את פעילותם: "היה לי חשוב לבנות את העסק שלב אחר שלב בצורה מחושבת", מתגאה פרטוש, "התחלנו עם קערות פלסטיק. כשהרווחנו קצת, החלפנו אותן לנירוסטה. כיום אנחנו עובדים עם משרדים של עורכי-דין, רואי-חשבון, רופאים, פסיכולוגים, כוחות הביטחון ועוד, ואנחנו לא חייבים כספים לאיש".
בשלב הבא פנו השניים גם לקהל הפרטי. הם הציעו סדנאות שונות ומגוונות, תוך שהם שומרים על עיקרון הניידות כגימיק: "זה התחיל בשל מצבנו הכלכלי, והפך לחלק מהקונספט של החברה", אומר פרטוש. "אנחנו מגיעים לכל מקום שמבקשים מאיתנו, מאולם אירועים ועד צוק מול הים. ואם באופן כללי המושג ניידות מתחבר למשהו זול, אנחנו מוכיחים את ההיפך, ומספקים רמה גבוהה של תרבות שירות".
לפני שנה וחצי החליטו פרטוש-תמיר להוסיף לעסק נדבך נוסף, ופיתחו סדנאות מנהלים וסדנאות גיבוש: "מטבח הוא ארגון לכל דבר, ומתנהלים בו כללים שחלים על כל עסק", אומר פרטוש. "חברנו לחברת ייעוץ ארגוני, ובנינו סדנאות ייחודיות שבהן מתמודדים המשתתפים עם משימות שונות, הכוללות ניהול נכון, עמידה בתקציבים, שיווק ומכירה ועוד".
הקמת הסדנאות כללה עבודת הכנה בת שמונה חודשים, שבה הם קבעו את הקונספט הרצוי וערכו פיילוטים רבים. כיום, לדברי פרטוש, מהוות הסדנאות נפח רציני ממגוון הפעילויות של החברה: "קהל היעד הוא 70% עסקי ו-30% פרטי, וסדנאות המנהלים הן בהחלט פעילות הדגל שלנו. החברות משתמשות בהן הן כשיקוף פסיכולוגי לעובד והן כאמצעי מגבש השובר את השגרה".
גאולה גולדנר, מנהלת משאבי אנוש מחברת T מחשבים אומרת: "אנחנו עובדים עם פרת"ם זה שלוש שנים, ומאוד מרוצים. הם עורכים אצלנו סדנאות בישול, אירועי חגים וימי כיף. הם מאוד מקצועיים, בעלי חוש הומור, אוזן קשבת ושירות מקצועי".
* פרטוש-תמיר, מהו בעצם הייחוד שלכם על פני המתחרים?
"אנחנו ניידים, אנחנו כשרים, אנחנו בנויים לקבוצות גדולות, ובניגוד לאחרים, אנחנו לא מלמדים את הקהל להכין מה שאנחנו יודעים, אלא מה שהקהל צריך. קהל עסקי הוא קהל שמגיע הביתה עייף לאחר יום עבודה, ורוצה להכין אוכל בריא בצורה מהירה. אנחנו מלמדים אותם טכניקה, נותנים להם מתכונים וגם טיפים".
* כיצד שורדים בשוק רווי כל-כך?
"זוהי בהחלט מלחמת הישרדות, אבל אני לא מתפשר על מקצועיות. מניסיוני כמדריך במקומות שונים, וכמי שלמד טכניקת בישול ראווה בלונדון, אני שם דגש על כך שהשפים שלי יהיו קודם-כול מדריכים, ורק לאחר מכן שפים. ללמד בישול כל אחד יכול, אבל אם כל שף יכול להצחיק את הקהל, לתקשר איתו וליצור כימיה -בזה אני מסופק".
* מה הדבר הכי קשה בעסק שלכם?
"האחריות הכבדה מאוד מפחידה. יש לנו עובדים שעלינו לפרנס אותם, וגם הסיכון בשידור ישיר הוא גדול, למרות שמעולם לא קרה דבר. בואי נאמר, שאם הייתי יודע בעבר כל מה שאני יודע היום, לא הייתי עושה את זה. מצד שני, יש לי סיפוק מטורף מכך שהחלום שלנו קרם עור וגידים".
* מה המצב של החברה שלכם כיום?
"כיום יש לנו קהל לקוחות נאמן, שרק הולך וגדל. כך שכיום כדי לסגור פעילות צריך להתקשר אלינו חודש עד חודשיים מראש. בנוסף, כבר כמה שנים שאני רואה רווחים, אז איני מתלונן".
* מה הצפי ומה התוכניות שלכם לעתיד?
"אנחנו רוצים לפתוח מקום שלנו, שיהיה 'בית פרת"ם', למרות שיחד עם זאת נמשיך להגיע לחברות ולהיות ניידים, כי סוס מנצח לא מחליפים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.