טלוויזיה קטנה וחכמה: ערוץ החינוכית 23 עולה במתכונת חדשה

ויגודסקי: "בעולם התקשורת הרב-ערוצי, השידור הציבורי נותן מענה לצופים המעוניינים בתוכניות איכות ולא מסתפקים בריאליטי"

לאחר תהליך ארוך של התייעלות ושינוי שנמשך מזה כשנתיים וחצי, עולה היום (ד') ערוץ 23 החינוכית במתכונת חדשה. את עלייתה המרועננת של החינוכית מלווים לוגו וסיסמה חדשים - 23 טלוויזיה קטנה וחכמה - טאלנטים חדשים ולוח שידורים חדש. מעתה, לוח השידורים של החינוכית מחולק לרצועות שידור מובנות.

רצועת הבוקר מוקדשת לבני 50 ומעלה, והיא תשודר בין 8 ל-10 בבוקר; רצועת המגזינים תשודר מ-10 עד 11 ותכלול תוכניות כמו "תיק תקשורת" ו"הזירה הכלכלית"; רצועת הילדים תחל בין 1 ל-3 בצהריים ומיד לאחריה תשודר רצועת הנוער שתימשך עד השעה 6 בערב. בשעה 7 בערב תעלה רצועת התרבות החדשה, הקרויה "מוזה", ותשדר עד חצות רצועה הכוללת בתוכה מגזינים, ראיונות, תוכניות דוקומנטריות, הפקות מקור, תוכניות נוסטלגיה ומופעי תרבות ומוסיקה.

יפה ויגודסקי, מנהלת הטלוויזיה החינוכית, אמרה הבוקר כי "בעולם התקשורת הרב-ערוצי, השידור הציבורי חיוני ונותן מענה לצופים המעוניינים בתוכניות איכות, תרבות ואקטואליה ולא מסתפקים בתוכניות ריאליטי. בשל האילוצים הכלכליים של הערוצים המסחריים, המתקשים לתת מענה לקהלי הנישה ולפלחי אוכלוסיה רבים, הטלוויזיה החינוכית משמשת מצפן לערוצים המסחריים.

"לקחנו על עצמנו לטפל במובן הרחב של המילה "חינוכית": לא רק לחנך אלא גם להנחיל ערכים, להעשיר בידע ובתרבות, לפתח דמיון, לעודד צפייה ביקורתית, להבחין בין ז'אנרים ואיכויות ולהטמיע שפה נכונה, גם אם הדברים הללו אינם נעשים על-פי כללי הרייטינג".

"תהליך השינוי בו מצויה הטלוויזיה החינוכית בשנתיים וחצי האחרונות נזקף לזכותם של עובדי התחנה. השינוי הניב חזות חדשנית למסך וללוח השידורים אשר שינה את פניו והעשיר אותנו בתכניות מגוונות. בנוסף לכך אנו נמצאים היום במהלך של שדרוג טכנולוגי, שיוביל, בין היתר, לשיפור ניכר באיכות השידור".

הטלוויזיה החינוכית הוקמה בתל אביב בשנת 1964 במימון 'קרן רוטשילד' ושימשה כתחנת הטלוויזיה הראשונה בישראל. תכניות הטלוויזיה החינוכית משודרות בשלושה ערוצים: ערוץ הבית (23) החינוכית, שידורי 23 בערוץ 1 ושידורי 23 בערוץ 2.

בעשור האחרון נבחנה לא פעם האפשרות לסגור את הטלוויזיה החינוכית. בראשית 2003 מונתה ועדה בראשותו של יאיר שטרן לבחינת המשך פעולתה של הטלוויזיה. באפריל 2003 מינתה שרת החינוך, ח"כ לימור לבנת את ויגודסקי לנהל הטלוויזיה החינוכית. ויגודסקי ראתה את הפוטנציאל הטמון בתחנה ויצאה למאבק ממושך להשגת תקציבים שיאפשרו את המשך קיומה של התחנה. התנאי לאישור התקציב הוא התחייבות ויגודסקי להוביל תהליך כואב ומורכב של התייעלות שכלל לצד צמצום כח אדם, הרחבת הפקות מקור והגדלת מספר הקואופרודוקציות, כמקור נוסף להכנסה ולהרחבת התקציב המיועד להפקות.