500 אלף אמריקנים איבדו החודש עבודתם בגלל "קתרינה"

מאחר שמעל מיליון איש נעקרו מבתיהם * שר האוצר סנו: הצמיחה תואט במשך רבעון אחד

סופת ההוריקאן קתרינה שזרעה הרס במפרץ מקסיקו עלולה לעלות ל-500 אלף אמריקנים במקומות העבודה שלהם החודש, מה שיהווה את ירידת התעסוקה החודשית הגדולה ביותר מזה יותר מ-30 שנים, מעריכים כלכלנים.

"כעת יש יותר ממיליון אנשים שנעקרו מבתיהם, ואני לא צופה שרובם יחזרו הביתה עד לפרסום של דו"ח התעסוקה לספטמבר (בתחילת אוקטובר)", אומר איאן שפרדסון, הכלכלן הראשי למשק האמריקני של חברת היי פריקוונסי אקונומיקס במדינת ניו יורק. הפעם האחרונה בה התרחשה ירידה חודשית כה דרסטית בתעסוקה במשק האמריקני היתה בדצמבר 1974.

קתרינה התחוללה בסוף אוגוסט, ולכן לא השפיעה לרעה על נתוני התעסוקה של החודש שעבר, שהצביעו על עלייה של 169 אלף במספר המועסקים וירידה של שיעור האבטלה לשפל של ארבע שנים, 4.9%, מסר משרד העבודה האמריקני ביום שישי.

ההרס שנגרם בערים כמו ניו אורלינס, בילוקסי במדינת מיסיסיפי ומוביל, אלבמה, שקול לאובדן של מיליון משרות במשק, להערכת כלכלנים בחברת סטון אנד מקארתי ריסרץ' אסוסיאייטס בפרינסטון, ניו ג'רזי.

ב-12 לחודש

סקרי התעסוקה הממשלתיים בודקים את כמות העובדים ב-12 בחודש של כל חודש. עובד או עובדת נחשבים לעובדים במשרה מלאה אם הם מקבלים תשלום עבור אותו יום.

אולם כמה כלכלנים עדיין צופים עליה בתעסוקה בספטמבר. ג'ון הרמן, מנהל האגף הכלכלי בחברת קנטור פיצג'רלד בניו יורק, אומר שהוא צופה שההוריקאן יצמצם את כוח העבודה בכ-100 אלף מועסקים בחודש-חודשיים הבאים, אבל מנגד יתווספו למשק 200 אלף מקומות עבודה כאשר עבודות השיקום יתחילו.

"אני רואה קצת רוח נגדית, אבל לאחר מכן נראה את הכלכלה מחזירה לעצמה את המומנטום", אמר הרמן בראיון.

סוזאן פיליפס, לשעבר חברת מועצת הנגידים של הבנק המרכזי האמריקני, העריכה ששיעור האבטלה, כאמור 4.9% באוגוסט, "יעלה בוודאות" בספטמבר.

"הנתון של ספטמבר יעלה, ונקווה שהנתון של אוקטובר כבר ירד לרמה נסבלת יותר", אמרה פיליפס, שהיא כיום דייקאנית בית הספר לעסקים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

סנו חזר מלונדון

שר האוצר האמריקני, ג'ון סנו, אמר ביום שישי לכתבים בוושינגטון שההרס שנגרם על-ידי סופת ההוריקאן קתרינה יאיט את הצמיחה הכלכלית בארה"ב במשך רבעון אחד לפחות, אך לא יגרום להשפעות רציניות בטווח הארוך.

"אני סמוך ובטוח שבהתבסס על הכלכלה החזקה שיש לנו, נצליח להתאושש", אמר סנו לכתבים, "מסלול הצמיחה ייפגע למשך רבעון אחד בערך".

סנו מסר שהוא נועד עם יו"ר פדרל ריזרב הפורש, אלן גרינספן, ביום שישי, שמן הפגישה הוא התרשם ש"גם היו"ר סבור שהמערכת הפיננסית מגיבה היטב למתרחש, ושהאנשים שנפגעו מן הסערה יזכו לרמות הולמות של אשראי".

"יש לנו השקפה זהה לגבי ההתגברות על הנסיבות הנוכחיות", אמר סנו, שחזר ביום שישי מלונדון כדי לרכז את מאמצי הסיוע הפדרלי לנפגעי האסון במפרץ מקסיקו.

משרד האוצר האמריקני הלך לקראת נפגעי האסון בכמה צעדים, ביניהן ביטול האיסור על בעלים של דירות למיעוטי הכנסה להעניק דיור לאנשים שאינם עומדים בקריטריונים של מיעוטי הכנסה. מס ההכנסה האמריקני, שכפוף למשרד האוצר, יאפשר גם שימוש נרחב יותר ב"סולר עם צבע", דלק שמשמש בדרך כלל רק למיכון חקלאי ולאוטובוסים של בתי ספר.