סערה בעקבות ביטול המרינה: "הירוקים ניצחו וחיפה הפסידה"

גורם בחברה הכלכלית: הדרך היחידה לממן מרינה בעלות 50 מיליון דולר היא יזמות פרטית; בסיס חיל הים איננו חלופה

המלצת המועצה הארצית שלא להוציא לפועל את התוכנית להקמת פרויקט תיירותי ומרינה בשטח שמדרום לשכונת בת גלים בחיפה ממשיכה לעורר גלים בקרב הגורמים הכלכליים בעיר.

"הירוקים ניצחו וחיפה הפסידה", אומר נשיא לשכת המסחר ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בחיפה, עודד פלר. "רק השבוע נחשפו בלשכת המסחר נתונים מדאיגים על ירידה הנוגעת כמעט לכל ענפי הכלכלה בחיפה. הדבר היחיד שעשוי לשנות את הכיוון ולמנוע את שקיעתה של חיפה הוא ביצוע של פרויקטים גדולים שיביאו לעיר משקיעים ותעסוקה. השבוע עמדנו בצומת שבה חיפה יכלה לשנות כיוון - והחמצנו את ההזדמנות".

הפרויקט אותו קידמה החברה הכלכלית כלל הקמת מעגנה לסירות לצד בתי מלון ובתי מגורים. בדיון שהתקיים בולנת"ע הודו נציגי משרד התחבורה כי חיפה ראויה להקמת מעגנה ל-800 סירות. גורם בחברה הכלכלית אמר בשבוע שעבר שלדעתו המתנגדים לפרויקט, שהובילו להחלטה שהתקבלה, מעולם לא התעמקו ברציונל שמאחוריה. לדבריו, כל החישובים הצביעו על כך שלצורך הקמת מעגנה נדרשת השקעה של 50 מיליון דולר, ומעגנה כזו לא עתידה להניב רווחים. בהעדר מימון מהרשויות, הדרך היחידה לאפשר את ההשקעה היא יזמות נדל"ן פרטית. לצורך הקמת המבנים אין ברירה אלא לייבש שטחים מהים. לדבריו, בחברה הכלכלית ביקשו לנצל את הפרויקט גם כמנוף לקידום התיירות. סוכני תיירות כבר קבעו בעבר כי כדי שחיפה תזכה למקום במפת התיירות הבינלאומית, עליה להציע כ-1,500 חדרי מלון על קו המים.

עוד לדברי אותו הגורם: "כל ההצעות החלופיות בדבר אפשרות להקמת מרינה בנמל חיפה היו עקרות. מנכ"ל נמלי ישראל, עמוס רון, הצהיר בכתב, כי הנמל המערבי שהיה אחת האופציות להקמת המרינה, מיועד לפיתוח לפעילות של אניות נוסעים, ועפ"י חוקי השייט לא מתאפשרת עגינת כלי שייט קטנים באזור. החלופה הנוספת, בבסיס בה"ד חיל הים, ניתנת ליישום רק בעוד 15 שנים. משרד הביטחון אינו מתכוון לפנות את הבסיס, והעלות הכספית של פינוי השטח יקרה במידה שמכירת בתי מגורים בשטח זה אינה יכולה לכסות זאת.

"הבדיקות מצביעות על כך ששווי השטח 570 מיליון שקל, בעת שמכירת הדירות תניב 200 מיליון שקל. הטענות של הגולשים ואנשי החברה להגנת הטבע ממילא נלקחו בחשבון בעת התכנון. הגולשים רצו לשמור לעצמם את כל רצועת החוף. אנחנו הבנו את הנחיצות וגם ראש העירייה, שהנחה כי בכל תכנון של הפרויקט תשמר גישה חופשית של הגולשים לים. היה ברור שהגולשים לא יקבלו את הכל, אלא רק חלק מהחוף".