פרוייקט Moynihan Station בניו-יורק מתעורר לחיים לאחר 6 שנים של עיכובים

פרוייקט Moynihan Station בניו-יורק מתעורר לחיים לאחר 6 שנים של עיכובים. במסגרת הפרוייקט, בו יושקעו כ-600 מיליון דולר, תורחב תחנת הרכבת המיתולוגית Penn Station, ותועבר לבניין הדואר ברחוב הסמוך. על העיצוב הופקדו ג'יימס קרפנטר (James Carpenter) וחברת הארכיטקטים HOK.

אחד הפרוייקטים השאפתניים, שעתידים ללוות את העיר ניו-יורק בשנים הקרובות, נוגע להרחבת תחנת הרכבת פן (Penn), הממוקמת ברחוב 34 על השדרה ה-8.

עם זאת, בניו-יורק כמו בניו-יורק, הפרוייקט אשר תקוע כבר 6 שנים מאז הכרזתו הרשמית, זכה רק בשבועות האחרונים לכותרות מחודשות בתקשורת האמריקנית, לאחר שהוכרז על בחירת צוות פיתוח וצוות ארכיטקטים חדש, שיוביל אותו.

על הרחבת תחנת הרכבת פן הוכרז כבר ב-1999, תוך הקצאת משאבים ראשונית בהיקף של כ-600 מיליון דולר, שנועדו להקמת התחנה המורחבת - Moynihan Station.

התחנה הנוכחית היא אחת העמוסות בארה"ב כולה, ולכן התכנון הוא לבנות מתחם חדש אשר יספק תשתית טכנולוגית מתקדמת לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של העיר ניו-יורק. לצורך זה, נבחר אתר בניין הדואר על שם ג'יימס פארלי (James A.Farley), שנבנה בתחילת המאה וממוקם בסמוך למשכנה הנוכחי של התחנה פן, על פני שטח של כ-385 אלף רגל רבועה.

על פי התכנון המקורי, את התחנה המורחבת היו אמורים לעצב הארכיטקט דיוויד צ'ילדס (David Childs) וכן משרד הארכיטקטים Owings & Merrill.

עם זאת, לאחר שנטען ממושכות שההצעה שהגישו עתידה היתה ליצור אייקון תרבותי שישרת פחות את ציבור הנוסעים, הוחלט כאמור בניו-יורק לשנות את הקונספציה.

במסגרת שינוי קו המחשבה, הוכרז לאחרונה, כי הארכיטקט ג'יימס קרפנטר (James Carpenter) וחברת הארכיטקטים HOK הם שיופקדו על עיצוב התחנה החדשה.

לדברי המומחים, קרפנטר ו-HOK, המוכרים כמעצבים בעלי השראה שהתמקדו עד עתה בעיקר בתכנון מבנים, הציגו עיצוב אסתטי ונוח, המצטייר ככזה, שמטרתו המרכזית הינה לדאוג לרווחת הנוסעים.

"הכלי האסטרטגי המרכזי אשר שימש אותנו לעיצוב התחנה החדשה הוא האור החודר מבעד לקירות הזכוכית של המבנה", הסביר קרפנטר את קו המחשבה של הקבוצה, והוסיף כי האור והמרחב,שינבעו מהשימוש המסיבי בזכוכית, יהיו שני האלמנטים המרכזיים שיבדילו את Moynihan Station מקודמתה פן, אשר נבנתה עוד ב-1963, ומשרתת כיום כ-500 אלף נוסעים מדי יום.

חברת הפיתוח החדשה שתוביל את הפרוייקט היא קרן ההשקעות Vornado, אשר כחלק מהפרוייקט צפויה לקבל גם זכויות בנייה בהיקף של כמיליון רגל רבועה לבניית מגדל מעל מטה החברה, השוכן בבלוק הסמוך ברחוב 33. כך או כך, למרות התחייה המחודשת של הפרויקט, כלי התקשורת בארה"ב ממשיכים להפגין סקפטיות לגבי ההמשך.

"הבירוקרטיה היא המחסום המרכזי העומד בפני הפרויקט השאפתני הזה, שמשמעותו שיפור משמעותי באיכות החיים של תושבי העיר ניו-יורק", מציינים כלי התקשורת בארה"ב - עובדה אשר גם מנהל הפרוייקט, צ'רלס גארגנו (Charles Gargano), נאלץ להסכים עימה בראיון שנערך עימו לא מכבר.