הות"ל תשנה תוואי כביש הטבעת המערבי בירושלים; העלות - 870 מיליון שקל בלבד

חיסכון של 200 מיליון שקל * התוואי החדש יעבור דרך מוצא וימזער את הפגיעה הסביבתית באיזורו

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) הורתה על שינוי תוואי כביש הטבעת המערבי בירושלים. הוועדה אימצה את חלופת מוצא, הכוללת מחלף המחבר את כביש הטבעת עם כביש 1, ירושלים-ת"א, וכביש 16, כביש הכניסה לירושלים ממוצא - דרך יער ירושלים ועד צומת בייט שבכביש בגין.

ביצוע חלופת מוצא יעלה 870 מיליון שקל לעומת עלות מוערכת של 1.04 מיליארד שקל לתוואי המקורי דרך מחלף הראל.

לדעת, הוות"ל התוואי המקורי היה עלול לגרום לנזקים נופיים רחבים באיזור עמק מוצא-נחל שורק. לאור הערות הות"ל יזם משרד התחבורה בדיקה של חלופות נוספות, ממנה התגבשה חלופת מוצא.

בחלופת מוצא יסלל רוב הכביש במינהרה תת-קרקעית לעומת חלופת הראל, בה חוצה הכביש בחציבה את שולי הר חרת, ובה בנוסף יוקם גשר. חלופת מוצא תיבנה מערבה ביחס לתוואי המקורי, דבר שימזער את הפגיעה הסביבתית.

הוועדה, בראשות המתכננת בינת שוורץ, קבעה כי יש להמשיך ולקדם את חלופת מוצא כיוון שמדובר בדרך קצרה יותר, יעילה יותר תנועתית ומציעה רמת שירות ובטיחות גבוהה יותר.

לדבריה, מדובר בחלופה המזיקה פחות לסביבתה, מקטינה את עוצמת הרעש וזיהום האוויר. בנוסף, חלופת מוצא זולה יותר ביחס לחלופת הראל.

למרות השינוי בתוואי, כביש הטבעת המערבי מעורר התנגדות רחבה בקרב הארגונים הסביבתיים. הארגונים הסביבתיים הודיעו בוועדה, כי אין מקום לקדם אף אחת מהחלופות, מכיוון שאם תוכנית ספדיה לא תאושר, לא יהיה צורך בכביש.

הוועדה ציינה, כי בדיונים הבאים בתוכנית יוצגו נפחי התנועה תוך התייחסות להחלטה בעניין תוכנית הבנייה המתוכננת במערב ירושלים. החברה להגנת הטבע הודיעה בחוות דעת שהכינה, כי כביש הטבעת המערבי על כל חלופותיו מהווה פגיעה סביבתית חמורה ותוכנית זו סותרת את המדיניות המוצהרת של הממשלה לקדם את השימוש בתחבורה הציבורית.