מרכז השלטון המקומי מזהיר מפני הכוונה של ועדת הכלכלה לבצע מחרתיים "מחטף בחירות"

מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ אפרים סנה לתיקון חוק מנהל מקרקעי ישראל אשר נועדה לבוא במקום החלטת המנהל אותה הקפיא היועץ המשפטי לממשלה

מרכז השלטון המקומי הזהיר היום (א') מהכוונה של ועדת הכלכלה לבצע מחרתיים (ג') "מחטף בחירות" שיקדם בחוק "הפשרת קרקעות חקלאיות לפני פיזור הכנסת" ללא נוכחות מתנגדי החקיקה. מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ אפרים סנה (עבודה) לתיקון חוק מנהל מקרקעי ישראל.

הצעת החוק נועדה לבוא במקום החלטת המנהל אותה הקפיא היועץ המשפטי לממשלה. תכליתה להעניק זכויות חכירה ובניה לחברי קיבוצים ומושבים באזור המרכז על אדמה חקלאית הצמודה למגוריהם. מחיר שינוי הייעוד יהיה בשיעור 3.75% משווי הקרקע.

לפי הצעת סנה, חברי הקיבוצים יוכלו לבנות על שטח בן 375 מ"ר בית ששטחו עד 160 מ"ר. לחברי המושבים תינתן זכות שימוש לתעסוקה לא חקלאית על חצי דונם (הקמת צימרים או מחסן) כדי לשפר את פרנסתם וזכויות בניה ל-3 יחידות דיור על 2.5 דונם נוספים. הוועדה עומדת לקדם את החוק לקריאה ראשונה.

סנה דחה את טענת מחטף הבחירות. הוא אמר כי החוק התגבש אצלו במשך כשנה, הרבה לפני שהוחלט על הקדמת הבחירות. לעצם צורת הדיון ומשתתפיו הוועדה קבעה אותו בסדר יום גלוי ולא סוטה מדרכה לזמן לשימוע את בעלי העניין הנוגעים בדבר בהתאם לנוהל הקבוע של הליכי החקיקה.

אבל במרכז השלטון המקומי חשים שמהתהליך "נודף ריח רע כשחברי כנסת עושים יד אחת עם הלובי החקלאי". לא מרוצים שם מהכוונה לקדם נושא שבמחלוקת בין ארגונים השונים ופורום 15 הערים הגדולות. מנכ"ל הפורום, עו"ד איתן עטיה טוען כי "החקיקה מזיקה מבחינה כלכלית, חברתית ודמוגרפית והיא עלולה לפגוע במרקם העירוני".