הממונה על ההגבלים אסר על בז"ן להשתתף במכרזים לאספקת דלקים ללקוחות קצה

זאת בעקבות הקפאת ביצוע פיצול והפרטת בז"ן * כמו כן דחה שטרום את בקשת חברת החשמל לאפשר לבז"ן להתמודד על המכרז לאספקת הדלקים לחברת החשמל

הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, אוסר על בז"ן להשתתף במכרזים לאספקת דלקים ללקוחות קצה. הממונה אף דחה את בקשת חברת החשמל לאפשר לבז"ן להתמודד על המכרז לאספקת הדלקים לחברת החשמל.

באמצעות עוה"ד קובי גולדברג קבע הממונה, כי בעקבות הקפאת ביצוע פיצול והפרטת בז"ן, לא ניתן לאפשר לבז"ן להשתתף במכרזים לאספקת דלקים ללקוחות קצה וזאת בעקבות מעמדה המונופוליסטי של בז"ן כמזקקת יחידה במשק הישראלי.

בהחלטה נקבע, כי כל עוד קיים מצב של מונופולין בזיקוק, לא ניתן לאפשר לבז"ן להתחרות בלקוחותיה - חברות הדלק שכן בעל המונופולין נהנה תמיד מיתרון עקב שליטתו בתחום הזיקוק.

בהחלטה זו מבטל שטרום את החלטתו הקודמת מלפני כחצי שנה בה הוא הסכים לבתי הזיקוק - לאחר שיפוצלו - לגשת למכרזים לאספקת דלק באופן ישיר.

שטרום קבע אז במסגרת ההחלטה על הרפורמה להפריט את בז"ן, כי כחלק ממדיניות הקובעת כי הפיצול יחדיר תחרות לענף זיקוק הדלקים, יש לאפשר ברגע שתהיה תחרות לבתי הזיקוק לספק ישירות דלקים ללקוחות ללא תיווך מיותר של חברות הדלק.

חברת החשמל פנתה לממונה לאחרונה בבקשה לאשר לבתי הזיקוק לגשת למכרז אספקת הדלקים, וזאת עוד לפני השלמת הרפורמה המתוכננת בבז"ן. הממונה הסכים עקרונית להיעתר לבקשת חברת החשמל וזאת בשל התקדמות בתהליך הפיצול.

הממונה מציין, כי נדרש שוב לסוגיית התחרות בענף הזיקוק - מתן אפשרות לבז"ן להתמודד במכרזים לאספקת דלקים ללקוחות קצה וזאת בעקבות הקפאת פיצול בז"ן על ידי שר התשתיות, בנימין בן אליעזר. כידוע, בן אליעזר הגיש ערר על החלטת הממשלה על עצם תהליך הפיצול, דבר שגרם להקפאת התהליך.

בעקבות הקפאת פיצול בז"ן נאלץ הממונה לחזור בו מהחלטתו העקרונית להתיר לבז"ן לגשת למכרזי אספקת דלק ללקוחות גדולים כמו חברת החשמל, מפעלי ים המלח ואחרים. רק אם יחודש תהליך הפיצול ניתן יהיה לאשר לבז"ן השתתפות במכרזים.

בהודעתו לחברת החשמל קבע הממונה: "להקפאת ביצוע החלטת הממשלה בעניין פיצול בתי הזיקוק השלכה ישירה על החלטת הממונה בעניין פעילות בתי הזיקוק במקטע השיווק בעת הנוכחית. הקפאת תהליך הפיצול שינתה את נקודת האיזון שבין עידוד קיום עיסקאות יעילות לאינטרס הציבור בהגנה על תחרות בתחום שיווק התזקיקים בישראל".