המסחר בוול סטריט נצבע באדום על רקע נזקי קטרינה: הנאסד"ק טיפס השבוע כ-1%

[ לפורום וול סטריט ][ לפורטל הפיננסי ] קומברס וורינט איבדו 1.1% * אלון USA התממשה 4.6% * אלדין ירדה 0.8% * אנ.די.אס.גרופ עלתה 1.4%

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. המסחר התאפיין היום בתנודתיות רבה שעה שהמדדים המובילים נסחרו במשך רוב שעות המסחר קרוב לנקודת הפתיחה כשהם מזגזגים בין עליות קלות לירידות קלות.

על המסחר השפיעו היום אינדיקטורים רבים ביניהם נתונים מאכזבים משוק התעסוקה לצד נתונים חיוביים אודות צמצום האבטלה. הערכות מדאיגות הושמעו מכיוונם של אנליסטים באשר להיקף הנזקים מקטרינה שנאמדים בכ-100 מיליארד דולר לצד נזקים של 30 מיליארד דולר לחברות הביטוח.

הבשורה החשובה של יום המסחר נשבה מכיוונו של ארגון ה-EIA שדיווח כי יזרים כ-60 מיליון חביות נפט כשמחצית מהכמות יוזרמו על ידי 26 מדינות אירופאיות. מחירי הנפט ננעלו בירידות חדות.

מדד הנאסד"ק ירד 0.31% לרמה של 2,149 נקודות * מדד הדאו ג'ונס השיל 0.11% לרמה של 10,447 נקודות * מדד ה-S&P איבד 0.29% לרמה של 1,218 נקודות.

בסיכום שבועי רשמו הנאס"ק, הדאו-ג'ונס וה-S&P500 עלייה של כ-1% כל אחד.

מאקרו

משרד העבודה האמריקאי שיגר היום (שישי) לפני פתיחת המסחר, מספר נתונים אודות משק העבודה בארה"ב בחודש אוגוסט. נתון ראשון וחשוב ביותר למשק האמריקאי הוא מספר המשרות הלא-חקלאיות שנוספו למשק בחודש אוגוסט. מנתוני המשרד עולה כי מספר המשרות שנוספו עמד על 169 אלף בלבד, זאת לעומת תחזיות ל-197 אלף משרות ולאחר תוספת משרות של 207 אלף בחודש יולי. נציין כי מספר המשרות בתעשיה רשם ירידה של 14 אלף איש, זאת לעומת צמיחה של 156 אלף משרות בתחום נותני השירות.

הנתון המעודד הוא שיעור האבטלה בארה"ב בחודש אוגוסט אשר רשם ירידה של 0.1% ונקבע על רמה של 4.9%. שיעור האבטלה הנמוך הזה הינו הנמוך ביותר מאז חודש אוגוסט בשנת 2001. שיעור ההשתתפות בעבודה בארה"ב עמד בחודש אוגוסט על רמה של 66.2%.

עוד נציין את המסחר בנפט, אשר ממשיך לרכז כבר חודשים רבים את התעניינות המשקיעים. הנפט ננעל בירידה של 2.7% לרמה של 67.59 דולר לחבית לאחר שארגון ה-EIA יקצה כ-60 מיליון חביות לקצב יומי של 2 מיליון חביות ליום לטובת בתי הזיקוק.

בשוק המטבעות רושם הדולר ירידה על רקע חשש כי העלאות הריבית שתוכננו להמשך השנה יעמדו בסימן שאלה, זאת על רקע העליה במחירי הנפט והנזקים הכבדים שגרמה סופת ההוריקן. בשלב זה, התחזיות בשוק הן כי תהיה רק העלאת ריבית בודדת עד סוף השנה, זאת לעומת סיכוי ל-2 עד 3 העלאות שהעריכו רק בתחילת השבוע. האירו, נציין, מתחזק ב-0.6% ונסחר סביב רמה של 1.2588 דולר.

מניות בכותרות

מניות יצרנית המטוסים בואינג איבדה 2.5% על רקע שביתת המכונאים שאושרה היום. השביתה שאושרה היום ברוב של 86% מחברי ארגון המכונאים של בואינג, הינה ללא הגבלת זמן.

מגזר השבבים עשוי לרכז היום עניין על רקע תגובת אינטל לתביעת המתחרה AMD. אינטל השיבה היום לכתב תביעה שהגישה האחרונה על פיה טוענת AMD כי אינטל אינה נוהגת בהגינות בצורת המסחר שלה בשבבים. אינטל, כצפוי, טוענת כי אין אמת בדברים. אינטל הוסיפה 0.1%.

נוקיה (NOK) התחזקה ב-0.2% החברה ממשיכה לרענן את שורות ההנהלה בחברה על רקע ירידה נמשכת בנתח השוק שלה ברבעונים האחרונים, תוך שמכירותיה קטנו בשנים 2002-2004. היום דיווחה החברה כי קאי אוסימוטו ימונה למנהל חטיבת הטלפונים הסלולרים כבר בראשון לאוקטובר. אוסימוטו (42) שכיהן עד כה כמנהל דיביזיית הסלולר הצטרף לחברה כבר ב-1991 וצמח לאחר שהוכיח כישוריי ניהול טובים.

חברת התרופות כירון (CHIR) השילה 0.3% לאחר שזינקה אתמול בכ-18% על רקע הצעת הרכש בהיקף 4.5 מיליארד דולר מנוברטיס (NVS) למניות הנותרות שאינן בבעלותה בחברה.

ישראליות מעבר לים

אלביט מערכות טיפסה 0.61% לאחר שאתמול (חמישי) הודיעה יחד עם התעשייה האווירית על התחלת העבודה ומימוש החוזה לאספקת מערכות מל"טים לצבא תורכיה. כזכור, החוזה עם משרד הביטחון התורכי נחתם בחודש מאי השנה ע"י IUP עם התעשייה האווירית ואלביט, בשותפות שווה. IUP הינה הקבלן הראשי של Tusas Aerospace Industry (דהיינו: TAI) בתכנית, והיא שתספק את מערכות המל"טים למשרד הביטחון התורכי. משך האספקה כ-3 שנים. היקף החוזה לתע"א ואלביט הינו בסך 150 מיליון דולר, והמערכות שתסופקנה תתופעלנה ע"י צבא תורכיה. חלקה של אלביט מערכות בעסקה מסתכם ב-75 מיליון דולר.

ורינט מקבוצת קומברס טכנולוג'י דיווחה היום על רכישת ספקית מערכות ניהול מידע למרכזי תקשורת קבוצת - privately-held Opus. ורינט תרכוש למעשה נכסים בולטים מהקבוצה תמורת סכום הנאמד בכ-12 מיליון דולר בנוסף לתשלום חובותיה של הקבוצה לשנתיים הקרובות. מהנהלת החברה נמסר כי מהלך הרכישה אינו צפוי להשפיע על שורת הרווח פרופורמה לשנת 2005. ורינט וקומברס השילו 1.1%.

אלדין ירדה 0.8%. החברה עשויה לבלוט הודות לתחילת סיקור המניה על ידי האנליסטים בבית ההשקעות Jefferies. האנליסטים החלו לסקר את המניה בהמלצת 'קניה' במחיר יעד של 24 דולר למניה כ-27% מעל מחיר המניה.

אלון USA התתממשה 4.6% על רקע זינוק של יותר מ-20% ביומיים האחרונים. החברה, בשליטת שרגא בירן ודודי ויסמן, גייסה ב-27 ביולי 166 מיליון דולר במחיר של 16 דולר למניה, ששיקף לה אז שווי שוק של 723 מיליון דולר. בין החברות המחזיקות במניות החברה נמצאת גם אפריקה ישראל.

Orbis החברה הבת שלאנ.די.אס. גרופ רכשה את יצרנית העיצוב הגרפי NT Media's בכ-2.94 מיליון דולר. המניה טיפסה 1.4%.

עוד בולטות: ארוטק שיורדת 4.7% לשפל שנתי * אמדוקס שהשילה 0.2% ונסחרת סביב רמות השיא של השנה האחרונה.