עדיין לא בונים בארמון הנציב: תוכנית "מתחם הרכס" לתיקונים

בתוכנית ארבעה בתי מלון, בניינים בני 5-12 קומות, ומגדל בן 24 קומות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להחזיר את תוכנית "מתחם הרכס" לתיקונים אל הוועדה המחוזית לתכנון במחוז ירושלים. המועצה הארצית הנחתה את הוועדה המחוזית לערוך תיקונים משמעותיים, שיבטיחו את השמירה על הרגישות הנופית, ההיסטורית והדתית של האיזור. תוכנית מתחם הרכס היא להקמת מלונות לאורך טיילת ארמון הנציב.

באותה ישיבה דחתה המועצה הארצית את ההחלטה על מגדל התצפית על רכס ארמון הנציב. המועצה הארצית תקיים דיון משותף בשתי התוכניות כדי לאפשר ראייה תכנונית כוללת של הרכס, ולבחון את ההשפעה המצטברת של שתי התוכניות על קו הרכס ועל נוף אגן העיר העתיקה.

תוכנית מתחם הרכס כוללת ארבעה בתי מלון ובהם 1,400 חדרים, בניינים בגובה של 5-12 קומות, חזית אחידה באורך 350 מטר ומגדל עורפי בגובה 24 קומות.

המועצה הארצית הנחתה את הוועדה המחוזית לערוך מספר תיקונים בלי לפגוע בנפח הבינוי המוצע בתוכנית: הנמכת המגדל העורפי, תכנון מחדש של חזית המתחם, ובחינת האפשרות להרחיק את המבנים בחזית הטיילת כדי לשמר חלק משדרת העצים הקיימת ולמזער את הפגיעה בנוף הרכס.

המחוזית אישרה את תוכנית מתחם הרכס המקורית ב-2000. על החלטת הוועדה הוגש ערר של החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים. ועדת הערר הורתה להביא את התוכנית להכרעת המועצה הארצית, מאחר שהיא סוטה מהמגמה התכנונית הקיימת באיזור.

לדעת מתכננת הוועדה המחוזית במחוז ירושלים, ענת צור, ההחלטה לבנות ברכס ארמון הנציב היא החלטה נכונה למרות שהוא הרכס האחרון הפנוי סביב העיר העתיקה. לדבריה, ההחלטה להפוך את האיזור כולו לתיירותי היא נכונה ומקבלת גם ביטוי בתמ"א 12 לתיירות, השאלה היא רק אופן הבינוי.