צה"ל מפנה קברים מגוש קטיף; 2 בתי כנסת יועברו בשלמות מגוש קטיף - עוד 20 יפורקו

אולמרט: הדרישה לא להרוס את בתי הכנסת בגוש קטיף - פוליטית; כץ: יש לכבד בקשת הרבנים

לאחר מבצע הכנה, שנמשך ימים ארוכים, על-ידי חברה קדישא והרבנות הצבאית, צה"ל החל היום (א') בפינוי הקברים מבית העלמין המרכזי של גוש קטיף, בנווה דקלים. היום אף התקיימה הלוויה בניצן, זמן קצר לאחר פינוי הקבר.

מבית העלמין יפונו 48 קברים, 45 קברים של אזרחים ו-3 של חיילים. מארגני המבצע הראשון מסוגו ציינו, כי ההלוויות של החיילים יתקיימו במתכונת צבאית מלאה. כמו כן, יפונו מגוש קטיף כ-40 אתרי הנצחה וזיכרון הנמצאים בכל אחד מהיישובים והם יפונו לאתר מרכזי אחד.

בשל הרגישות הרבה של הנושא, החליט צה"ל שלא לאפשר סיקור עיתונאי או לאפשר לצלמים להגיע לבית הקברות המרכזי בנווה דקלים. כל המתחם של בית העלמין ייסגר לחלוטין בכל מהלך מבצע פינוי הקברים מהמקום.

פינוי הקברים נעשה תוך שיתוף פעולה בין חברה קדישא והרבנות הצבאית למשפחות הנפטרים.

כדי למנוע מצב אפשרי של טעות בזיהוי הנפטר, או כל טעות אחרת, בין הגופות, הוחלט, כי ברגע שגופה תוצא מקברה, יוצמד אליה איש הרבנות הצבאית או חברה קדישא והוא ילווה אותה עד למקום קבורתה החדש, על-פי החלטת משפחת הנפטר.

בתוך כך, הממשלה קיבלה היום (א') את הצעתו של שר הביטחון, שאול מופז, להעביר בשלמותם רק שני בתי כנסת מהרצועה, ולפרק את יתר 20 בתי הכנסת הנותרים בצורה יסודית על-ידי כוחות הביטחון, כך שיוותר מהם רק השלד.

על-פי החלטה, 20 בתי הכנסת בהתנחלויות שפונו יפורקו ככל שניתן ויועברו לתחומי הקו הירוק בישראל. מופז הבהיר, כי כבר ניתנה הנחייה מיידית להתחיל בעבודות להעתקת בתי הכנסת.

ראש הממשלה, אריאל שרון, הזמין לדיון בממשלה על הנושא המיוחד והמורכב של פירוק בתי הכנסת ברצועה, את הרבנים הראשיים, הרב הראשי לצה"ל ועוד מספר חברים ממועצת הרבנות הראשית.

מ"מ ראש הממשלה ושר האוצר והתמ"ת אהוד אולמרט תקף את הרבנים המבקשים לשנות את החלטת הממשלה בעניין הרס בתי הכנסת בהתנחלויות שפונו. אולמרט טען, כי דרישתם מונעת ממניעים פוליטיים. "הדרישה לא להרוס את בתי הכנסת בגוש קטיף - פוליטית", הוא הדגיש.

שר החקלאות, ישראל כץ, הגיב בחריפות על דברי אולמרט: "יש לכבד את בקשתם של הרבנים, גם אם הממשלה תצטרך לשנות את עמדתה. הם אומרים את הדברים מתוך חרדה לעולם היהודי".

יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, פנה לשרון, עוד לפני פתיחת ישיבת הממשלה, בבקשה שימנע את הריסת בתי הכנסת בגוש קטיף. "במקום להרוס את בתי הכנסת, אני מציע שהממשלה תורה על אטימתם באופן שימנע את חילול קדושתם. להריסת בתי הכנסת בארץ ישראל יש פגיעה בדת היהודית", הוא ציין בבקשתו.

הרבנים הראשיים ביקשו, כי הממשלה לא תאשר היום את הריסת המקומות הקדושים ליהודים, ולעומת זאת מערכת הביטחון תפנה לרשות הפלשתינית, בבקשה, כי תשמור עליהם וזאת תחת פיקוח של גוף בינלאומי.

על-פי חוות דעת הלכתית, שכתב הרב שלמה עמר, עליה חתמו רבנים נוספים, אין להרוס בתי כנסת או מקומות קדושים ליהדות, מחשש, כי הדבר יהווה תקדים והצדקה למדינות אחרות, בעיקר מדינות ערב, להרוס בתי כנסת בשל עזיבת הקהיליות היהודיות שחיו בהן, בדומה לעזיבת הקהילה היהודית בגוש קטיף.

יצויין, כי שני הרבנים הראשיים חלוקים בדעותיהם לגבי מעמד הקדושה של בתי הכנסת. הרב האשכנזי, יונה מצגר, קבע לא מכבר, בחוות דעת, כי מאחר ובתי הכנסת ובתי המדרש ננטשו, לאחר שהוצאו מהם כל כלי וספרי הקודש, הרי שהם איבדו מקדושתם. לכן, קבע הרב מצגר, עדיף להורסם, כדי שלא יושחתו ולא יחוללו על-ידי הפלשתינים.

חוות דעתו של הרב מצגר זו שימשה את בג"ץ בעת שקבע בשבוע שעבר כי למדינה מותר להרוס את בתי הכנסת.

מועצת הרבנות הראשית, במכתב שהפנתה למזכירות הממשלה ולראש הממשלה, ציינה, כי חל איסור חמור להרוס בתי כנסת ובתי מדרש ומבקשת למנוע את הריסתם ולנהוג בהם כפי שהיא נוהגת לגבי מקומות קדושים לדתות אחרות.