פינוי 48 הקברים מגוש קטיף יחל ביום א' הלוויות צבאיות חוזרות לחללי צה"ל

האזרחים יועברו בארון עטוף בדגל ישראל; המצבות יישברו בהליך ההוצאה וייטמנו בקבר מיוחד

"איזור בית העלמין בגוש קטיף יהיה סגור בעת פתיחת הקברים, נשאף שכל הלוויה תהיה ביום בו תהיה ההוצאה. למשפחות עם זאת תהיה זכות לקבוע אחרת. לחללי צה"ל תערך הלוויה צבאית לכל דבר, והאזרחים יועברו בארון עטוף בדגל ישראל", כך הודיע היום (ה') ראש אכ"א, האלוף אלעזר שטרן, בתדרוך מיוחד לקראת פינוי הקברים מגוש קטיף, שיחל ביום ראשון.

בתדרוך השתתף גם הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף ישראל וייס. בבית העלמין בגוש קטיף 48 קברים, בהם שלושה חללי צה"ל: ישראל לוטטי, יוחנן הילברג ואלקנה גובי.

הקצינים לא מסרו מספרים על המשפחות שהביעו הסכמה, אך הודיעו, כי כבר ביום ראשון יחל התהליך ויוצאו נפטרים מהקברים. הרב הצבאי הראשי הבהיר, כי "אם השטח יוכה באש - לא נסכן אף חייל, נמתין עד אשר יהיה ניתן לבצע את המשימה".

"אין גבול לרגישות"

שטרן אמר: "אנחנו אמורים להתחיל בתהליך העברת הקברים ביום ראשון. חשבנו שהמשפחות שעזבו את הגוש ונמצאות במקום חדש, ירצו להתחיל לסיים את השלב הזה של הפינוי מהר ככל שאפשר ולהתחיל בשלב הזה של החיים שלהם מצד אחד, ומצד שני אולי גם לא ירצו להיות רחוקים או להרגיש שהם השאירו מאחור נפטרים, קרובי משפחה שלהם".

לדבריו, "מדובר באחד השלבים הרגישים והמורכבים ביותר שהוטלו על צה"ל, אם את משימת פינוי האזרחים עשינו ברגישות, אז אין גבול לרגישות לאופן הפעולה שנדרשת מאיתנו כעת".

הוא ציין, כי "לכל משפחה הוצמד צוות מענף הנפגעים של צה"ל. את משפחות החללים נלווה לאורך כל הדרך, את המשפחות האזרחיות עד להטמנה בבית העלמין החדש. אין במדינת ישראל חברא קדישא ממלכתית וראינו לכבוד לנו ולכבוד הנפטרים שדווקא צה"ל יבצע את המשימה הזאת".

שטרן הוסיף: "נעביר את הקברים לכל מקום שיבקשו מאיתנו, חלק מהם מבקשים להעביר לירושלים, כי הם רואים בירושלים סוג של מקום עם קדושה מיוחדת".

שטרן הבהיר, כי המדינה תשקול לגופה כל בקשה של בני משפחה שיבקשו להשאיר חלקות פנויות לצד מקום הקבר החדש.

וייס אמר בתדרוך: "לא אכחיש שבראשית הדרך סברתי שיש בעיה שהמטלה הכבדה הזאת תוטל על כתפי הצבא. לטפל בחללים כן, אך לא באזרחים. אבל היום, כשאנו עומדים מול המשימה הקדושה הזאת, אני מבין שאין שום גוף במדינה שיכול לעשות את המשימה הזאת".

לדבריו, לא היה אף חייל שסירב להשתתף במלאכת פינוי הקברים. "גיבשנו הלכה בנושא שמגובה על-ידי גדולי ישראל".

גם את האדמה

עוד הוסיף הרב: "אנו מתחייבים לא להשאיר דבר בקבר, לא רק את הנפטר, אלא גם את האדמה הסובבת אותו, על-פי ההלכה. אמבולנס אחד יקח את החלל, ושני אחריו את האדמה. המצבות אסורות בהנעה, הן יישברו ככל הנראה בהליך ההוצאה ושבריהם יקברו בקבר מצבות מיוחד. מנהגי האבלות מרגע ההוצאה ועד רדת החשיכה חלים על הקרובים ביותר, כולל קריעה ללא ברכה. אם יהיה ספק לגבי הזיהוי - נעשה הכל לוודא זיהוי מוחלט".

קצינת שלישות ראשית, אורנה ברביבאי, ביקשה להדגיש, כי לכל אחת ממשפחות החללים ילווה רב בתהליך פינוי הקברים. היא ציינה, כי אין לפי שעה משפחה שהודיעה שהיא מסרבת להעברת הקבר אולם ישנן משפחות שמתלבטות.

אריה מועלם, ראש היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, מסר, כי במהלך הימים האחרונים הוצאו כ-40 אנדרטאות ואתרי הנצחה מגוש קטיף. לדבריו, יש בכוונתו להקים אנדרטה מרכזית, בה יהיו שמות כל חיילי צה"ל שנפלו בגוש קטיף ובצידה האחר אנדרטה של כל האזרחים שנפלו בגוש. מיקומם של אנדרטאות אלה טרם נקבע.

(חנן גרינברג)