"אנו יודעים שהנשק הכימי שוגר על ידי אסד; ההיסטוריה תשפוט את כולנו בחומרה אם נעלים עין"

בדרך לתקיפה: שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר הערב בבירור כי אם הפשעים שביצע אסד יעברו ללא עונש, כוחה של ארה"ב ייבחן בהמשך ■ "אחרי עשור של עימותים אנחנו עייפים ממלחמות אבל זה לא משחרר אותנו ממחויבותנו"

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, מסר הערב (ו') בוושינגטון הצהרה בנוגע לשימוש שנעשה בסוריה בנשק כימי, וטען כי בידי הממשל בארה"ב הוכחות כי משטרו של אסד הוא אשר עשה שימוש בנשק הכימי נגד אזרחים. "תמיד הזהרנו מפני התעלמות נגד פשעים הקורים סביבנו. אני טענתי שלהיסטוריה יש תוצאות - ולזה יהיו תוצאות", אמר.

קרי אמר כי אם הפשעים שביצע אסד יעברו ללא עונש, כוחה של ארה"ב ייבחן בהמשך, וגורמים שונים ירגישו כי הם יכולים לעשות שימוש בנשק כימי. "הדאגה שלנו היא לא רק למדינה מאוד רחוקה במרחק אוקיינוסים מאיתנו. הדאגה שלנו בעניינם של חסרי הישע בסוריה, משפיעה ישירות על תפקידנו בעולם. על ארה"ב", כך אמר קרי, שהוסיף כי "העולם צריך לפעול, לדבר. הרבה מחברנו עומדים מוכנים לפעולה", והזכיר את הליגה הערבית, את טורקיה, את צרפת ואת אוסטרליה, שיעמדו לצד ארה"ב.

"השאלה היא מה אנחנו עושים", אמר קרי. "אני רוצה להדגיש שהנשיא אובמה, אני וארה"ב מאמינים באו"ם, יש לנו הרבה כבוד לפקחים. אבל הבדיקה של האו"ם לא תגיד מי השתמש בנשק הזה, זה לא המנדט שלהם, אלא רק האם נעשה שימוש בנשק כזה. האו"ם לא יכול להגיד לנו כלום שלא חלקנו אתכם היום ולא משהו שאנחנו לא יודעים. מכיוון שבטוח שרוסיה תתנגד לכל דבר שנציע באו"ם הוא לא יכול לפעול כמו שהוא צריך.

"אנחנו נמשיך לדבר עם הקונגרס, בעלות בריתנו והעם האמריקני הנשיא אובמה יבטיח שארה"ב תקבל את החלטתה שלה בלוח הזמנים שלה בהתבסס על ערכינו והאינטרסים שלנו. אנחנו יודעים שאחרי עשור של עימותים אנחנו עייפים ממלחמות אבל זה לא משחרר אותנו ממחויבותנו. ההיסטוריה תשפוט את כולנו בחומרה אם נעלים עין ממה שקורה בסוריה ומהשימוש בנשק להשמדה המונית נגד העם. יש לנו נשיא שעושה מה שהוא אומר שהוא יעשה - והוא אמר בבירור שכל החלטה שיקבל לגבי סוריה לא תהיה דומה לאפגניסטין, עירק או לוב ולא תכלול מגפיים של חיילים על אדמת סוריה".

ביממה האחרונה החלו מדינות הקואליציה שהתגבשה להציג עמדות מנוגדות כשבראשן בריטניה שהחליטה לדחות כל פעולה צבאית עד לשובם של הפקחים הנמצאים בסוריה - ואמורים להעביר דיווח מפורט מאתר ההפצצה בפרברי דמשק.

קמרון עוד לא שוחח עם אובמה: "בטוח שהוא יבין"

ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון התייחס היום לראשונה לתבוסה הפוליטית שלו בפרלמנט - תבוסה שעשויה למנוע את מעורבות בריטניה במהלך צבאי נגד המשטר הסורי. "פוליטיקה היא כמובן דבר מורכב, היא דורשת לאשר החלטות בפרלמנט", אמר קמרון. "אני חושב שהציבור האמריקני והנשיא אובמה מבינים זאת".

במקביל, אומר היום שר החוץ הטורקי דווטולו כי המידע המודיעיני שנמצא ברשות מדינות המערב לא מותיר כל ספק כי אנשיו של הנשיא הסורי אסד אחראים לתקיפה הקטלנית נגד המורדים - תקיפה שבה מתו מאות משימוש בנשק האסור על ידי האמנה הבינלאומית. "מנקודות ראותנו, המבוססות לחלוטין על מודיעין והערכות של מומחים, אין כל ספק שהממשל הסורי אחראי", הדגיש דווטולו בהצהרה שמסר לכלי התקשורת בארצו.