מחליפה תעשייה: מרתון רוכשת את כרומת ב-29.8 מיליון שקל

הקרן שנפרדה אשתקד משוק ההיטק והחלה לחפש השקעות בתעשייה מסורתית רוכשת חברה לטיפולים תרמיים במתכות עם מפעל בחולון, נדל"ן ו-50 עובדים

קרן ההשקעות מרתון חתמה על הסכם לרכישתה של חברת כרומת תמורת סכום של 29.8 מיליון שקל. כרומת הנה חברה פרטית העוסקת בטיפולים תרמיים מסוגים שונים לחלקי מתכת, לשם שיפור העמידות בדרישות מכניות גבוהות.

מרתון מסרה (יום ה'), כי דוחותיה הכספיים של כרומת לשנת 2004 טרם נחתמו, אך כי על פי נתונים לא מבוקרים שנמסרו לה, הסתכמו מכירות כרומת אשתקד בכ-22 מיליון שקל והרווח הגולמי שלה ב-2004 הסתכם בכ-6.1 מיליון שקל. הרווח לפני מס הסתכם בכ-1.2 מיליון שקל. כמו כן, על פי הנתונים, הסתכם ההון העצמי של כרומת בסוף 2004 בכ-15 מיליון שקל. כרומת העריכה לקראת הרכישה, כי מכירותיה בעשרת החודשים הראשונים
של שנת 2005 הסתכמו בכ-22 מיליון שקל.

שירותיה של כרומת ניתנים לחברות שונות המייצרות חלקי מתכת ממגוון תחומים ובפיזור רחב, בהן יצרניות מוצרים לתעשיית התעופה והרכב, לתעשיות הבטחוניות, תעשיית אלומיניום, תבניות מתכת ועוד. היא מעסיקה כ-50 עובדים במפעל באזור התעשיה בחולון, על קרקע שרובה בבעלותה (כ-3.7 דונם מתוך כ-5.8 דונם בהם נעשה שימוש).

נזכיר, כי בתחילת השנה, נפרדה מרתון מהשקעותיה הטכנולוגיות והחלה לחפש חברות תעשייתיות להשקעה.

מרתון היא אחת מהדוגמאות הוותיקות לקרן הון סיכון ציבורית. היא הוקמה ב-93' בידי מוטי גורה, אודי רקנאטי, קובי ריכטר ושלמה ברק. הקרן גייסה בזמנו 56 מיליון שקל בהנפקה ציבורית וביצעה שורה של השקעות בחברות טכנולוגיות - חלקן מוצלחות וחלק כושלות.

במהלך השנים ידעה הקרן לא מעט חילופי בעלים: היא הייתה בשליטתו של יצחק תשובה, עברה לידי בנק המזרחי ולתדאה, שבשליטת קרן פימי וקבוצת המנהלים בראשות מוטה גורפונג. אשתקד עברה השליטה שוב, כאשר חברת ISRI הפרטית רכשה 44.5% ממרתון.

ISRI נמצאת בשליטת יצחק רוזן (40%), רפי סילמן (40%) המשמש כיו"ר החברה והיזם שרון תוסיה-כהן (20%) המשמש כמנכ"ל מרתון. הקבוצה רכשה מתדאה ובנק המזרחי את המניות במרתון תמורת כ-30 מיליון שקל, במחיר שהיה נמוך בזמנו בכ-5% משווי החברה בבורסה. בעקבות רכישת השליטה מתכוונים שלושת היזמים למכור באופן הדרגתי את הפורטפוליו הטכנולוגי של מרתון (שכולל שמונה חברות) ולהפוך לחברת השקעות שתתמקד בהשקעה בחברות תעשייתיות.