הבורסה הפלשתינית נוסקת: המסחר היומי - 6.8 מ' ד' - פי שמונה לעומת 2004

גאות נרשמת בבורסות של כל מדינות ערב, לאור הזינוק בהכנסות מנפט

גאות שלא תיאמן בבורסה הפלשתינית בשכם. מאז תחילת 2005 עלה מדד אלקדס ב-220%, מ-277 נקודות בתחילת ינואר ל-886 נקודות. היקפי המסחר היומי גדלו פי שמונה לעומת 2004, והגיעו ל-6.8 מיליון דולר.

סך המסחר מתחילת השנה מסתכם ב-1.275 מיליארד דולר, לעומת 811.6 מיליון בתקופה שבין פתיחת המסחר ב-1997 לסוף 2004. ערך השוק של 25 החברות הנסחרות בבורסה עלה בשלושת החודשים האחרונים מ-2.6 מיליארד דולר ל-3.4 מיליארד, או 86% מכלל התמ"ג הפלסטיני כולו).

בבורסה הפלשתינית מסבירים את הנתונים במס' גורמים, ובראשם העובדה ששתי החברות העיקריות הנסחרות - קונצרן פדיק"ו וחב' התקשורת אתצאלאת - הוערכו בשנים האחרונות בשווי שוק נמוך בהרבה מזה הריאלי, בעיקר בשל חוסר היציבות המדינית.

גורם נוסף הוא שיפור ברווחיותן של החברות הנסחרות, מגמה שתפסה תאוצה ברבעון האחרון של 2004. גאות נרשמת בבורסות של כלל מדינות ערב, ובכלל זה בירדן, במצרים ובמדינות המפרץ, לאור הזינוק בהכנסות מנפט.

הבורסה הפלשתינית נהנית ממגמה זו ומובילה אותה, גם בשל תחושת השיפור המדיני והתייצבות המצב הביטחוני בגדה. חלק הם משקיעים זרים, בעיקר מוסדיים ממדינות המפרץ.

סיבה נוספת להתעניינות בבורסה היא הריביות הנמוכות יחסית בבנקים הפלשתינים, הגורמים לבורסה להפוך לערוץ השקעות מועדף.

בבורסה מדגישים, כי המסחר מתנהל לפי כל הכללים המקובלים, תוך פיקוח הדוק ושקיפות מלאה. לשם כך גם הוקמה לאחרונה רשות ניירות ערך, שתפקידה יהיה לפקח על הפעילות, להגביר את האמון במוסד, ולעודד חברות נוספות להנפיק.

בנוסף, בחודשים הקרובים תבוצע הנפקה של 50% מהבעלות על הבורסה. כיום מחזיקים בה פדיק"ו (80%) ומוסד צאמד, השייך לאש"ף. לאחר ההנפקה, תחזיק פדיק"ו 40% מהמניות, וצאמד 10%. לפי תקנות הבורסה, אין מניעה לפעילות של משקיעים ישראלים, אך רק כמשקיעים מוסדיים.