עו"ד סמדר בן-נתן

יו"ר הוועדה למעמד האישה בלשכת עורכי הדין

"השנה הזו הייתה השנה של טלי פחימה", אומרת עו"ד סמדר בן-נתן. בן-נתן, 35, בעלת משרד עורכי דין עצמאי בתחום זכויות האדם, משפט ציבורי ומשפט פלילי, מטביעה את חותמה כבר שנים במגוון תחומים הקשורים לזכויות אדם, זכויות אזרח ונשים. היא ייצגה את האסירה הפוליטית טלי פחימה ואת סרבנית המצפון ליאורה מילוא, הגישה עתירות לתביעות פיצוי בשם קורבנות סחר בנשים וכן עתירות לבג"ץ בעניין ערוץ פלייבוי.

בן-נתן משמשת גם יו"ר הוועדה למעמד האישה בלשכת עורכי הדין, העוסקת בעיקר בניסוח תגובות להצעות חקיקה. אחד ההישגים האחרונים של הוועדה היה בלימה של יוזמת החקיקה לביטול שינוי "חזקת הגיל הרך", שלפיה ילדים קטנים של הורים פרודים יישארו ברוב המקרים בחזקת אימם. בן-נתן: "אחת המטרות של ההתנגדות היא למנוע מצב של סחטנות נגד הנשים המתגרשות. יש סכנה, שגברים שאינם מעוניינים באמת במשמורת על הילדים, ישתמשו בשינוי החוק ובתביעות משמורת ככלי לסחטנות נגד נשים, וכאמצעי לחץ לוויתור על רכוש, מזונות או תנאים שמגיעים להן לפי החוק".

אגב טלי פחימה, ביום העצמאות האחרון נבחרה בן-נתן להדליק את אחת המשואות בטקס יום העצמאות האלטרנטיבי מטעם "יש גבול" והקדישה את המשואה גם "לכבודה של האסירה הפוליטית טלי פחימה, ולכבודם של כל האסירים הפוליטיים".

בן-נתן היתה מעורבת בשורה של בג"צים מרכזיים, שהשפיעו על דמותה של המדינה. כך למשל בג"ץ הקשת המזרחית הדמוקרטית בעניין שינוי ייעוד קרקע חקלאית, הבג"ץ בנושא שיטות החקירה של השב"כ ("בג"ץ העינויים") ומשפט סולימאן אל-עביד שהואשם ברצח חנית קיקוס ז"ל.

באפריל השנה התמנתה בן-נתן ליועצת משפטית של איגוד הבמאים ואיגוד התסריטאים בישראל ופעלה לחשיפת התחייבויות החברות הזוכות במכרז ערוץ 2 כלפי היוצרים וכלפי הציבור.

הישג נוסף הוא החזרת תעודת העיתונאי של הבמאי שי כרמלי-פולק, שהוחרמה על ידי צה"ל, כשתיעד אלימות של שוטרי מג"ב בסרט שהכין לערוץ 8. חלקים מהסרט הוצגו בבית משפט, ובעקבות כך זוכו ושוחררו פלסטינים שהועמדו לדין על תקיפת שוטרים, ונפתחו חקירות נגד שוטרים ששיקרו.