שכר "מגדלי הראש"

אחד התחומים המתפתחים ביותר בעולם המשפט בעשור האחרון הוא המשפט הסביבתי

אחד התחומים המתפתחים ביותר בעולם המשפט בעשור האחרון הוא המשפט הסביבתי. ההתפתחות המטאורית של תחום זה, הגלובליזציה, והמודעות הסביבתית הגוברת של אזרחים וארגונים סביבתיים מביאים חברות ישראליות להיות בחשיפה גבוהה לשינויים בחקיקה או במגמות סביבתיות הנובעות מפסיקת טריבונלים בינלאומיים שונים.

הכרת הרוחות הנושבות בתחום הסביבתי, והיערכות מוקדמת לדרישות הסביבתיות כפי שהן באות לידי ביטוי בעולם כבר אינה בגדר המלצה, אלא היא הכרחית לחברות שמתכננות גם את אופק הפעילות העתידי שלהן. גישת "כשנגיע לגשר - נעבור אותו" חושפת את החברות ואת העומדים בראשן לסיכונים משפטיים בעלי השלכות אזרחיות, מנהליות ופליליות, כמו גם לסיכונים כלכליים שאינם מבוטלים.

יישום מוקדם של המגמות בעולם מועיל לחברה הן מבחינה עסקית, של ניהול סיכונים משפטיים ותפעוליים, והן מבחינה תדמיתית של דיווח על "מעבר לציות לחוק" (beyond compliance). הרי לא נחדש אם נאמר שבתחום הסביבתי ה-beyond compliance של היום הוא ה-compliance של מחר.

חברות רבות פועלות במרץ להיערך ליישום של חוקים ותקנות עתידיים טרם כניסתם לתוקף.

חברת פורד, כבר בדו"ח החברתי שלה ל-2000, מתייחסת ליכולת המיחזור של רכבי החברה שהיתה אז 81%-90%, לבניית שווקים למוצרים מכלי רכב ישנים ולשיתוף פעולה עם חברות מיחזור במידע אודות החומרים והחלקים הניתנים למיחזור. פעולות וולונטריות אלה היוו הכנה מצוינת עבורה לעמידה בדירקטיבה האירופאית EC/2000/53 אשר דורשת, בין היתר, כי מ-2006 ואילך ימוחזרו 85% מהרכבים שסיימו את חייהם.

מוטורולה החלה בהיערכות לדירקטיבות האירופאיות WEEE ו-RoHS (בנושא מיחזור פסולת אלקטרונית ותכולת חומרים מסוכנים במוצרים אלקטרוניים) וכבר ב-2003 ציינה בדו"ח החברתי שלה שהפסיקה לחלוטין את השימוש בקדמיום בסוללות של מכשירי הטלפון הניידים מתוצרתה, מבלי לפגוע בביצועיהן.

חברת DELL מצהירה בדו"ח החברתי שלה ל-2004 על עמידה מוקדמת בדרישות ה-RoHS לגבי קדמיום, כספית ומעכבי בעירה מסוימים. IBM החלה להיערך לדירקטיבת ה-RoHS כבר ב-1999, וכבר כיום החברה מציעה ללקוחותיה מוצרים ללא עופרת.

בנושא פליטות לאוויר, החברות הישראליות החתומות על אמנת התאחדות התעשיינים המבוססת על התקן הגרמני 86 TA LUFT מתכוננות ונערכות כבר עתה לעדכונו של התקן ואימוץ 2002 TA LUFT.

כל חברה ישראלית שמצליחה לעמוד בחלק מדרישות התקן העתידי כבר כיום, מצויה למעשה במצב של beyond compliance, ודיווח שלה על כך ממצב אותה כמתחשבת בסביבה מעל ומעבר לדרישות החוק.

לסיכום, בעולם מתפתח ובסביבה חוקית ועסקית משתנה, אין לחברות ולמנהליהן מנוס מ"להרים את הראש" מעסקי היומיום, להשקיף קדימה אל האופק, לבחון את המגמות העולמיות העתידיות בחקיקה הסביבתית ולהתכונן אליהן. במוקדם או במאוחר הן יגיעו גם אלינו, ומי שלא יהיה מוכן, פשוט ימצא את עצמו מחוץ למשחק.

הכותב הוא ממשרד עו"ד לוינסון, הכותבת היא ממשרד רואי החשבון BDO זיו האפט