סין תוציא 62 מיליארד ד' על 50 מערכות רכבת תחתית עד 2010

12 מיליארד דולר נוספים מוקצבים מדי שנה לרשת הרכבות הבינעירונית, שתגדל תוך 5 שנים ל-100,000 ק"מ; השחקנים הראשיים: סימנס ובומברדייה

סין תזדקק בחמש השנים הקרובות ללא פחות מ-6,000 קרונות רכבת כדי לצייד 50 (!) מערכות רכבת תחתית בערים הגדולות. היקף ההשקעה הכולל ברכבות תחתיות עד סוף העשור עומד על 62 מיליארד דולר. זאת, כמענה לגידול המהיר באוכלוסיה העירונית בסין (הגירה מהכפר אל העיר) והצורך במערכת הסעת המונים שתעמוד בעומס.

הממשלה מתכננת לבנות 1,500 ק"מ של קווי רכבת תחתית עד שנת 2010, כך הוצג במחקר של הוועדה לפיתוח לאומי בבייג'ין. אך זאת עוד לא הכל: עוד 12 מיליארד דולר מוקצבים מדי שנה להרחבת רשת הרכבות בסין, שצפויה לגדול עד 2010 ב-35%, ל-100,000 ק"מ. תוכניות אלו הופכות כמובן את סין לשוק העולמי הגדול ביותר לתשתיות רכבת.

תוכנית ההשקעה במדינה המאוכלסת בעולם (1.3 מיליארד איש) באה במקביל להקלות בתקנות המאפשרות הגירה פנימית בסין הקומוניסטית, שהתוצאה שלהן היא גידול באוכלוסיית הערים ע"י אזרחים המחפשים עבודה. כ-15 מיליון סינים יהגרו בכל שנה בשנים הקרובות מהכפר אל העיר - מספר דומה לאוכלוסיית הולנד כולה, כך מעריכים השלטונות.

"ההשקעה בתעשיית הרכבות עדיין מפגרת אחרי תעשיית הרכב והכבישים", אמר מא ליקיאנג מהוועדה לפיתוח לאומי. כלכלת סין, שצמחה ברבעון השלישי של 2005 בקצב שנתי מדהים של 9.4%, מציבה ביקוש עצום למגוון מוצרים - החל מברזל (ומכאן גניבות הברזל המתעצמות בישראל) וכותנה ועד מוצרים אלקטרוניים שונים ומטוסים.

החל משנת 2000 מדרבנת הממשלה הסינית את שוק ההון המקומי לשדרג ולהרחיב את רשת הרכבות הארצית. משקיעים זרים כגון סימנס הגרמנית ובומברדייה הקנדית יורשו כנראה לקבל נתח בפרויקט בתמורה למזומן או ציוד רכבת, בעוד שחברות סיניות פרטיות יכולות גם הן להשקיע ישירות בפרויקט - לא דבר מובן מאליו בכלכלה קומוניסטית.

בומברדייה, יצרנית ציוד הרכבות הגדולה בעולם, הודיעה במאי על תוכנית להקמת מפעל לייצור ציוד רכבות בעיר קינדאו בסין, במטרה לעמוד בחוזי האספקה בשווי 800 מיליון דולר. החברה, שמושבה במונטריאול, מכרה בפברואר 367 קרונות רכבת בשווי של 329 מיליון דולר עבור קו הרכבת המחבר את לאסה שבטיבט למחוז הסיני קינגהאי. בומברדייה זכתה באוגוסט האחרון בחוזה סיני נוסף, לאספקת 20 רכבות חשמליות עד סוף 2007, בעיסקה בשווי של 2.58 מיליארד יואן סיני. הרכבות מיועדות לגוואנגשן ריילוואי, וישמשו בדרום סין.

סימנס מאידך הודיעה באפריל על תוכנית לבניית מגדל משרדים עבור הנהלתה בסין, בהשקעה של מיליארד יואן. זאת, לאור 40 חוזים שונים של החברה בסין, החל מטלפונים ועד גנרטורים וקרונות רכבת. סימנס זכתה בתחילת החודש בחוזה בגובה 824 מיליון דולר לאספקת 60 רכבות מהירות לסין. סימנס סייעה בפיתוח מערכת רכבות בשנחאי המרחפת מעל מצע של מגנטים. רכבת זו מסוגלת לנוע במהירות של 430 קמ"ש, והיא הרכבת המסחרית המהירה בעולם.