יגור דורש מהות"ל להרחיק את תוואי הרכבת מהקיבוץ

קיבוץ יגור דורש מהות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) להעביר את תוואי הרכבת למקום חדש, מצפון לכביש 75, במקום התוואי המתוכנן כיום, במרחק של 50 מטר מבתי הקיבוץ.

התוכנית כוללת הנחת מסילת ברזל בין חיפה לבית שאן. התוואי עתיד לשמש עורק תחבורה משמעותי ויאפשר בעתיד חיבור בינלאומי בין אירביד בירדן לנמל חיפה לצורך שינוע סחורות. הרכבת, כך מתוכנן, תיסע במהירות של 160 קמ"ש.

לטענת הקיבוץ, הות"ל מפלה אותו לרעה, שכן באזורים אחרים, בין השאר באלרואי ובקרית חרושת, הוזז התוואי. עוד טוען הקיבוץ, באמצעות עו"ד ענת בירן וורד סייג מאירוביץ', שהתוכנית גורמת לו לנזקים רבים ושהיא פוגעת פגיעה חמורה באיכות חייהם ובביטחונם האישי של התושבים.

כן טוענים בקיבוץ, כי התוכנית פוגעת בזכויותיהם הקנייניות של הקיבוץ וחבריה, וכן שמפלסי הרעש בקיבוץ יעלו באופן משמעותי. טענה נוספת היא שהגבהת המסילה בצומת יגור מהווה חסימה נופית ומפגע סביבתי.

לדעת הקיבוץ, יש להנמיך את המסילה, לשקע אותה ולהקים קיר אקוסטי ובסמוך אליו סוללת עפר. לטענתו, יש לקבוע כי תנאי להנחת מסילות הברזל הוא השלמת המיגון האקוסטי וכן להגביל את שעות פעילות הרכבת.

הקיבוץ ממוקם בעמק זבולון, 10 ק"מ דרום-מזרחית לחיפה על מרגלותיו של הכרמל. הוא נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית זבולון. אוכלוסיית הקיבוץ מונה כיום 1,700 תושבים והוא אחד מהקיבוצים הגדולים והמשגשגים במדינה.