לתחנת השלום אין תעודת גמר

חברת הייעוץ של הות"ל: "הגשרים מתוכננים כעת ללא התייחסות אמיתית לעומסים הצפויים בעתיד הקרוב"

מנכ"ל הרכבת הנכנס, עופר לינצ'בסקי, צריך להתמודד עם משימה כמעט על אנושית: ליישם תוכנית פיתוח גרנדיוזית של 20 מיליארד שקל, שקודמיו התחילו אותה תוך נטיעת ציפיות גבוהות אבל עם ליקויי תכנון והערכות לא ריאליות, רצף של אסונות וכמעט אסונות, ובשבועות האחרונים כשלי תפעול, בעיקר איחורים כרוניים וצפיפות בלתי נסבלת, המשניאים את הרכבת על משתמשיה עד כדי אלימות ברציפים. כל יום יש לו הפתעות.

תעודת גמר - יוק: ביום חמישי האחרון התחיל פרויקט שדרוג תחנת רכבת השלום בתל-אביב, פרויקט שנוהל על ידי נתיבי איילון. התחנה נפתחה בטכס חגיגי לפני כ-10 שנים. לרכבת ישראל יש פרשנות מוזרה של פקודת הדרכים ומסילות הברזל, כאילו אין צורך בהיתר בנייה לתחנת רכבת. למה? כי מדובר ב"מתקן דרך". נאחזים במילות הפקודה של הנציב העליון הבריטי, שבעצם התכוון לרמפה קטנה בין חדרה לפרדס חנה, ומתנהגים כאילו נכון להתייחס כך לתחנות רכבת בערים הגדולות.

מהנדס העיר ת"א מאמץ את הפרשנות אבל אומר, שבתחנת השלום נדרש מהרכבת הליך מלא של אישור ובקרה "כאילו נדרש היתר". נתיבי איילון, שאחד מבכיריה כתב לאחרונה שאין היתר בנייה, אומרים בתגובה שמדובר בטעות ויש היתר.

בכל מקרה, תחנת רכבת השלום פועלת 10 שנים בלי תעודת גמר, עניין שבגינו מגישים כתבי אישום נגד אזרחים רגילים.

חישמול - יוק: בתקציב הרב שנתי של הרכבת מוקדשים 1.6 מיליארד שקל לחישמול המסילות. ברור שהעתיד הוא רכבת הממונעת בחשמל, כמובן בקווים עמוסים, ועל אחת כמה וכמה בקווים עם שיפועים חדים, למשל מנתב"ג לירושלים.

הפרויקטים החשובים של הרכבת נידונים בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). חברת הייעוץ של הות"ל, קדמור אופיר, טוענת לליקוי תכנוני חמור בגשרי הרכבת, שבמרכזו התעלמות מהצורך בהצבת עמודים מיוחדים לנשיאת קווי החשמל, שיהיה צורך לתכנן ולבצע אותם בהמשך, על גשרים שכבר יוקמו, בעלויות גבוהות ובמחיר נוסף של כיעור הגשרים - כמו למשל הגשר הנבנה כרגעה מנתב"ג למודיעין.

"הצבת עמודי החישמול עלולה להשפיע על מבנה הגשר באופן משמעותי", נאמר במכתב של חברת הייעוץ, וההמשך נשמע מטריד עד מפחיד: "ההערכה לפיה אין השפעה על מבנה הגשר אין לה אחיזה במציאות. במידה ולא ייקבע ע"י הרכבת פרט עקרוני של עיגון העמוד על פיו תתוכנן מיסעת הגשר, יש לצפות להפתעות לא נעימות, הנובעות מהצורך לחזק את מיסעות הגשרים על מנת לאפשר התקנת ציוד החישמול. ל"הפתעות" אלו השלכות אסתטיות וכלכליות כאחד.

"עמודי מתקני חישמול מסילה מוצבים על גשרים בעולם כולו. לא צריך להמציא את הגלגל... אני חוזר על המלצתי מזה זמן: יש לקבוע קריטריוני תכן לגשרי הרכבת. הגשרים מתוכננים כעת ללא התייחסות אמיתית לעומסים הצפויים בעתיד הקרוב. בין העומסים הלא מכוסים עתה: עומסי רכבת מהירה, משקלי קטרים אשר רכישתם מתוכננת לשנים הקרובות ומתקני חישמול".

המנכ"ל לינצ'בסקי אומר בתגובה: "אני לא מקבל את המילים 'אין התייחסות אמיתית'. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לקו לירושלים ולחישמול המסילות, ואם יש הערה נקודתית אנחנו נבדוק אותה בכל הרצינות".