אושר לקריאה שנייה ושלישית: אנטנות סלולר יצטרכו היתר מוועדות תכנון ובנייה

ועדה משותפת של ועדות הפנים והכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את החוק שיחייב את חברת הסלולר לבקש היתר של הוועדות לתכנון ובנייה לפני כל הקמת אנטנה סלולרית גדולה בתוך יישוב כלשהו.

החוק מחייב את החברות לעבור את כל התהליך הכרוך בקבלת ההיתר, לרבות פרסום מוקדם של המידע המלא על הקמת האנטנה לתושבים שגרים סביב מיקומה המתוכנן, ולהתמודד עם ההתנגדויות הצפויות.

החובה ותהליך הרישוי נקבעו בחוק הקרינה המייננת שהתגבש בוועדה המשותפת מהצעות הממשלה והצעות פרטיות של חברי כנסת, ביניהן של יו"ר הוועדה, יורי שטרן (האיחוד הלאומי).

החוק יעלה בימים הקרובים לאישור סופי במליאת הכנסת, במטרה שיתקבל לפני פיזורה לקראת הבחירות. זאת, לאחר השלמת סעיף 1, בעניין הקמת אנטנות קטנות, לאחר ששטרן יגיע להסכמה לגבי ימדי האנטנה שתהיה פטורה מההיתר.

הרשויות המקומיות מבקשות להוציא את האנטנות הקיימות מתחולת החוק, ולכל שינוי רטרואקטיבי במעמדן. שטרן מקיים התייעצויות עם גורמים מקצועיים. אם לא תושג הסכמה, הוא יגיש הסתייגות בדיון הסופי במליאת הכנסת.

חובת הרישוי התבקשה בעקבות החששות מהשפעה שלילית של קרינת האנטנות, למרות המחלוקת בין גורמי הבריאות על מימדיה והסכנות הצפויות ממנה. חברות הסלולר נאבקו נגד חובה זו, אך נדחו בוועדה המשותפת.