תוכן תוכנית מתאר ארצית לאתרי כרייה וחציבה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אימצה את יוזמת מינהל התכנון במשרד הפנים, והורתה על הכנת תוכנית מתאר ארצית לאתרי כרייה וחציבה של מינרלים תעשייתיים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אימצה את יוזמת מינהל התכנון במשרד הפנים, והורתה על הכנת תוכנית מתאר ארצית לאתרי כרייה וחציבה של מינרלים תעשייתיים.

מטרת התוכנית היא לקיים בחינה כוללת ומאוזנת בין הצורך באיתור שטחים לכרייה ולחציבה, לבין הרגישויות הסביבתיות-נופיות ושימושי הקרקע האחרים. זאת, בעיקר לאור התמעטות עתודות הפוספטים הקיימות בנגב. התוכנית תשלב את אתרי הכרייה והחציבה במרקם החיים במרחב, תוך צמצום מרבי של הפגיעה באוכלוסיה ובנוף.

מינרלים תעשייתיים כוללים פוספטים, פצלי שמן, חרסיות מיוחדות, חול מיוחד, מלח, נחושת וחומרים נוספים המצויים בקרקע ומשמשים בתעשייה.

בשלב הראשון של הכנת התוכנית יערכו מסמכי מדיניות, שיכללו בין השאר:

ניתוח מקרו ומיקרו כלכלי-חברתי-סביבתי; קביעת עקרונות לשילוב פעולות כרייה וחציבה בסביבה ובנוף ובפעילות החברתית והתיירותית במרחב; ניתוח האפשרויות לניצול מיטבי של עתודות הפוספטים ושאר המינרלים באתרים קיימים ועוד.

מנהל מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף, אמר: "לכרייה וחציבה של מינרלים תעשייתיים יש השפעה משמעותית על הכלכלה, הסביבה והאוכלוסייה. זאת, בעיקר מכיוון שחומרים אלה נמצאים ברובם במקומות בעלי רגישות סביבתית גבוהה, ומקצתם אף בסמיכות ליישובים שונים. תכנון אתרי כרייה וחציבה חייב להיעשות מתוך ראייה לטווח ארוך, ועל-פי עקרונות של פיתוח בר קיימא".