אכן, מקום נפלא

היה דווקא מאוד סימפטי, מרגש לעיתים, בטקס פרסי אופיר שנערך אתמול בתל אביב. עכשיו כל מה שנותר זה שהצופים יילכו לראות את הסרטים > פבלו אוטין

כל יום בשביל אהוד היה יום סרט. כל יום הוא צפה בסרט אחד לפחות ובסתר לבו טיפח פנטזיה שיום אחד יתגלה ככוכב, ויככב בסרט", כך אמרה עפרה פוקס-מנור אמש באחד משיאי טקס הענקת פרסי אופיר, פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע. אהוד מנור ז"ל זכה ברגע מרגש בפרס מפעל חיים. פוקס-מנור סיפרה שהקולנוע היה אהבתו הראשונה של המלחין המנוח, ודרך דמותו נתנה ביטוי לכוח ולמקום החשוב שיש לקולנוע בחיינו.

הטקס היפה והצנוע שהתקיים במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב ידע להעניק כבוד ליוצרים ולתעשיית הקולנוע המקומית. מוני מושונוב, מנחה הטקס, הבהיר בהומור כבר על ההתחלה שפה זה לא הוליווד, ושאמנם זו לא הייתה שנה מדהימה לקולנוע הישראלי, אבל שהיצירה המקומית עדיין טובה ומוצלחת. מושונוב התבדח על כך שכל השחקנים הישראלים השתתפו השנה בהפקה החדשה של שפילברג על אסון אולימפיאדת מינכן 72'. הוא הסביר שהוא דווקא לא השתתף בסרט, ושבכלל יש לו חילוקי דעות עם שפילברג: "אני חושב שקולנוע זה משהו אינטימי, רגשי...", אמר מושונוב, "ושפילברג לעומת זאת לא מתעניין בכלל במה אני חושב". מאחר והצופים בבית עדיין לא ראו אף אחד מהסרטים שהיו מועמדים וזכו, התייחסו כל הבדיחות של מושונוב לסרטים משנים קודמות. עלילות הסרטים החדשים סופרו על ידי השחקנים שעלו לבמה וסיפרו את העלילות.

והזוכים הם:

בפרס הסרט הטוב ביותר זכה הסרט "איזה מקום נפלא". המפיקים אסף אמיר ויואב הרואה קיבלו את הפרס. בנוסף זיכה "איזה מקום נפלא" את איל חלפון בפרס לתסריט הטוב ביותר, את אורי גבריאל בפרס השחקן הטוב ביותר ואת עינת גלזר-זרחין בפרס העריכה. איל חלפון, במאי הסרט, אמר לגלובס שהפתיע אותו שאבי אוריה לא זכה בפרס לשחקן המשנה."אני הייתי בטוח שהוא יזכה, וזה באמת לא מובן". כשעלה לקבל את פרס התסריט הודה חלפון לאוריה ואמר שהוא "קרע את לבי בסרט הזה ועשה תפקיד נפלא". חלפון צדק; בפרס שחקן המשנה זכה אסי דיין ("בקרוב יקרה לך משהו טוב"), יתכן שעשה תפקיד טוב, אך מי שיצפה ב"איזה מקום נפלא" לא יוכל שלא להתחבר חיבור עמוק לדמותו של אוריה - הוא באמת יקרע לכם את הלב.

היחיד מבין צוות השחקנים המפואר של "איזה מקום נפלא" שזכה בפרס היה אורי גבריאל. כשעלה לבמה אמר גבריאל בהתרגשות "חבר'ה, אני בא משכונה שנקראת פרדס כץ, הפרס הזה הוא שלכם!". מנחם גולן, שהעניק את הפרס לגבריאל, נראה מרומם רוח והתבדח כאשר שאל אותו "איך עברת מבורקס לאמנות?". בשיחה עם גלובס לאחר הטקס, הסביר גבריאל שגולן צודק במאה אחוז בכך שישנם שחקנים שעבדו פעם בסרטי בורקס והיום מופיעים בתפקידים "רציניים" יותר, אך שהוא למעשה לא שיחק מעולם בסרט בורקס. "אני חושב ששחקנים שעשו בזמנו סרטי בורקס לא זלזלו במה שהם עשו ולא חשבו שזה נחות. סרטי בורקס הם בעצם סרטים על ההווי הישראלי ולכן היה לזה מקום. המבט המתנשא על התופעה הוא זה שגרם לסטיגמה הנמוכה, אבל התופעה לא הייתה כזאת".

כששאלתי אותו איך הוא מתכונן לתפקיד, ענה גבריאל: "אני לא מתכונן, אלא נותן לרוח של התפקיד להתהוות ולמלא אותי. זה נשמע כמו "מגרש השדים" או משהו, אבל זה בערך ככה". גבריאל נמצא בתקופה מצוינת, ואחרי הזכייה מעניין לדעת מה צופן לו העתיד. "אני עדיין לא יוצר עצמאי" מסביר גבריאל, "ולכן אני לא יכול לדעת מה הלאה, אני תמיד מחכה להצעות. אני כן מקווה שהדלת תיפתח לפחות בעוד שני סנטימטר ואני אוכל לעשות מגוון תפקידים רחב יותר".

אבל למרות ש"איזה מקום נפלא" זכה בפרס לסרט הטוב ביותר, המספר הרב של פרסים הלך דווקא ל"מוכרחים להיות שמח" של ג'ולי שלז. "מוכרחים" זכה בחמישה פרסים. פרס לשחקנית הראשית (סיגלית פוקס), לשחקנית משנה (רבקה מיכאלי), למלחין (אבי בללי), לעיצוב התלבושות (נתן אלקנוביץ') ולעיצוב האמנותי (עידו דולב). רבקה מיכאלי קיבלה את הפרס כשהקהל מעודד ומוחה כפיים בהתרגשות ואהבה רבה. סיגלית פוקס זכתה בקטגוריה הכי קשה, והיא הצליחה לגבור על שחקניות שעשו תפקידים לא פחות טובים ממנה כגון חנה לסלאו ("אזור חופשי"), אוולין קפלון ("איזה מקום נפלא") וטלי שרון ("למראית עין").

הפייבוריט האמיתי

ההפתעה היפה של הערב הייתה זכייתו של דני סירקין בפרס הבימוי על עבודתו ב"למראית עין", סרט שמספר על בחורה עיוורת שחוזרת מחו"ל כאשר נודע לה שבת דודתה, שהייתה חברתה הטובה, התאבדה. למרות ש"למראית עין" זכה רק בפרס לבמאי ובפרס לצלם (גיורא ביח), נראה כי כל פעם שבמהלך הטקס הוכרזה מועמדות של הסרט, הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות. למראית עין, "למראית עין" היה הפייבוריט האמיתי של הקהל, והפך בעקבות הזכייה המפתיעה בפרס הבמאי לסרט המסקרן ביותר בטקס.

סירקין קיבל את הפרס ואמר "אני רוצה להקדיש את הפרס הזה לאבא שלי, הוא אמן גדול וקוראים לו לב סירקין. הוא לימד אותי שאפשר וצריך לחיות מאמנות ובשביל אמנות במדינת ישראל, למרות שקשה מאוד".

סירקין הופתע לקבל את הפרס. בשיחה עם גלובס הסביר ש"אין סימנים מקדימים לדבר הזה, זה לא כמו התקף מיגרנה - זה פשוט קורה. אבל זה פרס נורא לא פייר, כי במאי זה חלק אחד קטן מהסרט. מה עם כל החברים שלי? המפיקים, השחקנים, התסריטאית - מגיע גם להם".

"למראית עין" יעלה לאקרנים לקראת סוף אוקטובר ויוצג בין היתר בסינמה סיטי. "אנחנו מקווים שהסרט יפנה לקהל צעיר" אמר סיקרין, "זה סרט שיש בו עומק רגשי, ומה שמשך אותי לתסריט הזה זה שהוא מדבר על גילוי של מיניות אצל ילדות".

עוד זכו "קרוב לבית" על עיצוב פס הקול. "18 קילו של אהבה", שעולה בקרוב למסכים בארה"ב, זכה בפרס לסרט התיעודי הטוב ביותר, ולביאה הון, סוכנת השחקנים הראשונה והחשובה בארץ זכתה בפרס על מפעל חיים. כשעלתה לבמה, הקהל עמד על רגליו ומחה לה כפיים. בעקבות זכייתה, הוקרן סרטון קצר בו במאים וכוכבים מדברים עליה בהערכה ואהבה. בסרטון אף הופיע הרב אורי זוהר, וכך לרגע נוצרה התחושה שלמרות הכול משפחת הקולנוע הישראלי מלאה ושלמה בחגיגה. *