פיטורים מסיביים בארגון הבונדס בארה"ב: נסגרו ארבעה משרדים אזוריים

נשיא ומנכ"ל הבונדס, יהושע מצא, ל"גלובס": יום קשה לנו היום; קשה להסתכל לעובדים בעיניים, אך אני רוצה להפוך את הבונדס לארגון היעיל והתחרותי ביותר בשוק האג"ח"

ארגון הבונדס הודיע על פיטורי עשרות עובדים ואיחוד משרדים אזוריים ברחבי ארה"ב, במאמץ לשמור על עלויות זולות של גיוס כספים לישראל נוכח התחרות הקשה בשוק האג"ח בארה"ב. לראשי הבונדס נמסר, כי משרד האוצר עומד להפוך את הארגון ל"מכשיר העיקרי לגיוס מטבע חוץ לישראל" לאחר מיצוי הערבויות האמריקניות, ב-2008.

בראיון ל"גלובס" אמר יהושע מצא, נשיא ומנכ"ל הבונדס, ממשרדו בניו-יורק: "יום קשה לי היום; קשה להסתכל לעובדים בעיניים, אך אני רוצה להפוך את הבונדס לארגון היעיל והתחרותי ביותר בשוק האג"ח בארה"ב. אנחנו חייבים להתאים עצמנו לעלויות הגדלות והולכות של העסקת עובדים באמריקה".

מצבת כוח האדם קוצצה בכ-20%, מ-220 ל-180 עובדים. 40 העובדים ששולחו כבר קיבלו הודעות פיטורים בדואר אלקטרוני. ארבעה משרדים אזוריים מתוך 18 נסגרו ואוחדו בתוך המשרדים האחרים של הארגון, בד בבד עם האצלת סמכויות נוספות למשרדים המורחבים. זו הריאורגניזציה הגדולה ביותר בבונדס ב-15 השנים שחלפו.

מצא הדגיש, כי צמצום מספר העובדים והמשרדים לא יביא לצמצום בפעילות גיוס הכספים. "מדינה שהיתה כלולה בתחום הפעילות של משרד שנסגר תמצא עצמה במסגרת הפעילות של משרד אחר; האירועים, הפעילויות והמכירות יימשכו כרגיל, במתכונת ובמקומות שבהם הם התקיימו בעבר", אמר מצא. "אבל העובדים שנותרו יצטרכו להתאמץ יותר".

במפוטרים, אגב, אין ישראלים מפני שמספרם בארגון זניח.

לדברי מצא, "משפט המפתח הוא שאנו רוצים לחזק את יכולת התחרות של הבונדס כהכנה לקראת המשימה המורחבת שהטיל עלינו האוצר".

הוא אמר, כי שר האוצר בפועל, אהוד אולמרט, והחשב הכללי, ירון זליכה, הודיעו לו ולהנהגת הבונדס, במהלך ביקור בישראל אחרי ראש השנה, כי לאחר מיצוי הערבויות האמריקניות ב-2008, ישמש ארגון הבונדס כ"מכשיר העיקרי של האוצר לגיוס מטבע החוץ". לפי התכנית, יגייס הארגון כ-50% מצרכי מטבע החוץ של ישראל כל שנה.

"ראשי האוצר אמרו לנו: 'אנו רוצים להגיע לעצמאות בגיוס כספים לאחר הערבויות ואנו בונים על הבונדס שיהיה האמצעי להשגת המטרה הזו'", אמר מצא.

מצא הדגיש, כי תכנית ההתייעלות נעשתה ביזמת הבונדס, ללא כל תשומה מהאוצר. אולמרט וזליכה הופתעו מהיזמה, אך קיבלו אותה בהתלהבות, לדבריו.

"יש מחיר לכסף; כאשר אנו יוצאים לגייס כספים לישראל אנו צריכים להתמודד בשוק אגרות החוב", אמר מצא. "ההלוואות שמשיגה המדינה בגיבוי הערבויות של ארה"ב הן כמובן הזולות ביותר, אבל לאחר שהערבויות ימוצו אנו מתכוונים להיות החלופה הזולה ביותר לגיוס הכספים בשביל משרד האוצר".

"כבר עכשיו, אגרות החוב של ישראל יקרות רק במעט מאגרות החוב של האוצר האמריקני; היו מקרים, אמנם בודדים, שאגרות החוב הישראליות היו זולות יותר מאלה של ארה"ב", אמר מצא.

לדבריו, יעדי גיוס הכספים של הבונדס בארה"ב ל-2005, 2006 ו-2007 הם מיליארד דולר כל שנה, אם כי כמובן יעדי 2006 ו-2007 יכולים להשתנות לפי הצרכים. לאחר מיצוי הערבויות, יעלה יעד גיוס הכספים של הבונדס ל-1.5 מיליארד בשנה, כ-50% מהצרכים המתוכננים של ישראל במטבע חוץ.

הוא הדגיש, כי הצורך לפטר עובדים נבע מהעלויות המאמירות של התחייבויות פנסיוניות וביטוח רפואי לעובדים. "באמריקה, אלה הוצאות מטורפות שגורמות למצבים של פשיטת רגל או כמעט פשיטת רגל אצל חברות ענקיות כמו ג'נרל מוטורס", אמר מצא. "למרות שארגון הבונדס שונה מחברות אחרות בגלל האופי המיוחד של משימותיו, אנו לא פחות פגיעים לבעיות שמשפיעות על כל חברה שעובדיה מאוגדים באיגוד מקצועי.

"ההוצאות שלנו על ביטוח רפואי והפרשות לקרנות פנסיה של העובדים, לפי החוזה עם האיגוד המקצועי שלהם, מגיעות למאות אלפי דולר בשנה, עד ל-2.5 מיליון דולר בשנה. אי אפשר להמשיך כך. עלויות אלה היו חושפות אותנו לגירעון מוניטרי. איננו יכולים להיות במצב שבו אנו נאלצים לפנות דרך קבע למשרד האוצר כדי כדי לכסות על פערים בתקציב. זה בלתי קביל. אנו חייבים להיות ארגון תחרותי ויעיל עלויות".