"הרכבת הקלה בת"א לא תעזור"

לקראת יום התחבורה הציבורית ביום א', אומר מנכ"ל יפה נוף, כי הדרך להתמודד עם העומסים בכבישים היא שילוב של תחבורה ציבורית והגבלת כניסת כלי רכב פרטיים למרכזי ערים

מערכת התחבורה הציבורית (תח"צ) בישראל עדיין אינה מצליחה להתמודד עם העומס בכבישים, ואינה מצליחה להעביר בעלי רכב פרטיים לשימוש בתח"צ.

ביום ראשון הקרוב יתקיים יום התחבורה הציבורית שמטרתו לעודד את השימוש בתח"צ. מנכ"ל יפה נוף ומומחה התחבורה, דורון בלשה, מסביר כי הדרך להתמודד עם הביקושים והעומסים בכבישים היא רק בשילוב של מערכת תח"צ יעילה, נוחה ואטרקטיבית, עם הגבלות כניסה מחמירות של כלי רכב פרטיים למרכזי ערים.

לדברי בלשה, יש לגבות תעריפי חנייה יקרים במרכזי ערים, במטרה ליצור מוטיבציה שלילית של בעלי רכב פרטי להיכנס למרכז.

לבלשה ביקורת על מספר פרויקטים שמקדם היום משרד התחבורה. לדבריו, מערכת תחבורה ציבורית צריכה לענות על שלושה יעדים מרכזיים: נוחות ונגישות לציבור, מנוף לפיתוח אורבני ויעילות כלכלית למשק.

לדברי בלשה קידום מערכת הסעת ההמונים בת"א, הקו האדום, אינה עונה על דרישות אלו. בת"א הולכים להשקיע למעלה מ-10 מיליארד שקל בקו אחד שתרומתו התחבורתית והאורבנית מוטלת בספק, אמר.

הקמת מערכת תחבורה ציבורית בתוואי תת-קרקעי אינה הפתרון הנכון, מעבר לזה שהרכבות הקלות בת"א ובירושלים הן מיושנות, אמר. בלשה טוען עוד, כי הקו הראשון בת"א לא יצליח לספק מענה הולם לבעיות של מטרופולין גוש דן.

לדברי בלשה, כיום התוכניות בגוש דן מעודדות שימוש ברכב פרטי. לדבריו, מפותחת במהירות מערכת כבישים ובניגוד למדיניות משרד התחבורה שמבקש לקדם מערכות תחבורה ציבורית.

לדבריו, נתיב המהיר בכניסה לת"א, שישמש גם את התחבורה הציבורית וגם את התחבורה הפרטית, אינו מגבלה מכיוון שהוא יוצר אלטרנטיבה מהירה לרכב הפרטי בכניסה לת"א. שיפור המצב לרכבים פרטיים במרכזי ערים, אינו יכולה לעלות בקנה אחד עם קידום מערכות התחבורה הציבורית, ציין.

בלשה אומר שהמדיניות של משרד התחבורה היא לדחוף במלוא העוצמה את קידום התחבורה הציבורית, אך חייבים לשים לב שהגדלת תשתיות הכבישים היא מיכשול לתחבורה הציבורית.

ביום ראשון החל מהשעה 15:00 ניתן יהיה לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית במרכזי הערים.