האיש ששווה מיליארדים

הונו האישי של צ'רנוי נאמד בכ-10 מיליארד שקל. "אני יודע היכן להשקיע"

מיכאל צ'רנוי (53) נולד באומן שבאוקראינה וגדל באוזבקיסטן. הוא ושני אחיו צברו את המיליונים הראשונים שלהם בתקופת הפרסטרויקה מתעשיות קלות ואחר כך מעסקי פחם ומתכות. אולם את עיקר עושרו עשה צ'רנוי בעיסקי האלומיניום, בהם מייצרת רוסיה כשליש מצריכת העולם כולו, משום שידע לדבריו לשים את היד על הברז הראשי - חומרי הגלם. "אני איש עסקים שיש לו חוש ריח מפותח", הוא אומר. "אני יודע היכן להשקיע ולהרוויח, זה תמיד היה בדמי ומנעורי".

בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, ניצל צ'רנוי את תהליכי ההפרטה בברית המועצות ז"ל, כדי להשתלט על עסקי אלומיניום ופלדה ברוסיה ובאוקראינה, ובהם על "רוסאל", חברת האלומיניום הגדולה, אותה נאלץ למכור כשברח מרוסיה לנרדף אחר, רומן אברמוביץ'. תוך זמן קצר בלבד, היו בידי צ'רנוי עסקים המגלגלים מחזורים שנתיים של מיליארדי דולרים. קבוצת סיבירסקי אלומיניום ברוסיה, שבמניותיה החזיק, היא אחת מקבוצות התעשיה הגדולות שם. לפי נתונים שהציג בשנת 2000 פרקליטו דאז, עו"ד גד נשיץ, הקבוצה, ארבע חברות הקבוצה היו בעלות כושר ייצוא של מאות אלפי טונות בשנה של מתכות שונות, כאשר רוב התוצרת מיוצאת לחו"ל.

המחזור של הקבוצה, לפי נתונים אלו, הוא מיליארד דולר בשנה והיא מעסיקה 22 אלף עובדים. סיבירסקי אלומיניום הישראלית הוקמה בשנת 1997, לשם שיווק מוצרי הקבוצה הרוסית בארץ. נכון לשנת 2000, לחברה היו קשרים עיסקיים עם כל הצרכנים הגדולים של מוצרי האלומיניום, כמו סאיטקס, קליל, סקופ, פקר וסנו. משנת 1999 סיפקה הקבוצה מוצרים לרפאל ולתעש, בין היתר לפרויקטים חסויים.

צ'רנוי עלה לארץ ב-94', אחרי שברח מרוסיה בשל שותפיו העיסקיים לשעבר. זמן קצר אחרי שהשתקע כאן, הפנתה המשטרה אצבע מאשימה כלפיו, וטענה שמדובר באיש המאפיה הרוסית. במשך חמש שנים בוצעו לו מאות האזנות סתר, והועלו האשמות על רצח ומעשי פשע חמורים אחרים, אולם צ'רנוי מעולם לא נחקר במשטרה. בארץ מתנהלת נגדו תביעה בסך 270 מיליון דולר, שאיש העסקים הרוסי אלכסנדר גליקלד טוען שצ'רנוי חייב לו, ובארה"ב נתבע צ'רנוי במאות מיליוני דולרים. לאחר שהתגורר בסביון, עבר לפנטהאוז ודופלקס ב"מגדלי המרינה" בהרצליה, שרכש תמורת 3 מיליון דולר. הונו האישי נאמד כיום בכ-10 מיליארד שקל.