העולם מתאחד: כ-26 מדינות וארה"ב יזרימו 60 מ' חביות נפט מעתודותיהם לבתי הזיקוק

מחיר הנפט ננעל בירידה של 2.7% לרמה של 67.59 דולר לחבית * בסיכום שבועי טיפס הנפט 2.2% * מחיר הבנזין ירד 9.4% לרמה של 2.183 דולר לגאלון

יותר מ-26 מדינות החברות בארגון האנרגיה העולמי ה-IEA הודיעו הערב כי יזרימו כ-30 מיליון חביות נפט וגז על מנת לייצב את שוק האנרגיה כתוצאה מנזקי קטרינה.

בנוסף לכך דיווח הממשל האמריקני החבר בארגון אף הוא, כי יקצה עוד כ-30 מיליון חביות נפט, כך שסך ההזרמה תסתכם בכ-60 מיליון חביות נפט.

הארגון דיווח כי לשוק האמריקאי ייזרמו כ-2 מיליון חביות נפט ליום וזאת כבר בחודש הקרוב מתוך מאגרי החירום וזאת על מנת להחזיר את פעילות בתי הזיקוק לפעילותה הנורמלית.

יש לציין כי הודעהץ הארגון הגיעה לאחר סגירת השווקים כל שמחירי הנפט טרם הספיקו להגיב בצורה נאותה. יחד עם זאת בשוק עצמו חיכו לבשורה זו והגיבו בהתאם.

חוזה נפט למסירה בחודש אוקטובר צנח בסוף המסחר בכ-2.7% או 1.88 דולר לרמה של 67.59 דולר לחבית, וזאת לאחר שאמש ננעל בעליה של 0.8% ולרמה של 69.47 דולר לחבית. בסיכום שבועי הוסיף הנפט 2.2% לערכו.

מחיר הבנזין צנח בחדות ואיבד 9.4% לרמה של 2.183 דולר לגאלון וזאת לאחר שאמש העפיל מחיר הבנזין בתחנות הדלק ברחבי ארה"ב לשיא חדש של 2.68 דולר לגאלון, 7 סנט למעלה מהשיא הקודם.

הקפיצה במחירי הבנזין יוחסה לשיתוק בחלק ניכר ממתקני הזיקוק בתשלובות הנפט וכלכלנים מטילילם ספק אם בפתיחת עתודות הנפט יהיה בכדי להוזיל את מחירה. בסיכום שבועי זינק הבנזין בכ-17.8%.

חברת האנליזה המתמחה באסונות Risk Management Solutions מסרה היום כי הנזקים שהותירה אחריה הסופה "קתרינה" יסתכמו ברמה של מעל 100 מיליארד דולר.

יחד עם זאת תשעה מתקני זיקוק של חברות הנפט הגדולות ספגו פגיעות חמורות מההוריקאן כאשר גם המתקנים שנמלטו מזעמה של הסופה אינם יכולים לחדש את פעילותם בגלל קריסת מערכת החשמל באזור.

האנליסטים מציינים כי ההחלטת הממשל היא צעד סמלי, עם מטען פסיכולוגי ופוליטי, שנועד להראות כי ממשל בוש קשוב למצוקת השוק ולשוועת הצרכנים, אך לא מן הנמנע כי הסופה "קתרינה" תקפיץ את מחיר הנפט ל-100 דולר לחבית.