"החורף יהיו הפסקות חשמל במוסקבה, הרשת מתפוררת"

מוסקבה צפויה בחורף הנוכחי לגל של הפסקות חשמל במקרים של מזג אוויר קיצוני, הזהיר אתמול (ג') אנטולי צ'ובאיס, מנכ"ל חברת החשמל המונופוליסטית ברוסיה, שביקש להבליט בכך את הצורך בהשקעות מיידיות ברשת החשמל המתפוררת במדינה.

צ'ובאיס, מהכלכלנים המפורסמים של תקופת ההפרטות ברוסיה הפוסט-סובייטית, עומד בראש חברת UES זה חמש שנים, ומנסה להפריט אותה. אתמול הוא התריע מפני "קריסה דרמטית וקטסטרופלית" של רשת החשמל שנבנתה בתקופת הנשיא הסובייטי ברז'נייב, שהלך לעולמו לפני כ-20 שנה.

צ'ובאיס מסר שהחשמל ינותק לכמה צרכנים בתקופות של יותר משלושה ימי טמפרטורה שתרד למינוס 35 (צלסיוס), כדי למנוע קריסה של כל הרשת. ברוסיה, הקור מייצר את הביקוש הגבוה ביותר לחשמל.

צ'ובאיס נמנע ממתיחת ביקורת ישירה על ממשלתו של הנשיא ולדימיר פוטין על קביעת תעריפי חשמל נמוכים, אך אמר כי "נוכל להמשיך במדיניות של עדכון תעריפים מתחת לשיעור האינפלציה עוד שנה, אך תהיה לנו קטסטרופה".

תעריפי החשמל הם נושא פוליטי רגיש ברוסיה. בשנה הבאה יהיו בחירות לפרלמנט, וב-2008 יבואו הבחירות לנשיאות. לכן, צ'ובאיס מתכנן הפרטה. הוא חילק את רשת החשמל הארצית לשבע רשתות אזוריות, שאחת מהן כבר הופרטה, ולעשרות חברות מקומיות. החברות הללו יוכלו להנפיק אג"ח או מניות.

צ'ובאיס היה אבי מדיניות "ההפרטה בכל מחיר" בימי בוריס ילצין. הנשיא פוטין ביטל כמה מההפרטות שלו, בייחוד במגזר הנפט, והלאים למעשה חברות כמו יוקוס שהיתה בשליטת מיכאיל חודורקובסקי ושותפיו.