הדלקן החסכן

רפק טכנולוגיות, שמנייתה זינקה מתחילת השנה ב-152%, כבר מכרה כ-7,000 מערכות לניהול תחנות דלק בעולם, ולאחרונה חתמה על 2 חוזים לביצוע פיילוט בתחנות בהודו עם פוטנציאל הכנסות של 60-70 מ' ד'. במקביל, מתכננת החברה הבת אורפק לגייס בלונדון כ-20 מ' ד' לפי שווי של 70-80 מ' ד'

השנה האחרונה אולי הייתה שנה טובה בבורסה, אבל כמו תמיד יש מניות שהניבו תשואה נאה למשקיעים והצליחו לחקות את תשואת המדדים שלהן או אולי מעט למעלה מכך, ויש מניות שההשקעה בהן הניבה בשנה האחרונה תשואה פנטסטית. אחת מהחברות שהמניה שלה הניבה תשואה תלת-ספרתית (152%) מתחילת 2005 היא מניית רפק טכנולוגיות, שבשליטת אינטרגמא - גם היא חברה בורסאית.

רפק טכנולוגיות הוקמה בשנת 1983 במסגרת רפק אלקטרוניקה, ובשנת 2000 פוצלה מהחברה והפכה לישות בורסאית נפרדת. לרפק טכנולוגיות שתי חברות בנות מרכזיות: האחת - אורפק, והשנייה חברת טרנסוויי. באורפק מחזיקה רפק טכנולוגיות בכ-73% מהון המניות, ובטרנסוויי ב-100%.

חיסכון בתצרוכת הדלק

המוצר הראשון שייצרה אורפק היה מערכת לתדלוק אוטומטי, מה שמוכר יותר בשם דלקן או FUELOMAT. מדובר בטבעת המותקנת על הרכב ועליה שבב המספק לידית המתדלקת מידע על הרכב המתדלק, מספר הקילומטרים שהוא עשה עד כה, האם התשלום נעשה בכרטיס אשראי קביל וכו'. היתרון של מערכת מסוג זה הוא שהיא מאפשרת לעקוב אחרי גנבות, ומכיוון שמדובר בדלק, מדובר בהרבה כסף "שנעלם" לחברות המחזיקות ציי רכב או חברות שהוצאות התדלוק מהווה תשומה מרכזית שלהן.

"המערכות שלנו חסכו כ-15% מתצרוכת הדלק של הגופים שהתקינו אותן בארץ", אומר בגאווה אלכס מילנר, מנכ"ל רפק, על המערכת שפיתחה אורפק. "אם היה למשל רכב שאמור לצרוך ליטר דלק כל 10 קילומטרים ובפועל התחשיב מראה שהנתונים שונים באופן מהותי, הרי שמיד ניתן לראות את זה בנתונים בפלט המערכת ולבדוק לאן נעלם הדלק. עד היום התקנו מעל 1.5 מיליון מערכות דלקן כאלו ברחבי העולם, כשטווח המחירים של מערכת כזו נע בין 20 ל-150 דולר".

החסם הגדול ביותר שעמד בפני התפתחותה של רפק היה נושא התממשקות מערכות הדלקן למערכות הממוחשבות שהיו קיימות בתחנה. במשך לא מעט שנים נתקעה התפתחותה של החברה בשל הרצון למלא צורך זה עד שבחברה הבינו, שהם אינם תוקפים את הבעיה מהזווית העסקית הנכונה.

"המסקנה שלנו הייתה ברורה: אנחנו צריכים לספק פתרון סופי וכולל ללקוח ולא להתממשק למערכות אלקטרוניות קיימות בתחנות התדלוק", אומר מילנר. אורפק פיתחה פתרון מקיף לתחנות הדלק, שכלל ניהול מרוכז של התחנה וחנויות הנוחות שצמודות לה, מערכות מרכזיות המאפשרות בקרה על אמצעי התשלום, הגדרת הרשאת לקוחות ומתן הנחות, ובקיצור, פיתרון כולל ומקיף שאמור לספק את בעליהן של תחנות הדלק.

בנוסף, המערכת מסוגלת להתאים את עצמה גם לניהול צריכת הדלק בציי הרכב הגדולים. החברה מספקת מסופונים (טרמינלים) ותחנות תדלוק עצמיות המופעלות באמצעות כרטיסים מגנטים, כרטיסים חכמים, ותגים אלחוטיים.

"היכולות שלנו באות לידי ביטוי בעיקר במדינות כמו רומניה, ברזיל, טורקיה והודו - אלו המדינות שבהן קצב הצמיחה שלנו גבוה לאין שיעור ממדינות אחרות". עד היום מכרה אורפק ציוד כולל ומקיף לכ-7,000 תחנות ברחבי העולם, כשהמדינות המתפתחות, כאמור, הן אלו שנותנות את הטון ומהוות את מנוע הצמיחה העיקרי של החברה.

גם הזינוק במחירי הדלקים משחק לידיה של אורפק, שכן החברות המחזיקות בבעלות על תחנות התדלוק נהנות ממירווחים גבוהים יותר על כל ליטר שנמכר ועודפי המזומנים יכולים לאפשר להן לבצע השקעות בתחנות הדלק.

פוטנציאל עסקי בהודו

לאחרונה חתמה החברה על שני חוזים לביצוע פיילוט בכ-1,300 תחנות תדלוק בהודו של חברת הדלק הגדולה במדינה בשם IOCL - Indian Oil Corporation Ltd. כדי לקבל מעט פרופורציות על סדרי הגודל עליהם מדובר, הרי שבארץ ישנן מאות בודדות של תחנות תדלוק בעוד בהודו מדובר רק על פיילוט של 1,300 תחנות.

אורפק פועלת בהודו ביחד עם החברה האמריקנית הוותיקה האניוול וחלקה בחוזים אלו עומד על כ-8-9 מיליון דולר, בעוד ההיקף הכולל של החוזים עומד על 48 מיליון דולר.

כלומר, 16%-19% מהפרויקט עובר לאורפק. מכיוון שלחברה ההודית יש 10,000 תחנות תדלוק, הרי שפוטנציאל ההכנסות העתידי של אורפק, במקרה הזה, עומד על כ-60-70 מיליון דולר.

שוב, חשוב להדגיש שמדובר על פוטנציאל בלבד וייתכן שבחברה ההודית יחליטו שלא לחדש את כל תחנות התדלוק, אלא רק חלק מהן, אבל מה שברור הוא שאם הפיילוט יצלח, לא מדובר כאן על הכנסות של מיליוני דולרים בודדים.

בינתיים, חושבים באורפק על כיוון עסקי שונה. למה למכור את הציוד לתחנות הדלק אם אפשר להשכיר אותו לחברות, ליהנות מתזרימי מזומנים קבועים לאורך שנים ולהשתתף ברווחי תחנות הדלק? "זה הכיוון אליו אנחנו הולכים", אומר מילנר. "אלא שכאן יש בעיה אחרת. כדי למכור למטרות השכרה דרושה השקעה כבדה. למשל, במדינה בסדר גודל בינוני, כמו יוון, נידרש להשקעה של כ-10 מיליון דולר.

"מכיוון שאנחנו לא רוצים לשעבד את כל המזומנים של אורפק לטובת העניין התחלנו לפעול על מנת לגייס כסף בבורסה בלונדון. המטרה של אורפק היא להנפיק לפי שווי של 70-80 מיליון דולר ולגייס כ-20 מיליון דולר, שייתוספו לכ-13 מיליון דולר הנחים כיום בקופת החברה".

אלא ששווייה של רפק טכנולוגיות כולה, גם לאחר העלייה החדה בערכה, עומד על 30 מיליון דולר, ואפילו שלא מדובר באחזקה מלאה באורפק אין ספק שמדובר בדיסקאונט משמעותי לעומת השווי אותו מבקשים באורפק להדביק לחברה בהנפקה בלונדון.

בינתיים, עד שיוחלט על עתידה הבורסאי של אורפק, היא מספקת את הסחורה: ההכנסות של החברה צמחו בשנת 2004 בכ-28% ל-109 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 12.2 מיליון שקל - גידול של 39% לעומת 2003. גם במחצית הראשונה של 2005 נמשך הגידול ואפילו התגבר: מחזור המכירות של אורפק גדל בכ-31% לכ-68 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי גדל ב-111% ל-5.5 מיליון שקל.

משקיעים במחקר ופיתוח

מה שמעיב מעט על רפק טכנולוגיות היא האחזקה (100%) בחברת טרנסוויי, העוסקת בתחום מערכות תשלום אלקטרוניות, מוצרים הקשורים בכרטיסים חכמים ומערכות ניהול ובקרה לתחבורה הציבורית. החברה מייצרת מונים למוניות ומערכות איתור מבוססות GPRS לתחנות מוניות שמסוגלות לעקוב אחרי מיקומן המדויק של המוניות, וכן לספק לתחנה מידע בזמן אמת על איזו מונית פנויה לנסיעה ואיזו נמצאת בעבודה.

טרנסוויי סיימה את שנת 2004 עם הכנסות של 8.6 מיליון שקל, לעומת 9.7 מיליון שקל בשנת 2003, אך הפסידה כ-3.1 מיליון שקל ב-2004 ו-3.8 מיליון שקל בשנת 2003. בחצי הראשון של השנה הפסידה החברה כמיליון שקל, לעומת 1.4 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. הירידה בהפסדים נובעת מרה-ארגון שעברה החברה במטרה להקטין משמעותית את הוצאותיה, אך בד בבד לשמר את הטכנולוגיות שפותחו בחברה בשנים האחרונות.

בסך הכול רשמה רפק טכנולוגיות בשנת 2004 הכנסות של 117.6 מיליון שקל, ששיקפו גידול של 24% לעומת שנת 2003, מתוכן 69% נבעו ממכירות בחו"ל. הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-4.5 מיליון שקל, לעומת 1.2 מיליון שקל בלבד בשנת 2003. בחצי הראשון של השנה רשמה רפק טכנולוגיות גידול של 32% בהכנסות ל-53.2 מיליון שקל מתוכן 76% מההכנסות שמקורן בחו"ל.

הרווח הנקי של החברה בחצי הראשון של השנה כבר עמד על 5.4 מיליון שקל, לעומת 1.5 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה בשנת 2004. מאזנה של החברה כולל חוב פיננסי בהיקף של כ-42.8 מיליון שקל, אך לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-67 מיליון שקל.

מה הלאה? בחברה שכרו בשנה האחרונה את שירותי הייעוץ הארגוני של חברת שלדור, שחלק מהתוכניות שהציעה כבר יושמו בחברה בשנה האחרונה. בשלדור העריכו, כי אם התוכניות יתממשו, מחזור ההכנסות של החברה בשנת 2008 יעמוד על כ-100 מיליון דולר.

בינתיים, בחברה משמרים את הידע הטכנולוגי שנצבר בשנים האחרונות ומדי שנה משקיעה החברה כ-4 מיליון דולר במחקר ופיתוח כדי לשמר את היתרון הטכנולוגי שצברה בשנים האחרונות. אם התחזיות של חברת הייעוץ יתגשמו, הרי שרפק טכנולוגיות צפויה לעדנה בשנים הבאות. אם לא, כנראה שהצבע הירוק ימהר להיעלם מעל מניית החברה. *