על אף שחרור עתודות החירום של ארה"ב מחיר הנפט עשוי להגיע ל-100 ד'

הנפט טיפס 0.8% במסחר בניו יורק * הבנזין בתחנות הדלק בשיא כל הזמנים * כמה אנליסטים גילחו 0.2% מתחזיות הצמיחה שלהם לרבעון השלישי

החלטת הבית הלבן לפתוח את עתודות הנפט האסטרטגיות, שהתקבלה אתמול (ד'), הוזילה מעט את מחירי הנפט, אך השפעתה תהיה מינימלית וקצרת טווח. אנליסטים אומרים, כי ההחלטה היא צעד סמלי, עם מטען פסיכולוגי ופוליטי, שנועד להראות כי ממשל בוש קשוב למצוקת השוק ולשוועת הצרכנים, אך כלכלנים חוששים שסופת ההוריקן קטרינה תקפיץ את מחיר הנפט ל-100 דולר לחבית.

אך האנליסטים מציינים, שייקור הדלקים בארה"ב לאחר התקפת קטרינה אינו נובע כל כך ממחסור בנפט גולמי אלא משיתוק חלק ניכר ממתקני הזיקוק בתשלובות הנפט הענקית באזור.

השוק הגיב על פתיחת העתודות לחברות האנרגיה בהוזלת חבית נפט למסירה באוקטובר בשיעור 0.3%, לרמה של 69.59 דולר, לא בדיוק הירידה הדרמטית שלה ייחלו, כנראה, אדריכלי מדיניות הפנים של הנשיא ג'ורג' בוש.

הזהב השחור סיים את היום בעלייה של 0.8% ונסחר ברמה של 69.47 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק. מחיר הבנזין בתחנות הדלק ברחבי ארה"ב רושם היום שיא חדש של 2.68 דולר לגאלון, 7 סנט למעלה מהשיא הקודם.

25% של אייבאן

אייבאן, סופת ההוריקאן שהלמה באזור מפרץ מקסיקו אשתקד, חוללה מפולות תת-ימיות שביתקו צינורות נפט גולמי. מחיר הנפט עלה אז ב-25% בתוך חמישה שבועות. קטרינה, לעומת זאת, צפויה לכווץ את ההיצע של מוצרי נפט, בעיקר בנזין.

כמה אנליסטים אומרים, כי בשלב זה יש בשוק כמויות מספיקות של נפט גולמי. בדיקה ראשונית של דוברות הקידוח בלב המפרץ מראה, שלרובן נגרמו מעט מאוד נזקים. לעומת זאת, תשעה מתקני זיקוק של חברות הנפט הגדולות על החוף ספגו פגיעות חמורות מההוריקאן. גם המתקנים שנמלטו מזעמה של הסופה אינם יכולים לחדש את פעילותם בגלל קריסת מערכת החשמל באזור.

לדעת אנליסטים אלה, העדר אספקה חשמל סדירה ייצור צווארי בקבוק במתקני הזיקוק ה"בריאים" שיקבלו אספקת נפט גולמי מהעתודות האסטרטגיות.

כצפוי, ניסה הבית הלבן לצבוע את התמונה הקודרת הזו בצבע ורוד. בן ברנאנקי, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן ואחד מהמועמדים לרשת את משרתו של אלן גרינספן בפדרל ריזרב, אמר אתמול, בעקבות פתיחת עתודות הנפט, כי לקטרינה תהיה השפעה מצומצמת על כלכלת ארה"ב.

ברנאנקי מרגיע

"ברור שלסופה תהיה השלכה על כלכלת חוף מפרץ מקסיקו", אמר ברנאנקי בראיון לערוץ הכלכלי CNBC. "די בכך כדי להשפיע על הנתונים המצרפיים של הכלכלה הלאומית".

"אבל במבט לעתיד, עבודות השיקום יוסיפו משרות וצמיחה למשק", הוסיף ברנאנקי. "אם הנתונים יוסיפו להראות שהשפעת קטרינה על שוק האנרגיה היא זמנית ושלא נגרם נזק של קבע לתשתיות, אני מעריך שהשלכותיה על הכלכלה הארצית תהיינה צנועות למדי".

לדבריו, כל הסימנים מראים, שהשפעת ההוריקאן על מגזר האנרגיה היא אכן זמנית.

אך התמונה שמציירים אנליסטים עצמאיים קודרת הרבה יותר. חברת הייעוץ הכלכלי אקשן אקונומיקס שייפה אתמול 0.2% מתחזית הצמיחה שלה לארה"ב לרבעון השלישי - מ-4.6% ל-4.4% בגלל הקשיים החזויים בשוק האנרגיה. גם סטאנדארד אנד פורס קיצצה את תחזית הצמיחה שלה לרבעון הנוכחי.

אפילו מיתון?

כמה כלכלנים הביעו חשש שהשבתה ממושכת של מתקני זיקוק עלולה לדחוף את כלכלת ארה"ב למיתון. השבתה של חודש, חודשיים תחולל עליות כה תלולות במחירי דלק עד שרבים יאלצו פשוט לוותר על השימוש במכוניותיהם וממילא להוציא פחות על קניות.

מה שהתרחש אתמול באטלנטה, ג'ורג'יה, מבשר אולי על התפתחות מגמה חדשה במרכזים מטרופוליטניים גדולים: התפרצויות פאניקה של נהגים בעקבות שמועות על קיצוב, אמיתי או מדומה, של בנזין, כפי שקרה בתקופת החרם הנפט הערבי על ארה"ב בשנות ה-70. שני צינורות שמזרימים לאטלנטה בנזין ודלק למטוסים הושבתו בגלל כשל במערכת החשמל. המידע התפשט במהירות ובתוך זמן נפוצה שמועה על הנהגת משטר קיצוב, כלומר מכירת כמויות מוגבלות של דלק לנהגים. אלפים החלו לצבוא על תחנות כשהם מוכנים לשלם כל מחיר ובלבד שיוכלו לרכוש כמה גלונים. מכלי תחנות מסוימות התייבשו בתוך שעות.

ברשת אי.בי.סי. נשמעו אמש הערכות שמחיר גלון (ארבעה ליטר) עלול להגיע לחמישה דולר בעתיד הלא רחוק. כעת נע המחיר סביב שלושה דולר. על רקע מצוקת הזיקוק, הערכה זו אינה נשמעת מופרכת.

נציין כי היום הודיע משרד האנרגיה האמריקני כי חברות הנפט משכו בחזרה את בקשתן להשתמש ברזרבות הנפט הממשלתיות. למרות זאת, חברת וולרו הודיעה כי ביקשה מהממשל סיוע של 1.5 מיליון חביות נפט.