לאחר פרשית בז"ן: כלכלני הפועלים חותכים ההמלצה לחברה לישראל ל"תשואת שוק"

מעדכנים כלפי מעלה את מחיר היעד מ-1,530 שקלים למניה ל-1,805 שקלים, הגבוה בכ-14.5% ממחירה הנוכחי בשוק

יחידת המחקר בבנק הפועלים פרסמה היום עדכון המלצה לחברת האחזקות, החברה לישראל . האנליסטים מורידים את המלצתם מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", ומעלים את מחיר היעד מ-1,530 שקלים למניה ל-1,805 שקלים, הגבוה בכ-14.5% ממחירה הנוכחי בשוק.

האנליסטים, גלעד שריג ורחלי גרשון, מציינים כי בשבוע שעבר הסתיימה (לפחות זמנית) פרשיית בז"ן הארוכה, והחברה הגיעה לסיכום עם המדינה בתנאי ההסכם המקורי, על פיו תקבל פיצוי של כ-570 מיליון שקל תמורת חלקה בבז"ן.

להערכת האנליסטים, החברה לישראל מסיימת את הפרשה באכזבה מסוימת, כיון שהתמורה לחלוטין אינה משקפת את שוויה האמיתי של בז"ן. מאידך, יש לזכור כי היה זה "משחק סכום-אפס" וכי הסיכון שהמדינה תשיב לעצמה את כל הנכסים ללא תמורה היה קיים וממשי, ולכן העדיפה החברה את הכסף בכיס ולא להכנס להליך משפטי שסופו לא ידוע.

עוד מציינים האנליסטים כי החודש הודיעה כי"ל (מוחזקת ע"י החברה לישראל בשיעור של כ-50%) על העלאת מחירי הברום בפעם השלישית השנה. מחירי הברום עולים שוב, והפעם בשיעורים של בין 15% ל-30%. כי"ל צפויה ליהנות מכך כמובילה עולמית בתחום, עם 35% משוק הברום העולמי, ותוצאותיה יקרינו גם על החברה לישראל.

המגמה החיובית בשוק הספנות נמשכה גם לתוך המחצית השניה של 2005, אומרים האנליסטים, אך סימנים ראשונים להאטה בתחום ניתן לגלות ממחירי החכרת האניות- מחירי החכירה לטווח ארוך החלו לרדת, אינדיקטור המנבא ירידת מחירים בשוק ההובלה הימית. בסוף 2006 ובתחילת 2007 צפויות להיכנס אניות רבות לשוק ולהגדיל את הקיבולת (TEU), מה שילחץ את מחירי ההובלה מעט למטה. צים (מוחזקת ע"י החברה לישראל בשיעור של 98%) הוערכה על בסיס מכפיל 4 על הרווח התפעולי החזוי, מה שגוזר לה שווי של כ-850 מל"ד.

לדברי שריג וגרשון, עיקר שוויה הנכסי של החברה לישראל נגזר מאחזקתה המשמעותית ביותר- כי"ל. לאחר עדכון שוויה של כי"ל במודל ה-NAV עולה כי מניית החברה לישראל נסחרת היום בדיסקאונט של כ-20% על השווי הכלכלי של אחזקותיה, דיסקאונט גבוה אך במעט לחברה מסוגה. בשנים-עשר החודשים שחלפו, הכפילה החברה לישראל את שוויה, וסגרה חלק ניכר מהדיסקאונט העמוק בו נסחרה.